همشهری آنلاین: فیلم ˝بدون مرز˝ به کارگردانی امیرحسین عسگری در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو برنده جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه فیلم‌های بلند آسیایی شد.

بدون مرز

به گزارش هنرآنلاين به نقل از اسكرين ديلي؛ برندگان این دوره جشنواره فیلم توکیو جمعه معرفی شدند و "بدون مرز" نخستین ساخته بلند امیرحسین عسگری از ایران جایزه اصلی بخش مسابقه فیلم‌های بلند آسیایی را از آن خود کرد.

"بدون مرز" برای دریافت جایزه 10 هزار دلاری این بخش با 9 فیلم دیگر رقابت کرد. کامرون بیلی مدیر هنری جشنواره فیلم تورنتو یکی از سه داور بخش مسابقه فیلم‌های بلند آسیایی بود.

"بدون مرز" داستان پسری را روایت می‌کند که هر روز برای ماهیگیری به کشتی به گل نشسته‌‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده است، اما حضور غریبه‌ای این آرامش به هم می‌زند. در این فیلم از نابازیگران در کنار عوامل حرفه‌ای سینما بهره گرفته شده است.

علیرضا بالدی، زینب ناصرپور، آرش مهربان، ارسلان علی پوریان بازیگران "بدون مرز" هستند. ابوالفضل جلیلی به عنوان مشاور کارگردان با این پروژه همکاری کرده است.

از سوی دیگر، جایزه اصلی بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره توکیو امسال به فیلم "آسمان چه می‌داند" (Heaven Knows What) به کارگردانی جاش و بنی سفدی تولید مشترک سينماي آمریکا و فرانسه رسید.

برادران سفدی بجز جایزه بزرگ توکیو را که با جایزه نقدی 50 هزار دلاری همراه است، جایزه بهترین کارگردان را نیز از آن خود کردند.

این فیلم داستان یک جوان معتاد به هروئین است که در خیابان‌های نیویورک عشق را پیدا می‌کند. "آسمان چه می‌داند" از روی زندگی واقعی آریل هلمز بازیگر زن اصلی فیلم ساخته شده است. کالب لندی بازیگر فیلم "افراد ایکس: درجه یک" نیز در این فیلم بازی می‌کند که پیش از این در جشنواره‌های ونیز، تورنتو و نیویورک نمایش داده شده است.

جیمز گان کارگردان فیلم پرفروش "نگهبانان کهکشان" رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل بود.

او و دیگر داوران این بخش جایزه ویژه داوران (20 هزار دلار) را به فیلم "درس" به کارگردانی کریستینا گروزوا و پیتر والچانوف اعطاء کردند. این فیلم تولید مشترک بلغارستان و یونان است.

ری میازاوا برای فیلم ژاپنی "ماه رنگ‌پریده" ساخته دایهاچی یوشیدا جایزه بهترین بازیگر زن (5 هزار دلار) را برد. این فیلم درباره یک زن خانه‌دار معمولی است که درگیر اختلاس می‌شود.

"ماه رنگ‌پریده" جایزه 10 هزار دلار فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره را هم از آن خود کرد. این فیلم تنها فیلم ژاپنی بخش مسابقه بین‌الملل بود.

رابرت ویکیه‌ویچ برای بازی در فیلم لهستانی "فرشته توانا" ساخته وویتک اسمارزوفسکی جایزه پنج هزار دلاری بهترین بازیگر مرد را گرفت.

جایزه بهترین دستاورد هنری همین طور اولین جایزه "WOWOW" انتخاب تماشاگران به فیلم روسی "آزمایش" به کارگردانی الکساندر کوت رسید.

در مجموع 15 فیلم برای دریافت جوایز بخش مسابقه بین‌الملل رقابت کردند که "ملبورن" به کارگردانی نیما جاویدی از ایران و فیلم  "نبات"از سينماي آذربايجان با بازی فاطمه معتمدآریا بازیگر ایرانی، از جمله آن‌ها بودند.

درام "1001 گرم" ساخته بنت همر که نماینده نروژ در اسکار است و فیلم "جنگل یخ" از سينماي ايتاليا به کارگردانی کلودیو نوچه با بازی امیر کوستوریتسا فیلمساز صرب، از دیگر فیلم‌های این بخش بودند که از میان بیش از 1300 فیلم از 92 کشور انتخاب شدند.

این دوره جشنواره فیلم توکیو با تمرکز بر انیمیشن و بخصوص انیمیشن‌های ژاپنی برگزار شد.

جشنواره توکیو 23 اکتبر با نمایش انیمیشن "قهرمان بزرگ 6" تولید جدید شرکت دیزنی آغاز شد. یک بخش نیز به مرور آثار هیدیاکی آنو انیماتور و کارگردان ژاپنی اختصاص داشت که او را ادامه‌دهنده راه هایائو میازاکی انیماتور برنده اسکار می‌دانند. آنو در دهه 1990 با مجموعه علمی تخیلی "Evangelion" در ژاپن به شهرت رسید.

تاکشی کیتانو و تیم برتن اولین جایزه سامورایی جشنواره فیلم توکیو را دریافت کردند.

امسال درمجموع 44.706 بلیت برای 200 برنامه نمایش فیلم فروخته شد و حدود 200 هزار نفر در جشنواره شرکت کردند.

کد خبر 276510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha