همشهری آنلاین: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن‌آوری با اشاره به فرمان حضرت امام (ره) برای تشکیل بسیج اظهار کرد: منظور امام بسیج علمی و فرهنگی بود به این معنا که جنگ تمام شده و ما باید برای خودکفایی کشور بسیج شویم و به خود اتکایی در علم برسیم و توان تربیت متخصصین را داشته باشیم.

دانش آشتیانی

به گزارش ایسنا، فخرالدین دانش آشتیانی که به عنوان وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی امروز مجلس صحبت می‌کرد با اشاره به ضرورت توسعه علمی در کشور، گفت: توسعه علمی نیازمند یک برنامه مدون و تخصصی است تا بتواینم به اهداف پیش‌بینی شده برای نظام آموزشی کشور برسیم و توانمندسازی علم و کارآمدی دانش‌های دانشگاهی و همچنین توانمندی فارغ‌التحصیلان باید در رئوس برنامه‌ها قرار داشته باشد و همچنین توجه به منابع مالی دانشگاه‌ها نیز از اولویت‌های برنامه من است.

وی افزود: کیفی سازی برنامه‌های آموزش عالی و توجه به علوم انسانی و کار بسط آن در توسعه علم، فرهنگی و اقتصادی جامعه بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد و با یک روند منطقی به پیش رفت و همچنین باید توجه داشت که فعالیت‌های علمی تلفیقی با رفتارهای دینی داشته باشد و طوری عمل شود که نیاز جامعه در دانشگاه مرتفع شود و دانشگاهی باید داشته باشیم که برای کشورو منطقه مثمر ثمر باشد.

دانش آشتیانی تأکید کرد: باید طوری عمل شود که دانشگاه کارآفرین ایجاد شود و به طرح توسعه اقتصادی کشور کمک شود که از طریق توسعه شهرک‌های علمی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز تحقیقاتی و این امکان و این هدف شدنی است.

دانش آشتیانی در ادامه خطاب به نمایندگان گفت: شما نسبت به سابقه‌ی مدیریتی من مطلع هستید می‌دانید که اگر بخواهم در مورد مساله‌ای تمرکز کنم می‌توانم آن کار را انجام دهم. من زمانی در وزارت علوم بودم که دانشگاه‌ها مشکل خوابگاه دانشجویی داشتند؛ آن زمان روی این مساله تمرکز کردم و با ساخت بیش از یک میلیون متر مکعب ساختمان خوابگاه، مشکل خوابگاه‌ها را حل کردم.

وی اضافه کرد: زمانی پس از جنگ به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاه‌ها و نیاز کشور به توسعه رشته‌ها نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی بودیم و از طریق سهمیه‌های ارزی هم توان تامین تجهیزات را نداشتیم. من در آن مقطع در تعامل با مجلس 400 میلیون دلار برای تجهیزات دانشگاهی گرفتم و همکاران من می‌گویند که هنوز آثار آن حرکت در دانشگاه‌ها باقی‌ است و اگر این تجهیزات تزریق نمی‌شد تعداد دانش آموختگان رشته‌های ارشد و دکترا این قدر نبود.

اجراي برنامه دانشگاه‌ها بايد عاري از حاشيه باشد

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی با تاکید بر این که برنامه‌ی وی برای تصدی وزارت علوم با همکاری مجلس و دستگاه‌های اجرایی قابل اجرا خواهد بود گفت: البته برای این کار باید بستری هم آماده باشد اگر دانشگاه محیط آرام و بانشاطی نباشد و حاشیه‌های سیاسی و یا جناح بندی سیاسی در دانگاهها وجود داشته باشد و دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود این برنامه اجرایی نخواهد بود. بنابراین اصرار من بر این است که برای اجرای این برنامه‌ها دانشگاه باید عاری از این حاشیه‌ها باشد.

وزیر پیشنهادی علوم خاطر نشان کرد: من معتقدم زمانی رسیده که همه دانشجویان و دانشگاه باید بسیج علمی شوند و از پتانسیل و ظرفیت علمی دانشگاهیان استفاده شود تا وزارت علوم بتواند تولید ثروت کند. مطمئنم اگر این همکاری وجود داشته باشد در این مسیر حرکت خواهد شد.

دانش آشتیانی در ادامه یاد آور شد: من در تمام دوران کاری 40 ساله‌ام همیشه سرباز این نظام بوده‌ام و فرزند انقلاب هستم از زمان پیروزی انقلاب هم کارم را در سپاه شروع کردم و زمانی که در دانشگاه بودم توجه خاصی به مسائل جنگ داشتم. من کسی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم؛ چه از طریق اعزام دانشجو و چه اعزام اساتید برای فعالیت‌های پژوهشی. من نه تنها دانشجو را به جبهه بردم بلکه در جبهه برای دانشجو کلاس گذاشتم و آیین نامه‌های آموزشی را که بر اساس آن دانشجو به دلیل حضور در جبهه با مشکل مواجه می‌شد تغییر دادم.

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به بخش دیگری از سوابق خود گفت: بعد از جنگ رزمندگانی که به دلیل حضور در جبهه از عدالت آموزشی برخوردار نبودند را از طریق سهمیه وارد دانشگاه کردم و برای افزایش کیفیت علمی آنها ردیف بودجه‌ی تقویت بنیه‌ی علمی رزمندگان پیش بینی کردم. آیا کسی که چنین کاری را انجام داده می‌تواند مخالف بسیج باشد؟ من خودم بسیجی‌ام و دست همه بسیجیان را می‌بوسم. اما باید ببینیم چه کسی و با چه روشی به بسیج خدمات می‌کند.

منظور اامام حضور بسيج در بعد علمي و فرهنگي بود

دانش آشتیانی با اشاره به فرمان حضرت امام (ره) برای تشکیل بسیج اظهار کرد: منظور امام بسیج علمی و فرهنگی بود به این معنا که جنگ تمام شده و ما باید برای خودکفایی کشور بسیج شویم و به خود اتکایی در علم برسیم و توان تربیت متخصصین را داشته باشیم. در آن مقطع دفتر بسیجی در دانشگاه نبود که من آن را از دانشگاه بیرون کرده باشم. بعد از جنگ پایگاههای بسیج در بیرون از دانشگاهها بودند و در آن مقطع تصور از پایگاههای بسیج حفظ شهر و منطقه بود.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: من آن زمان عنوان کردم که اگر این پایگاه بسیج وارد دانشگاه شود، اعتبار بسیج لطمه می‌بینید نه این که مخالف بسیج باشم. زیرا ممکن بود تقابلی رخ دهد ضمن این که این دستور من نبود. بلکه دو نگاه وجود داشت و این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و شورا مصوب کرد که اکنون صلاح نیست پایگاه‌های بسیج در دانشگاه باشد و ما هم این تصمیم را اجرا کردیم. اکنون هم من نه تنها مخالفتی نداریم بلکه به عنوان نهاد درون دانشگاه نهایت همکاری را با بسیج در جهت توسعه علمی دارم.

از اعضای موسس حزب مشارکت نبودم

 احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم در بخش دیگری از سخنان اظهار کرد: حتی بعد از جنگ به من گفتند که استان ایلام جنگ زده است و در زمان جنگ مشکل داشته و از من خواستند که با توان اجرایی زیر ساختهای دانشگاه ایلام را درست کنم و بنده ضمن این که در وزارت خانه بودم به آنجا مراجعه کرده و کارها را پیگیری می‌کردم.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه مسائلی را مطرح می‌کنند که من مجبور می‌شوم پاسخ دهم وگرنه خدا شاهد است که منتی برای آن ندارم.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه با اشاره به مباحثی که از سوی نمایندگان مخالف وی مطرح شد اظهار کرد: عنوان می‌کنند که من در یک حلقه‌ای هستم اما به آنها می‌گویم که من، دانش آشتیانی شخصیت مستقلی هستم این را من نمی‌گویم عملکردم می‌گوید من زمان فرهادی وارد وزارت خانه شدم و در حلقه دیگران نبودم.

وی همچنین درباره‌ی حضورش در حزب مشارکت تصریح کرد:‌ بنده موسس نبودم بروید از وزارت کشور بپرسید ببنید اسم من جزو آن هست یا خیر، اما بله در جبهه مشارکت حضور داشته‌ام اما حضور فعال نداشتم. ببینید آیا بنده در روزنامه‌ای یا جای دیگر مصاحبه‌ای داشتم که خدای نکرده لطمه‌ای به نظام وارد شود.

وزیر پیشنهادی علوم در رابطه با موضوع تحصن مجلس ششم که در جلسه امروز مطرح شد نیز اظهار کرد: بنده آن زمان معاون نبودم چرا چنین مساله‌ای را بیان می‌کنند من نامه‌ای را امضاء نکردم. همه می‌دانند من چهره‌ی علمی هستم هیچ نامه‌ای را امضاء نکردم البته در رابطه با آقای فرجی دانا نامه‌ای را امضاء کردم که در آن از مطالبی که عنوان کردند چیزی نبوده بنده برای تعامل با نمایندگان این نامه را امضاء کردم که محتوای آن هم این بود که به منظور تعامل دولت با مجلس اجازه ندهند استیضاح فرجی دانا انجام شود.

هيچ مديري از مدرسه مفيد دستگير نشده است

احمدی دانش آشتیانی در مورد دستگیری مدیر مدرسه مفید نیز گفت: چرا مجموعه‌ی آموزشی را خراب می‌کنید هیچ مدیریی از مدرسه مفید دستگیر نشده چرا چنین مساله‌ای باید مطرح شود فرزند آقای دکتر زاهدی درمدرسه ما تحصیل کرده است چرا می‌گویید اینها فراجناحی است حتی فرزند حسین شریعتمداری و نقدی هم در مدرسه ما بودند.

وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد:‌ ما جناحی عمل نکردیم اصلا مدرسه که نباید جناحی باشد شما فقط مرا خراب کنید نه یک مجموعه‌ی آموزشی را.

وی افزود: من فرزند انقلابم و تمام تهمتهارا به جان می‌خرم مگر من نمیدانستم تهمت می‌زنند چرا پیشنهاد تصدی وزارتخانه را پذیرفتم به این دلیل پذیرفتم که کشمکش دولت و مجلس در حال تبدیل به یک مشکل ملی بود.

وی در پایان اظهار کرد: اگر می‌خواهید دانشگاهی آرام داشته باشید اگر می‌خواهید دانشگاهی طرفدار نظام و برای تولید ثروت داشته باشید به من رای دهید.

کد خبر 278293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha