چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

در هفته‌ای که گذشت در عراق تحولات مهمی روی داد که بسیاری از ناظران را به وضعیت این کشور و توانایی‌هایش امیدوار کرد.

نيروهاي ارتش عراق با همراهي گروه‌هاي مقاومت مردمي و همچنين نيروهاي كرد، در چند جبهه توانستند نيروهاي داعش را از مواضع اشغال شده عقب برانند. اهميت اين رويداد از اين نظر بود كه اين پيشروي‌ها و پيروزي‌ها بدون كمك ائتلافي صورت گرفت كه آمريكا و متحدان غربي وعربي‌اش از چند‌ماه پيش با هياهوي بسيار و بعد از برگزاري چند كنفرانس و جلسه و مذاكره، براي مقابله با داعش تشكيل دادند.

اين به‌اصطلاح ائتلاف، در 2‌ماه گذشته، فعاليتي محدود در عراق داشته و هر چند روز يك‌بار حمله‌اي هوايي انجام داده‌است كه به اعتراف خود تحليلگران و كارشناسان نظامي غربي، تأثيري در توقف داعش نداشته‌است.اما آنچه در اين هفته در ماجراي بازپس‌گيري شهر جرف‌الصخر در نزديكي بغداد و شهر زمار در نزديكي موصل از تروريست‌هاي داعش نمايان شد، چيزي فراتر از پيروزي نظامي عراق بود.

در اين‌دوعمليات، نيروهاي مقاومت مردمي شيعه، قبايل و عشاير سني و همچنين نيروهاي مبارز كرد در كنار ارتش عراق شركت داشتند واين همراهي بود كه موجب شكست داعش شد. آنچه در يك سال گذشته باعث قدرت گرفتن و پيشروي سريع اين گروه تروريستي در عراق شده‌بود، ضعف ارتش عراق و عدم‌هماهنگي قواي نظامي اين كشور بود. همين موضوع دليل اصلي سقوط شهر موصل و اشغال آن توسط داعش بوده‌است. اما در روزهاي اخير شاهد عمليات و مقاومت يكپارچه قواي نظامي عراق در برابر داعش هستيم.

سخنان حيدرالعبادي نخست‌وزير عراق در جمع نمايندگاني از عشاير سني استان انبار كه با آنها در مرز اردن ديدار كرد، نشان مي‌دهد كه وضعيت اين كشور در حال تغيير است و سمت و سويي جديد مي‌گيرد. او از هماهنگي و سازماندهي نيروهاي مردمي ازجمله نيروهايي از عشاير و قبائل سني در كنار نيروهاي مقاومت مردمي شيعه دربرابر داعش خبر داد. در گذشته، اين هماهنگي و حتي تمايل به انجام عمليات مشترك ميان گروه‌هاي شيعه و سني وجود نداشت. نخست‌وزير عراق از نقش نيروهاي مردمي در دفاع از عراق دربرابر تروريست‌ها تقدير كرد و گفت كه براي سازماندهي اين نقش در آينده هم برنامه‌هايي دارد.

اين اتحاد قومي و مذهبي در عراق، همان نيرويي است كه مي‌تواند اين كشور را از شر تروريست‌هايي كه اين روزها براي ناآرام كردن عراق دندان تيز كرده‌اند، نجات دهد و در امان بدارد.

کد خبر 276374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha