همشهری آنلاین: رأی اعتماد به دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی وزارت علوم و تحقیقات در دستور کار جلسه علنی امروز-۲۷ آبان- مجلس قرار گرفت و نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی به بیان نظرهای خود پرداختند.

موافقان دانش آشتیانی

علي مطهري با بيان اين نكته كه« اصرار بر فتنه‌گر بودن افراد کار درستی نیست»، تابش نيز با تاكيد بر اينكه« مبادا اختلاف ما جنگ قدرت و ناکارآمدی نظام را به جامعه تلقین کند» و همچنين نخل ابراهيمي با درخواست اعتماد مجلس به دانش آشتياني در مقام موافق وزير پيشنهادي در جلسه رأي اعتماد اظهار نظر كردند.

مي‌توانيد خلاصه صحبت‌هاي نمايندگان موافق را در جدول زير به نقل از خبرگزاري ايسنا مطالعه كنيد:

نام نماينده

اظهار نظر

عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی؛نماینده مردم میناب و رودان

  • ما باید به دانش آشتیانی که سابقه جبهه و جنگ دارد و مدیری دانشگاهی است اعتماد کنیم. اقتصاد دانش بنیان مورد توجه ویژه دانشگاهها است.
  • 17 ماه است که وزارت علوم بلاتکلیف مانده و چهار و نیم میلیون دانشجو و تعداد کثیری استاد در انتظارتصمیمات دولت و مجلس هستند و با توجه به شرایط ویژه کشور باید به دنبال آرامش مملکت باشیم.
  • قطعا همه نمایندگان دغدغه‌ی کشور را دارند و نگران حوادث گذشته هستند که مبادا تکرار شود و یا شرایطی پیش بیاید که دانشگاهها جولانگاه گروههای سیاسی شود و اکثر دوستان مخالف از این حیث نگرانند.
  • ما باید کاری کنیم که دانشگاه از حواشی دور بماند و ما انتظار داشتیم رئیس جمهور فردی را معرفی می‌کرد تا شبهه‌ای در کارنامه نداشته باشد اما در حال حاضر ما باید به دولت و رئیس جمهور و شخص پیشنهادی که سابقه‌ی جبهه و جنگ دارد و مدیری دانشگاهی‌ است اعتماد کنیم.
  • مانباید به بهانه‌ی فتنه کارهایی کنیم که اصل نظام با مشکل مواجه شود چرا که ایشان خودشان اظهار کردند که پس از انتخابات سال 88 و بیان موضع توسطرهبری تبعیت کردند و پس ما هم باید از ایشان بپذیریم.
  • ایشان قول دادند که علاوه بر ارتقای سطح علمی دانشگاهها و توسعه‌ی فضای علمی دانشگاهی در مناطق کمتر توسعه یافته و توجه ویژه به بکارگیری نیروهای مومن و متعهد و علمی داشته باشند.
  • با توجه به این که ایشان سومین وزیر پیشنهادی است انتظار می‌رود همه کمک کنند تا وزارت علوم وزیر داشته باشد.

علی مطهری؛ نماينده مردم تهران

  • طوری سخن نگوییم که گویا اساسا در ایران کسی حق اظهارنظر ندارد.
  • ما نمایندگان مجلس باید بنیان کارمان را بر یک پایه و اساسی محکم یعنی تقوای الهی بگذاریم و تا زمانی که حجت بر ما تمام نشده رای مثبت یا منفی ندهیم.
  • من در طول دوران نمایندگی‌ام در سه جا به طور قاطع وارد شدم و طراح بودم. یکی استیضاح وزیر کشور سابق، دوم استیضاح وزیر کار سابق و سوم سوال از رییس‌جمهور سابق. در اولی مساله دروغ مطرح بود که نمی‌شد از آن گذشت. در دومی قانون‌گریزی و بلکه قانون‌ستیزی مطرح بود و در سومی هم که سوال از رییس‌جمهور مطرح بود باز هم مساله قانون‌ستیزی مطرح بود که رییس‌جمهور وقت به صراحت اعلام می‌کرد که من قانونی را که خودم تشخیص دهم با قانون اساسی منطبق نیست اجرا نمی‌کنم و این یعنی اینکه مجلس حتی یک ساعت نباید به چنین کسی اجازه باقی ماندن در این مسند را بدهد، چه آقای احمدی‌نژاد باشد، چه آقای روحانی و چه هر کس دیگر.
  • امروز هم برای دادن یا ندادن رای اعتماد به آقای دکتر دانش آشتیانی باید حجت داشته باشیم، من شخصا روشی را که برخی از نمایندگان درباره وزارت علوم پیش گرفته‌اند نمی‌پسندم و یا حداقل ضروری نمی‌دانم، ضمن اینکه نفس حساسیت داشتن و رصد کردن امور وزارت علوم و دانشگاه‌ها را قابل تقدیر می‌دانم.
  • غیر از نگرانی‌های فرهنگی که معمولا در مورد اصلاح‌طلبان وجود دارد که با تسامح و تساهل به امور فرهنگی می‌نگرند بقیه نگرانی‌ها را چندان موجه نمی‌دانم، نگرانی‌های فرهنگی هم در مورد آقای دانش آشتیانی در حداقل است و بلکه وجود ندارد.
  • معتقدم مجلس در چند ماه اخیر و در جریان استیضاح و رای اعتماد اخیر ناخودآگاه در جهت تقویت جریان فتنه سال 88 گام برداشته است، وقتی افرادی با سابقه درخشان در انقلاب را حامی فتنه معرفی می‌کنیم، این سوال برای مردم پیش می‌آید که این چه فتنه‌ای است که بخشی از انقلابیون و بزرگان کشور طرفدار آن هستند، نکند این جریان بهره‌ای از حق داشته باشد.
  • وقتی ما فردی مانند آقای فرجی‌دانا را که از جنس شهید چمران است و از فرماندهان دفاع مقدس بوده و سردار علی فضلی می‌گوید افتخار من این بوده که دوره‌ای از جنگ فرمانده من فرجی‌دانا بوده است، وقتی چنین کسی را که بزرگان روحانی و دانشگاهی ما آن را تایید می‌کنند حامی فتنه می‌نامیم جریان فتنه را تقویت کرده‌ایم.
  • همین‌طور در مورد آقای نیلی احمدآبادی که مدتی معاون فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران بوده و امروز درباره دکتر دانش آشتیانی که حضور فعال در جبهه و جنگ و همکاری فراوان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته است همان‌ حرف‌ها را تکرار می‌کنیم.
  • در واقع داریم انقلابیون اصیل را به دو بخش تقسیم می‌کنیم و القای تفرقه می‌کنیم. بسیاری از حرف‌هایی که در این جلسات گفته می‌شود به نفع آقایان موسوی و کروبی است. سعی کنیم دوست دانای انقلاب باشیم، کاری کنیم که اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل با هم کار کنند، همان انتظاری که از شعار اعتدال داشتیم و البته دولت چندان در آن موفق نبوده است.
  • مجلس نباید تحت تاثیر مخالفان خارج از مجلس واقع شود بلکه باید استقلال خود را حفظ کند، نقد خود و به اصطلاح خودانتقادی یک امر پسندیده است. چه اشکالی دارد که ما مجلسیان همان‌طور که کل کشور را نقد می‌کنیم خودمان را هم نقد کنیم. اکنون زبان حال برخی از ما نمایندگان این است که وزیر را ما معرفی کنیم و دولت تایید کند، درست عکس آنچه که در قانون دیده شده است.
  • ما مساله فتنه را مطرح می‌کنیم بدون آنکه به شرایط آن روز توجه داشته باشیم. اصرار بر فتنه‌گر بودن افراد در حالیکه خودشان تبری می‌جویند کار درستی نیست. فتنه برای ما هم خط قرمز است اما فتنه به معنی واقعی آن به معنی اینکه همه عوامل فتنه چه آنهایی که زمینه فتنه را آفریدند و چه آنهایی که آن را شعله‌ور کردند بر اساس عدالت مورد بررسی قرار بگیرند.
  • سه روز بعد از انتخابات سال 88 تلویزیون از بنده دعوت کرد تا درباره انتخابات مصاحبه‌ای داشته باشم. آنجا به صراحت عرض کردم که تقلب از نظر شمارش آراء اتفاق نیفتاده اما مقادیر و مقدمات آرای آقای احمدی‌نژاد دچار خلاء است که باید بررسی شود. در آنجا مسئولان تلویزیون به من می‌گفتند ما از هر کس دعوت می‌کنیم که درباره این موضوع صحبت کند چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب، حاضر نمی‌شوند. همه می‌گویند ما در موضوع شک داریم.
  • باید شرایط آن روز را در نظر بگیریم و بعد اظهارنظر کنیم و افراد را فتنه‌گر بنامیم، مثلا سخنرانی آقای توفیقی در دانشگاه تهران در چه شرایطی بود؟ درست روز حمله به کوی دانشگاه بود که خود رهبر انقلاب فرمودند حادثه‌ای بود که دل انسان را خون می‌کند. با دعوت وزیر علوم وقت، حضور نماینده ولی فقیه و رییس دانشگاه بوده. دانشجویانی که می‌خواستند منفجر شوند و به داخل خیابان‌ها بریزند، ایشان آنها را کنترل کرد. حالا جمله‌ای از دهانش در رفته که آن جمله را نباید می‌گفت. ما بیاییم این را رها نکنیم و بگوییم شما فتنه‌گرید؟
  • طوری سخن نگوییم که گویا اساسا در ایران کسی حق اظهارنظر ندارد و اندیشه جبر را ترویج کنیم که آنچه هست همان است که باید باشد و آنچه نیست همان هست که نباید باشد. در واقع همان منطق حکومت اموی در مقابل حضرت زینب (س) که آنچه پیش آمد اراده خدا بود.
  • مساله نگرانی از وضع دانشگاه‌ها چندان موجه نیست. در این یک سال و نیمی که از عمر این دولت گذشته چه مشکلی در دانشگاه‌ها داشتیم؟ نشاط علمی و سیاسی در دانشگاه‌ها ایجاد شده، دانشگاه‌ها فضای بسیار آرامی دارند. اینکه چند تا شعار بدهند طبیعت دوره جوانی است. ما نباید فضا را آنقدر ببندیم که احساس خفقان شود و کاری نکنیم که خاطره بدی از مجلس نهم در ذهن مردم و دانشگاهیان باقی بماند و این مجلس یادآور مجلس ششم اما از نوع اصولگرای آن شود.
  • مشورت دولت با مجلس قبل از معرفی وزیر کار خوبی است اما اگر هم این اتفاق نیفتد ما نباید موضع‌گیری کنیم که چون دولت قبلا با ما مشورت نکرده پس ما هم رای منفی می‌دهیم. آقای دانش آشتیانی در زمان تحصن مجلس ششم اساسا معاون وزیر نبودند که چیزی را امضا کرده باشند. ایشان هیچ نامه‌ای را علیه نظام امضا نکرده و منابع امنیتی این امر را تایید می‌کند. پاسخ همه استعلام‌ها هم مثبت بوده. نگاه ایشان به فتنه 88 هم نگاه درست و معتدلی است که فتنه را محکوم می‌کند اما نه همه عوامل فتنه را. کاری نکنیم که برای ما طنز درست کنند و به صورت پیامک در بیاید که برای حل مشکل دولت و مجلس، وزیر پیشنهادی باید بعد از فتنه 88 به دنیا آمده باشد.
  • پدر دانش آشتياني روحانی و نماینده دوره اول مجلس شوای اسلامی بوده، ایشان در دبیرستان علوی تحصیل کردند که خود یک مکتب است و اشخاص بزرگ و موثری از آن مدرسه فارغ‌التحصیل شدند. خود من در آن مدرسه بودم و آقای آشتیانی سه کلاس بالاتر از من بودند و من ایشان را از آن دوره می‌شناسم، چه افراد بابصیرت و چه فرد فتنه‌گری مثل بنده، همه در دبیرستان علوی بودیم. ایشان دانش‌آموز شهید رجایی بوده و در اداره دبیرستان مفید که 70 شهید دانش‌آموز دارد نقش موثری داشته است.
  • ایشان به طور کلی یک شخصیت علمی و فرهنگی است نه سیاسی. شانزده سال خدمت در وزارت علوم داشته و همزمان با ورود دکتر فرهادی در سال 64 به وزارت علوم آمده، ایشان بیش از آنکه به آقای معین منسوب شود به آقای دکتر فرهادی منتسب می‌شود، ایشان فرزند جنگ و دانشگاه هستند. نقطه پیوند آموزش عالی با دفاع مقدس را در عمل نشان دادند و طراح و مجری دانشگاه در جبهه بوده و تدوین‌کننده مقررات به نفع دانشجویان شاهد و ایثارگر است.
  • (در پاسخ به این مساله مطرح شده توسط مخالفان که می‌گویند همه کسانی که معرفی شده‌اند در یک حلقه هستند.) این حرف درستی نیست، اینکه این افراد با هم دوست هستند به این معنی نیست که آنها در یک حلقه هستند، تیپ شخصیتی آقای دانش آشتیانی با تیپ شخصیتی آقای توفیقی و میلی منفرد متفاوت است.
  • می‌گوید ایشان عضو حزب منحله مشارکت بوده، این حزب زمانی قانونی بوده و ایشان عضو موثر آن نبوده مثل این است که بگوییم همه کسانی که عضو حزب جمهوری اسلامی بودند چون بعدا امام فرمودند این حزب منحل شود پس همه آنها فتنه‌گرند.
  • مطهری ابراز امیدواری کرد که نمایندگان با رای مثبت به دانش آشتیانی خود را در مقابل مردم و دانشگاهیان قرار ندهند.

محمدرضا تابش؛ نماينده اردكان

  • موقعیت تعیین‌کننده‌ای است و امروز خانواده انقلاب باید دست در دست هم برای ساختن کشور و گشودن گره‌ای از امور پیش‌رو با هم همراه و هم‌رای شوند.
  • اکنون دانشگاهیان و دانشگاه‌ها که نقش بی‌بدیل و بی‌نظیری در دستاوردهای انقلاب اسلامی داشته‌اند چشم به تصمیم ما دوخته‌اند تا ببینند ما نمایندگان چگونه دولت را در این شرایط خطیر و حساس یاری می‌کنیم.
  • دغدغه‌های رییس‌جمهور در روز تنفیذ را به یاد بیاوریم که جهت‌گیری دولت را بیش از پیش و بیش از هر چیز حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، مهار آسیب‌های اجتماعی، نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان و ارتقای منزلت ایران بر اساس تامین منافع ملی و رفع تحریم‌های ظالمانه کنونی برشمردند و از همه استمداد کردند تا بگذاریم شایستگان به ملت خدمت کنند.
  • توجه داشته باشیم که همه خط قرمزهای نظام را موکول به رعایت خط قرمز اخلاق بدانیم، گم شده‌ای که متاسفانه در جمهوری اسلامی ما آن را خدشه‌دار کرده‌ایم.
  • دوستان منتقد و مخالف مسائلی را مطرح کردند که جای طرح این مسائل در تریبون مجلس شورای اسلامی نیست و ان‌شاءالله آقای دکتر دانش به خوبی جواب این شائبه‌ها را خواهند داد.
  • مردم بداخلاقی‌ها، ناهماهنگی‌ها و ناکارآمدی‌ها را بر نمی‌تابند و گاهی اتفاقاتی در جامعه می‌افتد که برای ما هشدار دهنده است و باید ریل‌گذاری کنیم تا دولت کار خود را به خوبی انجام دهد و عدم رای اعتماد به کاندیداهای معرفی شده جهت تصدی وزارت و عزل دیگری چه پیامی را به جامعه منتقل می‌کند؟
  • مبادا اختلاف ما جنگ قدرت و ناکارآمدی نظام را به جامعه تلقین کند که این گناهی بس نابخشودنی است چرا که مردم برای این نظام خون داده‌اند و از جان و مال خود گذشته‌اند.
  • مردم از ما حکومت‌داری می‌خواهند و مجلس و دولت باید در سایه تعامل، همدلی و وحدت ید واحدی شوند و ما نباید اجازه دهیم اختلاف سیاسی منجر به شکاف عمیق میان نیروهای دلبسته به انقلاب اسلامی شود چرا که ما جمعی از این وفاداران را متهم می‌کنیم که این سیل مهاجرت نخبگان را رقم می‌زند.
  • من نمی‌خواهم پاسخگوی ظن و گمان‌ها باشم چرا که آقای دکتر دانش خود توضیح خواهند داد.
  • دانش آشتياني مطابق خواست و انتظار اغلب دانشگاهیان است و نظرسنجی‌های اخیر مدیریت نوع ایشان را تایید می‌کند و ایشان همیشه جزو اولین نامزدهای مسئولیت‌های کلان بوده است.
  • آقای دکتر دانش شخصیتی بی‌حاشیه است به شرط آنکه با شایعه و تهمت و فضاسازی رسانه‌ای و سیاسی برای او حاشیه درست نکنند.

 

کد خبر 278302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha