پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایی از ساختمان ۱۰۰ میلیون یورویی «بنیاد لوئی ویتان» آخرین اثر معمار مشهور آمریکایی- کانادایی، قرانک گری که در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ در پاریس افتتاح شد.

 Louis Vuitton Foundation

 Louis Vuitton Foundation

به گزارش آسوشیتدپرس این ساخمان ساخته‌شده از قاب‌های شیشه‌ای قوسی و پنل‌های بتونی که در غرب پاریس قرار دارد، زیربنایی ۱۲۰۰۰ متر مربعی دارد و شبیه به یک کوه یخ (آیسبرگ) است.

این ساختمان برای حای دادن کلکسیون هنری برنار آرنو، میلیاردر و مدیرعامل بزرگترین گروه اجناس لوکس، LVMH، صاحب شرکت لوئی ویتان بنا شده است. این بنا همچنین با ۱۱ فضای بزرگ به نمایش‌گذاری به عنوان گالری هنری نیز استفاده خواهد شد.

 گروهی این ساختمان تزئین‌شده با Lها و ٰVها (حرف‌های اول نام لوئی ویتان)  را «پروژه پرطمطراق و بیهوده» غول بازرگانی برنار آرنو، ثروتمندترین مرد اروپا، می‌‌نامند، اما برای گری موضوع به هنر مربوط است. او می‌گوید: «ایده من ساختن بنایی بود که حرکت داشته باشد، بادبان برافزارد.»

او گفت که ماهیت به نظر برهنه و ناتمام‌مانده دهلیزهای شیشه‌ای این بنا مانند بوم‌های سپید است که هنرمندان دیگر را ترغیب می‌کند تا در آن «مداخله کنند» و از این فضا در آینده استفاده کنند. به گفته او هنرمند معاصر، دانیل بورن قصد دارد روی این ساختار نقاشی کند.

گری می‌گوید: «من دوست دارم که بناهایم کامل نباشند تا دیگران را به بازی کردن دعوت کنند.»

این معمار مشهور بناهای برجسته دیگری مانند موزه با پوشش تیتانیومی گوگنهایم در بیلیائو در اسپانیا و سالن کنسرت والت دیسنی در مرکز شهر لس‌آنجلس را طراحی کرده است.

فرانک گری که به خاطر بناهای شبه‌ارگانیکش مشهور است، می‌گوید که روند تکامل این پروژه در پاریس از قبل تعیین نشده بود. او می‌گوید:«هنگامی که فردی به طور شهودی کار می‌کند، مشکل است روند کار را توضیح داد. شما به مکان و زمان پاسخ می‌دهید.»

این معمار ۸۵ ساله که نحیف به نظر می‌رسید، همچنین از عشقش به پاریس گفت- مکانی که برای بیش از نیم قرن از لحاظ هنری او را تحت تاثیر قرار داده است.

این ساختماد در پایان اکتبر با یک نمایشگاه ویژه که به فرانک گری اختصاص دارد، رسما به روی عموم گشوده خواهد شد.

Frank Gehry

کد خبر 276426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha