همشهری آنلاین: رییس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار قائم مقام دبیرکل سازمان ملل قطع کمک‌های مالی و نظامی به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را گام اول در حل و فصل مسائل سوریه و بازگشت ثبات به منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «یان الیاسون» قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد که به ایران سفر کرده، صبح پنجشنبه هشتم آبان با «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ملاقات کرد.در این ملاقات مسائل مختلف از جمله در رابطه با عراق، سوریه، ثبات منطقه ای، گفت وگوهای هسته ای و نقش سازمان ملل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کمال خرازی در این دیدار به بررسی وضعیت جاری در عراق و سوریه پرداخت و در رابطه با عراق اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع حملات گروه داعش به کمک مردم عراق شتافت به طوری که این کشور توانست در هماهنگی دولت و مردم و مرجعیت دینی از پیشروی تروریست ها جلوگیری و پیروزی های مهمی را در عقب راندن گروه داعش به دست آورد.

وی در رابطه با سوریه اظهار کرد: مشکل از زمانی شروع شد که بعضی از کشورها در منطقه و خارج از منطقه با یک محاسبه راهبردی نادرست و جاه طلبانه به جای اینکه به دنبال راه حل سیاسی برای مشکل این کشور باشند، ارسال کمک های تسلیحاتی را به معارضان آغاز کردند تا نظام سوریه را ساقط کنند. این مسئله به رشد گروه های تروریستی مختلف کمک کرده و باعث ویرانی شهرها و تلفات انسانی وسیع شد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: تاکتیک اشتباه باعث شد که گروهی همچون داعش بتواند یک ارتش تروریستی تشکیل بدهد و بخش های مهمی از سرزمین های عراق و سوریه را به تصرف خود در آورد و حتی کشورهای دیگر را مورد تهدید قرار دهد.

خرازی قطع کمک های مالی و نظامی به این گروه و گروه های دیگر تروریستی را گام اول در حل و فصل مسائل سوریه و بازگشت ثبات به منطقه دانست.

در این ملاقات همچنین در رابطه با ساختار نظام بین الملل و نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد و ناتوانی این سازمان در ایفای نقش موثر در حل مسائل بین المللی و ضرورت تجدید ساختار آن گفت وگو شد.

یان الیاسون که از عراق وارد تهران شده در این دیدار از قول مقامات عراقی به نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به دولت و مردم عراق و قدردانی آنها اشاره و خود نیز بر نقش موثر ایران و ادامه این نقش تأکید کرد.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل همچنین در رابطه با سوریه و لبنان نگرانی های خود را در خصوص گسترش فعالیت های تروریستی و بی ثباتی در این دو کشور مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: تنها راه حل در این منطقه از طریق گفت وگوهای سیاسی خواهد بود.

الیاسون همچنین در این دیدار به ثبات جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه و توسعه و پیشرفت آن اشاره کرد.

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد که برای مذاکره با مقاات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است، پیش از این دیدار با خرازی، با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه دیدار کرد و پس از این دیدار نیز با علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت و گو کرد.

کد خبر 276406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha