وزیر بهداشت علت تاخیر در اجرای بسته خدمتی حمایت مالی از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نیازمند را توضیح داد.

ايسنا نوشت: دکتر سیدحسن هاشمی درباره علت تاخیر در اجرای بسته حمایت مالی از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نیازمند در قالب طرح تحول نظام سلامت، گفت: این موضوع مبحثی است که هر روز به آن فکر می‌کنیم. علت اجرایی نشدن آن هم این است که شخصا نگران برخی سوء استفاده‌ها هستم.

وی در این باره افزود: هزینه داروهای این قبیل بیماران گران است. از طرفی هنوز بخشی از راهنماهای بالینی تهیه نشده و در بخشی هم که تهیه شده باید اجبار اجرای آن از سوی بیمه‌ها وجود داشته باشد. در مجموع از آنجا که این فرآیند هنوز درست تعریف نشده اگر ما برای اجرای این بسته خدمتی، پولی خارج از سیستم مددکاری بگذاریم، نگرانی‌ام آن است که مورد سوء استفاده قرار گیرد. هر نوع خلافی هم که در دستگاه ما اتفاق افتد، نمودش بیشتر است.

وزیر بهداشت ادامه داد: این نگرانی وجود دارد که کل اعتباراتی که به این حوزه اختصاص داده‌ شده را عده‌ای با مشکل مواجه کنند، این درحالیست که همه ما بابت هزینه‌های این بیماران ناراحتیم، چراکه برخی از بیماران توانایی پرداخت همین 10 و 5 درصد فرانشیز که البته از 15 آبان ماه به شش درصد در شهرها و 3 درصد در روستاها کاهش می‌یابد، را ندارند.

هاشمی ادامه داد: البته اجرای این بسته مقداری هم به بیمه‌ها مربوط می‌شود که سوء استفاده نکنند. بیمه تعهد کرده و باید بابت بیماران صعب‌العلاج هزینه کند. این درحالیست که به عنوان مثال برای مبتلایان به سرطان سینه، داروی ضروری گران قیمتی وجود دارد که میان قیمت تعیین شده از سوی وزارت بهداشت با آنچه که بیمه تقبل ‌می‌کند بیش از یک ملیون تومان تفاوت وجود دارد و این موضوع به معنای آن است که مابه‌التفاوت مبلغ را بیمار باید از جیب خود بپردازد. مواردی که عنوان می‌کنند دارو گران شده، مربوط به چنین مواردی است. یعنی بیمار قبلا 90 درصد یا صد در صد پول را از بیمه دریافت می‌کرده اما بیمه به یکباره قیمت را پایین‌تر آورده؛ چراکه مشابه هندی آن دارو با قیمتی ارزان‌تر وجود دارد.

وزیر بهداشت گفت: هفته‌ای نیست که راجع به این قضیه با رییس سازمان غذا و دارو صحبت نکنیم. حتی اعتبار این بسته خدمتی را هم کنار گذاشته‌ایم و به آن دست هم نزده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آنکه جایگاه حمایت مالی از بیماری‌های نادر در طرح تحول سلامت کجاست؟ گفت: علاوه بر بیماران خاص، بیماری‌های صعب‌العلاج و بیماری‌های نادر نیز در همین بسته خدمتی قرار گرفته‌اند؛ چراکه تحمل هزینه‌های درمان این بیماران برای خانواده‌ها مشکل است. حال اگر بیش از دو نفر از یک خانواده درگیر این بیماری‌ها شوند که دیگر مشکل افزون خواهد بود.

کد خبر 276430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha