همشهری آنلاین: اگر شما هم از نوشابه‌های‌رژیمی‌ و شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای کاهش وزن و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت استفاده می‌کنید خوب است بدانید که یافته‌های یک تحقیق جدید خلاف عقیدۀ شما را نشان می‌دهد.

اگر شما هم از نوشابه‌های‌رژیمی‌ و شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای کاهش وزن و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت استفاده می‌کنید خوب است بدانید که یافته‌های یک تحقیق جدید خلاف عقیدۀ شما را نشان می‌دهد.

کارشناسان بر اساس این تحقیق که روی موش‌های آزمایشگاهی و انسان‌ها انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام می‌توانندسطح قندخون را بالا ببرند، حتی بیشتر از مصرف زیاد شکر معمولی.

دانشمندان دریافته‌اند که ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام از طریق تغییر شدید در ترکیب میکروارگانیزم‌های موجود در اندام‌های داخل شکم باعث بالا رفتن سطح قندخون می‌شوند. این میکروارگانیزم‌هاکه عمدتاً از نوع باکتری هستند در اندام‌های گوارشی حضور دارند و به تغذیه و سیستم ایمنی ما کمک می‌کنند.

تعداد این میکروارگانیزم‌هابه چند تریلیون می‌رسد و اخیراً دانشمندان تحقیقات زیادی در ارتباط بانقش آنها در سلامت بدن انجام داده‌اند.

در تحقق یادشده محققان به آب آشامیدنی موش‌ها ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام اضافه کردند و دریافتند که سطح قندخون آنها بیشتر از موش‌هایی بود که آب و شکر نوشیده بودند. اگرچه این سه مادۀ شیرین‌کننده ترکیبات متفاوتی هستند ولی مصرف تمام آنها نتایج مشابهی به دنبال داشت.

دانشمندان همچنین 400 انسان را نیزمورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که باکتری موجود در سیستم گوارش کسانی که از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کردند متفاوت از باکتری‌های داخل شکم دیگران بود. در این افراد همچنین میزان سطح قندخون ناشتا هم بیشتر بود.

منبع: همشهري تندرستي

کد خبر 278009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha