همشهری آنلاین: «سازمان فضایی اروپا» (ESA) روز چهارشنبه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) برای نخستین بار در تاریخ کاوش‌های فضایی و در نقطه اوج یک ماموریت ده‌ساله یک کاوشگر را بر روی یک ستاره دنباله‌دار فرود آورد تا نمونه‌هایی از این جرم فضایی باقیمانده را از هنگام تولد منظومه شمسی، به دست آورد.

به گزارش رویترز این فرودگر شبیه به جعبه ۱۰۰ کیلوگرمی که «فایلی» (Philae) مطابق برنامه در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت گرینیچ در یک فرود ۷ ساعته پس از جداشدن از سفینه فضایی «روزتا» (Rosetta) که حامل آن بود، در فاصله نیم میلیارد کیلومتری از کره زمین بر روی این ستاره دنباله‌دار نشست.

دانشمندان امیدوارند که نمونه‌هایی که این کاوشگر از سطح ستاره دنباله‌دار «شصت و هفت پی/چوریموف-جراسیمنکو» (67P/Churyumov-Gerasimenko) برداشته می‌شود نشان دهد که چگونه سیاره‌ها و حیات ایجاد شده‌اند، چرا که سنگ و یخی که این ستاره دنباله‌دار را تشکیل می‌دهند، ممکن است مولکول‌های آلی را مانند یک کپسول زمانی حفظ کرده باشند.

Philae۱

ستاره‌های دنباله‌دار در هنگام تشکیل منظومه شمسی حاوی کره زمین در  ۴.۶ میلیارد سال پیش ایجاد شده‌اند.

توماس ریتر، رئیس بخش عملیات و پروازهای سرنشین‌دار ESA در مرکز عملیات فضایی اروپا در آلمان پیش از فرودآمدن فایلی گفت: «ما آماده‌‌ایم که یک تخیل علمی را به یک واقعیت علمی بدل کنیم.»

سفینه روزتا در ماه اوت امسال پس از سفری ۶.۴ میلیارد کیلومتری که ۱۰ سال طول کشید، به این ستاره دنباله‌دار کشف‌شده در سال ۱۹۶۹ که صخره‌ای به ابعاد حدود ۳ تا ۵ کیلومتر است، رسید.

روزتا نخستین سفینه فضایی است که توانسته است به دور یک ستاره دنباله‌دار بچرخد، نه اینکه صرفا از کنار آن بگذرد و از آن عکس بگیرد.
عملیات فرود در روز چهارشنبه علیرغم مشکلاتی رانشگر‌های کنترل‌کننده (تراسترهای) «فایلی» پیدا کرده بوند، انجام شد، و در نتیجه «فایلی» مجبور بود که بر چنگگ‌ها یا هارپون‌هایش برای مهار جهیدنش پس از فرود تکیه کند.

این فرودگر سه‌پایه باید دقیقا در زمان و سرعت درست آزاد می‌شد، چرا که امکان کنترل فرود آن وجود نداشت. فایلی در حین فرود داده‌ها و تصاویری گردآوری کرد و به کره زمین بازپس فرستاد.

Philae۲

مهندسانی که فایلی را طراحی کرده بودند، نمی‌دانستند این فرودگر روی چه نوع پهنه‌ای بر روی سطح سیاره دنباله‌دار خواهد نشست. تصاویری که روزنا از این ستاره دنباله‌دار در حال نزدیک شدن به خورشید، گرفته و نمونه‌هایی که از اتمسفر آن گردآوری کرده است، نشان می‌دهد که سطح آن طور که در ابتدا تصور می‌شد، هموار نیست، و این وضعیت فرودآمدن فایلی را دشوارتر می‌کرد.

همچنین سطح این ستاره دنباله‌دار غبارآلوده‌تر از آن است که تصور می‌شد، و در نتیجه میزان دسترسی به نور مورد نیاز برای شارژ کردن صفحات خورشیدی و نیرو رساندن به وسائل فایلی هنگامی که باتری‌هایش پس از دو ساعت و نیم خالی می‌شوند، محدود می‌شود.

comet۲۲

کد خبر 277670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha