همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با تاکید بر اینکه دولت اهل لج‌بازی نیست،‌ گفت: در برابر مجلس شورای اسلامی برای سوال از وزرا و استیضاح از آنها به رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی احترام می‌گذاریم.

روحانی

به گزارش ايسنا، رییس‌جمهور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر علوم پیشنهادی دولت، با بیان اینکه منشاء مشروعیت حقوقی و سیاسی را آرا و نظرات مردم به وجود می آورد، گفت: مشروعیت دینی و مذهبی را هم جدا از مقبولیت اجتماعی و مشروعیت سیاسی نمی‌بینیم.

روحانی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف دولت و مجلس و قوای سه‌گانه و همه مسئولین جمهوری اسلامی ایران، اصلاح جامعه، استقرار نیکی‌ها و پاک کردن جامعه از رذایل اخلاقی است، خاطرنشان کرد: هر کجا با هم بودیم، دست به دست هم دادیم، هم‌دل و همنوا بودیم و دل نازک نبودیم بلکه دل به هم دادیم پیروز شده‌ایم. از جمله در سیاست خارجی و سیاست داخلی و اقتصاد گام‌های مهمی به جلو برداشته‌ایم و برای امنیت کشور، منطقه و جهان قدم‌های استوار برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه هر کجا که خدای ناکرده بین ما اندک فاصله‌ای ایجاد شده است دشمن از آن شکاف فاصله استفاده کرده است، افزود: دولت همان‌طور که بارها اعلام کرده است در برابر مجلس شورای اسلامی راه ادب و اخلاق و قانون را در پیش می‌گیرد و بین ما و شما حکم و حاکم، قانون اساسی است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه داور اصلی بعد از خداوند بزرگ،‌افکار عمومی است، گفت: افکار عمومی قضاوت خواهد کرد و همیشه از ما وحدت می‌خواهد چون افکار عمومی ملت ما نه فاصله را می‌پسندد و نه خدای ناکرده لج‌بازی را می‌پسندد.

روحانی در ابتدای صحبت‌های خود افتخار همه مسلمانان و آزادگان عالم را وجود مقدس ابا عبدالله‌الحسین (ع) و راه و سیره او دانست و گفت: سراسر نهضت امام حسین (ع) برای ما درس اخلاق و ادب، ایستادگی، فداکاری و حرکت برای مصالح امت اسلام است چون او برای اصلاح همه نابسامانی‌ها و مفاسد، ظلم و فشارهای نابجا و انحرافات در جامعه ایستاد و می‌خواست نیکی و خوبی در جامعه استقرار یابد و بدی و رذالت را از جامعه بزداید.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مجلس، با بیان اینکه در حال حاضر درآمد اصلی کشور یعنی درآمد نفت حدود 30 درصد کاهش یافته است، گفت: البته همیشه در مساله نفت تنها اقتصاد حاکم نبوده بلکه معمولا سیاست و توطئه جهانی نیز نقش دارد. از طرفی ناامنی و بی ثباتی منطقه را فرا گرفته و چشم امید مسلمانان مردم منطقه و دوستان ما به ایران اسلامی است. ما امروز شاهد یک تفاهم، توافق، همفکری و همدلی در سایه‌ی رهنمودهای رهبری هستیم.

روحانی همچنین خاطر نشان کرد:‌ پارسال در چنین ایامی بود که در جمع شما نمایندگان، وزیر مودب و دانشور ما از شما رای اعتماد گرفت. گرچه نمایندگان محترم در مقطع دیگر در چارچوب حق قانونی خود اعتمادشان را پایدار نساختند و اعتماد خود را از وزیر پس گرفتند و به ناچار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دو نوبت با سرپرست اداره شد. وزیر پیشنهادی فعلی می‌تواند بار سنگین مسئولیت را به دوش بگیرد.

وی همچنین با اشاره به حساسیت و اهمیت وزارت علوم و نقش دانشگاه در عرصه‌های حساسی همچون انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد:‌دانشگاه نیاز دارد که مرکز علم و دانش باشد امروز دانشگاه‌ها به لحاظ کمیت وضع خوبی دارند اما ما نیاز داریم از لحاظ کیفیت دانشگاه‌ها را در مسیر توسعه بیشتر قرار دهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که دانشگاه به فضای آرامی نیازدارد، گفت:‌ ما نمی‌خواهیم بگوییم دانشگاه از سیاست بی‌خبر باشد اما نمی‌خواهیم که دانشگاه باشگاه سیاسی باشد ما دانشگاهی می خواهیم که از مسائل سیاسی آگاه باشد اما شعارهایش را از سیاسیون نگیرد. گروه‌های سیاسی باید از طریق حزب و تشکیلات سیاسی فعالیت کنند اما با این وجود ما از تشکل‌های دانشجویی استقبال کرده و به نظرات آنها احترام می‌گذاریم ما می‌خواهیم محیط دانشگاه آرام باشد خوشبختانه از آغاز دولت تا امروز چه وزیر علوم و چه سرپرستان این وزارت‌خانه تلاش کردند تا محیط دانشگاه آرام باشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما می‌خواهیم دانشگاه‌ ما به تولید متصل باشد، گفت: می‌خواهیم پیشرفت علمی ما در کتاب‌ها و مقالات علمی منحصر نماند و زنجیره علم و دانش تا تولید و فتح بازار و برندهای جدید ادامه یابد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید به صنعت متصل باشد، گفت: دانشگاه باید به کشاورزی و خدمات متصل بوده و به نیازهای امروز جامعه توجه کند و آنطور نباشد که فارغ‌التحصیلانی از دانشگاه داشته باشیم که نیاز امروز جامعه ما به آنها نیست در حالیکه جامعه نیازهایی دارد که برای رفع آن فارغ‌التحصیل به اندازه کافی نداشته باشیم پس نیازمند دکترین و برنامه‌ریزی جدید در آموزش عالی هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم دانشگاه‌ها مرکز سیاست بازی باشد، تصریح کرد: دانشگاه نباید جولانگاه این جناح و آن جناح باشد چون می‌خواهیم اعتدال و آرامش در دانشگاه حاکم باشد پس هر کس مسئول آموزش عالی است باید بداند مبنا شایسته‌سالاری است و این جناح و آن جناح برای ما فرقی ندارد.

وی افزود: به هر سه وزیر پیشنهاد شده برای وزارت علوم سفارشات مساوی داشتم و به هر سه عرض کردم ما می‌خواهیم کیفیت علمی دانشگاه‌هایمان افزایش یابد و به دنبال توسعه علمی توام با توسعه اخلاقی و فرهنگی در دانشگاه هستیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: به هر سه وزیر گفتم می‌خواهیم دانشگاه مومن، پایبند به اصول نظام و انقلاب و خدمتگزار به ملت بزرگ ایران داشته باشیم و کسی باید مسئولیت را بپذیرد که مدیریت، لیاقت و علم و دانش کافی و لازم را داشته باشد و تعهد و اخلاق را مورد توجه قرار دهد.

روحانی با اشاره به اینکه دولت امروز فراجناحی است، افزود: در این دولت معتدلین هر دو جناح حضور دارند و خواهش من از شما نمایندگان مجلس این است که برای وزارت علوم رای فراجناحی ملی را مورد توجه قرار دهید تا دانشگاه‌ها بتوانند بر مبنای مسیر پایدار و بلندمدت برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش عالی و دانشگاه‌ها برای توسعه کشور، تصریح کرد: دکتر محمود نیلی احمد‌آبادی جزو دانشمندان کم‌ادعای ماست که مقالات علمی بسیاری داشته از جمله هشتاد مقاله ISI و 90 مقاله علمی و پژوهشی و پژوهش‌هایی که زیر نظرشان انجام شده و شخصی است که دانشگاه را با صنعت در کنار هم مدیریت کرده است.

روحانی با اشاره به اینکه دکتر نیلی پژوهش‌های بسیار تاثیرگذار بر عهده داشته است، گفت: ایشان در دانشگاه‌های معتبر درس خوانده‌اند از جمله شیراز، شریف و ژاپن و در مراکز علمی توانسته‌اند استعداد درخشان خود را به نمایش بگذارند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه فردی که می‌خواهد مدیریت بخش وزارت علوم را بر عهده بگیرد باید اندیشمند و صاحب نظر باشد و قدرت مدیریت داشته باشد، گفت: دکتر نیلی مدیریت را از رده‌های پایین شروع کرده است و تا رده‌های بالا مراحل را طی کرده است.

وی با بیان اینکه دکتر نیلی فردی انقلابی و حاضر در دوره دفاع مقدس بوده است، تصریح کرد: برای ما بسیار مهم است کسانی امروز بار مسئولیت را بر دوش بگیرند که انقلاب را باور داشته باشند و پایبند به اصول نظام باشند یعنی ولایی باشند و ولایی بیندیشند و آماده فداکاری برای ملت باشند.

روحانی افزود: افتخار من این است که در دولت بسیاری از وزرا میدان‌های جنگ را تجربه کرده و من آشنایی‌ام با برخی از آنها به دوره جنگ و دفاع مقدس مربوط می‌شود و ما می‌بوسیم آن کفشی را که روی آن غبار جبهه، جنگ و میدان نبرد نشسته باشد.

رییس‌جمهور اضافه کرد: امروز با کاندیدایی مواجه هستیم که حدود هفت سال از زندگی و دوران جوانی‌اش را در میان نهاد انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت بر عهده داشته است.

روحانی با بیان این‌که کسی که امروز مسئولیت را بر عهده می‌گیرد باید آرام، معتدل بوده و اخلاق حسنه اسلامی داشته باشد، گفت: بسیار مهم است که ما اصل صداقت و راستگویی را در همه جا مدنظر قرار دهیم. مخاطب من برخی رسانه‌هایی هستند که گاهی نکات اخلاقی را مدنظر قرار نمی‌دهند. اگر می‌خواهیم راجع به فردی قضاوت کنیم باید مهمترین شاخص یعنی اخلاق را رعایت کنیم. اخلاق از نیلی احمدآبادی، وزارت علوم، دولت و نظام، مهم‌تر است و در رأس اخلاق راستگویی و امانت قرار دارد.

رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: پیامبر و امام صادق (ع) فرموده‌اند که نه طول رکوع و سجده بلکه راستگویی و امانت‌داری باید معیار باشد، اما بعضی به نماز وسجده طولانی عادت کرده‌اند، اما نسبت به افراد با راستگویی و صداقت قضاوت نمی‌کنند. در برخی رسانه‌ها آمد که نیلی احمدآبادی مطلوب واقعی رئیس جمهور برای آموزش عالی نیست و وی برای دست‌گرمی به مجلس فرستاده شده و قرار است نفر دیگری معرفی شود. این دروغ است. زیرا من با نیلی احمدآبادی صحبت کرده و بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسیدیم وی لیاقت‌های لازم را دارد.

روحانی بابیان این‌که مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم اشکالی ندارد، اظهار کرد: ولی چرا دروغ گفته می‌شود، از نظر ما نیلی فردی شایسته بوده و می‌تواند به خوبی بار مسئولیت را به عهده بگیرد. ما باید توجه کنیم که روزی باید نزد خداوند پاسخگو باشیم پس چرا به افراد اتهام می‌زنیم؟ آقای رسانه محترم که هر چیزی را برای نوشتن آزاد می‌دانی چرا به افراد اتهام می‌زنید؟

وی در ادامه تأکید کرد: دولت همان حساسیت‌های مجلس را دارد. مجلس و دولت در یک مسیر هستند و دولت محمود نیلی احمدآبادی را فردی لایق، باتجربه، شایسته، توانمند، پایبند به انقلاب، نظام و فرامین رهبری، انسانی آماده برای فداکاری و تلاش، انسانی معتدل و اخلاقی می‌داند.

روحانی در پایان گفت: من امروز از نمایندگان درخواست می‌کنم با رأی قاطع خود به وزیر پیشنهادی علوم مردم، دانشجویان و دولت را خوشحال کنند.

کد خبر 276301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha