حـدود ۳۰۰ خـبـرنگار و تصویربردار در وین جمع شده‌اند تا شاهد یکی از نفسگیرترین مذاکرات سیاسی تاریخ باشند. ‌

محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان در بدو ورود به وين به طرف غربي توصيه كرده اراده سياسي براي اتخاذ تصميم سخت داشته باشد. آن سو جان كري وزير خارجه آمريكا پيش از آنكه به وين برود، در لندن نشستي با وزيران خارجه اتحاديه اروپا داشته است. اين نشست يك ميهمان غيراروپايي هم داشت؛ يوسف بن علوي وزير خارجه عمان كه چندي پيش كشورش ميزبان يك دور از مذاكرات بود، در لندن در جمع وزيران خارجه كشورهاي اروپايي حاضر شده بود.

او همين 3روز پيش هم به ايران آمده بود و گفته مي‌شد حامل پيغامي هسته‌اي است. ظريف البته گفته كه بن علوي حامل پيامي نبوده، اما درباره برخي موضوعات هسته‌اي در ايران بحث كرده است. اين سو لابي صهيونيستي آيپك در اقدامي مداخله‌جويانه 6شرط براي توافق هسته‌اي با ايران را تعيين كرده. كمي آن‌طرف‌تر همزمان تندروهاي آمريكا به اوباما گفته‌اند يا او برنامه هسته‌اي ايران را برچيند يا مذاكرات را ترك كند.

نشريه نيوزويك در گزارشي ضمن توجه به نقش كنگره آمريكا و نفوذ لابي صهيونيسم در آن، از مخالفت اعضاي كنگره با هرگونه توافق احتمالي با ايران خبر داده. ظريف به طرف غربي توصيه كرده كه براي خوشامد گروه‌هاي فشار، خط قرمزهاي بي‌معنا تعريف نكنند كه اين موضوع كمكي به حل مشكل نمي‌كند. اين سو علي شمخاني دبير شوراي‌عالي امنيت ملي كشورمان هم در گفت‌وگو با الميادين با تأكيد بر اينكه تحريم‌ها حتما بايد قطع شود، گفته كه در مذاكرات هسته‌اي طرف مقابل تحت‌تأثير بعضي روابط قدرت در داخل و همچنين برخي فشارهاي منطقه‌اي مانند رژيم صهيونيستي است. در چنين فضايي، آخرين دور مذاكرات هسته‌اي با ناهار كاري كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان آغاز شد.

ظريف اين دور از مذاكرات را «مرحله آخر» توصيف كرده و وندي شرمن رئيس هيأت مذاكره‌كننده آمريكا هم گفته كه هم‌اكنون زمان آن فرارسيده كه كار را تمام كنيم. شايعات و گمانه‌زني‌ها هم حول مذاكرات مي‌چرخند. آساهي شيمبون ژاپن ادعا كرده كه ايران با تمديد مذاكرات تا اول فروردين سال ۱۳۹۴ موافقت كرده است. ظريف كه قبلا گفته بود تحريم‌ها بخشي از مشكل نيست و مهم‌ترين بخش مشكل است، ديروز در بدو ورود به وين گفت كه گرايشي در كشورهاي غربي به‌ويژه مقامات آمريكايي بوده كه فكر مي‌كنند تحريم‌ها برايشان منفعتي داشته و راه‌حل است. او گفته كه همه موضوعات مورد اختلاف است اما بحث اصلي كه مدت‌ها وقت همه ما را گرفته، حدود غني‌سازي‌ است نه اصل غني‌سازي‌.

ديروز بعد از ديدار اشتون- ظريف، سيدعباس عراقچي در جمع خبرنگاران صحبت كرد و با اشاره به مذاكرات دوجانبه ظريف با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: ايران پيشنهادها و ايده‌هاي زيادي را همواره براي رسيدن به نتيجه ارائه كرده است و اگر بخواهد رفع نگراني شود اين ايده‌ها كفايت مي‌كند. ظريف هم گفته بود كه پيشنهادهاي متعددي براي اينكه اطمينان حاصل شود برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز است، وجود دارد و مطرح شده است، ‌اين پيشنهادها مي‌تواند يك راه‌حل و يا راه‌حل‌هاي متعدد بسيار مناسبي را ارائه دهد. مذاكرات در هتل كوبورگ كه حالا براي ايراني‌ها نامي آشنا شده آغاز شده است. ظريف پيش‌بيني پايان مذاكرات را هم كرده است: «اگر بر اثر زياده‌خواهي طرف مقابل، راه‌حل به‌دست نيايد، دنيا متوجه شده است كه جمهوري اسلامي ايران به‌دنبال راه‌حل، تفاهم و تعامل سازنده است و از حقوق و عزت و سربلندي كشور دست برنمي‌دارد. »

طرح

 

کد خبر 278391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha