همشهری آنلاین: وقتی مردم درباره ابولا می‌شنوند، علائم هشدار دهنده مواد خطرناک و اتاق‌های قرنطینه شده بیمارستان را به تصور در می‌آورند

Xenex

اما کن گلدبرگ استاد علوم مهندسی از دانشگاه برکلی روبات‌هایی را تصور می‌کند که با کمک در انجام کارهایی خاص انسان‌ها را از مکان‌های مضر و خطرناک دور نگه می‌دارند.

تخصص و مهارت او در علم روباتیک باعث شده تا اداره علوم و فناوری کاخ سفید او و سایر محققان در ۳ دانشگاه و مراکز تحقیقاتی دیگر را ترغیب کند تا جلسات هم‌اندیشی و مشکل گشایی گروهی را برای پیدا کردن راه‌هایی برای استفاده از روبات‌ها در مبارزه علیه بیماری‌های مسری و کشنده برگزار کنند.

گلدبرگ از همان ابتدا تاکید می‌کند که روبات‌ها در بحران‌های بهداشتی نمی‌توانند معجزه کنند. او توضیح می‌دهد که افراد انتظار انجام کاری فوق العاده از روبات‌ها را دارند، اما در حال حاضر توانایی‌ها و امکانات روبات‌ها کم و محدود است و تحقیقات زیادی باید انجام شود.

او می‌گوید: «ما تنها می‌خواهیم انتظارات و توقعات را در پیش‌بینی کنیم. روبات‌ها ابزارهایی هستند که امیدواریم در آینده نزدیک یا دور مفید واقع شوند.»

گلدبرگ می‌گوید حداقل دو گروه از روبات‌ها ممکن است در ۳ تا شش ماه آینده برای کمک به جلوگیری از شیوع ابولا به کار گرفته شوند.

گروه اول روبات‌های حضور از راه دور (telepresence) دارای دوربین و صفحات نمایش هستند که در مرحله تشخیص بیماری می‌توانند استفاده شوند و به پزشکان اجازه می‌دهند از راه دور با بیمار ارتباط برقرار کنند تا شناخت دیداری از او پیدا کنند.

مرکز سلامت سانتاباربارا در کالیفرنیا سازنده تعدادی از این روبات‌ها است که در چند بیمارستان جهت تشخیص بیماری‌های گوناگون، نه فقط ابولا، به کار گرفته شده‌اند.

گلدبرگ می‌گوید: « وقتی در حال تشخیص بیماری هستید، نکات ظریف و جزئی زیادی وجود دارد. شما می‌خواهید قادر باشید از زوایای متفاوت بخش‌های متفاوت بدن بیمار را بررسی کنید و یا بتوانید برخی مداخلات را انجام دهید و حتی بخشی از بدن بیمار را با وضوح و بزرگنمایی بیشتری ببینید و یا آن را لمس و با دست معاینه کنید. بنابراین زمینه‌های تحقیقاتی جذابی در این باره وجود دارد.»

گلدبرگ همچنین روبات‌های را متصور می‌شود که می‌توانند در نظافت و گندزدایی مفید باشند. اما مشکلی اساسی که در این زمینه وجود دارد که باید حل شود این است که اکثر ربات‌ها چرخ‌هایی دارند که خود آن‌ها ممکن است به سرعت آلوده شوند.

او می‌گوید: «ما واقعا نمی‌دانیم چگونه باید خود این روبات‌ها را استریل کنیم. آنها واجد بخش‌های متحرک پیچیده متعددی هستند. بنابراین شاید مجبور شوید اساسا روبات را بعد از استفاده دور بیندازید.»

Xenex

 روبات ساخت شرکت زنکس که با تابش پرتوهای قوی ماورای بنفش می‌تواند اتاق مبتلایان به ویروس ابولا را ضدعفونی کند

گلدبرگ پیش بینی می‌کند که در سا‌ل‌های آینده در همان حال که پژوهشگران به دنبال شناخت بیشتر ویروس ابولا هستند، روبات‌ها قادر به انجام آزمایش‌های معمول در آزمایشگاه‌های تشخیصی خواهند شد.

اما در ابتدا لازم است مهندسان توانایی‌های روبات‌ها را به گونه‌ای ارتقا دهند که اشیا شفاف را مشاهده و درک کنند. در حال حاضر همه ابزارهای شیشه‌ای مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها مانند لوله‌های آزمایش، ظروف و اسلایدهای شیشه‌ای می‌توانند باعث به اشتباه انداختن ربات‌ها شوند.

گلدبرگ می‌گوید دومین مسیری که روبات‌ها می‌توانند در طولانی مدت از طریق آن در مبارزه بر علیه ابولا نقش ایفا کنند، دسترسی داخل‌وریدی برای خون گیری و تزریق سرم یا سایر مایعات است.

او می‌گوید: «این فناوری می‌تواند در کاهش تعداد دفعاتی که باید رگ مناسب بیمار برای خون گیری پیدا شود، به ما کمک کند. ما با استفاده از روش‌های تصویربرداری جدید می‌توانیم محل دقیق یک رگ را پیدا کنیم و یک دستگاه روباتیک می‌تواند سوزن را با دقت بیشتری در محل مناسب قرار دهد.»

گلدبرگ می‌گوید: «چون زمان زیادی لازم است تا روبات‌ها بتوانند نقش بیشتری در مبارزه بر علیه ابولا ایفا کنند، ما در حال بررسی و آینده‌نگری فرا‌تر از بحران بهداشتی اخیر هستیم و بنابراین در صورت وقوع بحرانی جدید برای آن آماده خواهیم بود.»

منبع: LiveScience

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 278403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha