همشهری آنلاین: آخرین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در فاصله کمتر از یک هفته تا مهلت تعیین شده ۲۴ نوامبر (۳ آذر ماه) در رسانه‌های فرانسوی بازتاب یافت و این منابع نوشتند: مذاکرات هسته‌ای به توافق نزدیک است.

مذاکرات هسته‌ای

به گزارش رادیو فرانسه، دیروز (سه شنبه 27 آبان) اعضای گروه 1+5  به همراه مسئولان ایرانی در وین گرد هم آمدند تا با هدف دستیابی به توافق در مسئله‌ای گفت وگو کنند که از سال 2002 میلادی تاکنون سبب تیرگی روابط میان ایران و غرب شده است.

این گزارش با اشاره به سفرهای اخیر 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا به پکن، مسکو و پاریس، افزود: به نظر می‌رسد که وی در فرانسه از حمایت همتای فرانسوی برخوردار شده است.

کری در پاریس، همکاری فعلی میان فرانسه و آمریکا را ستود اما 'فرانسوآ نیکولو' سفیر سابق فرانسه در تهران، این دیدار را تلاشی برای حصول اطمینان از موضع 'لوران فابیوس' وزیر امر خارجه فرانسه دانست.

وی افزود: کری می‌خواست اطمینان یابد که فابیوس مسئله‌ای را که در نوامبر 2013 میلادی در جریان مذاکرات سوئیس به راه انداخت، دوباره مطرح نخواهد کرد.

نیکولو افزود: کری این بار خطر نمی‌کند و به دقت همتای فرانسوی خود را در جریان آخرین پیشرفت‌های مذاکرات میان ایران و آمریکا قرار می‌دهد.

رادیو فرانسه با پیش‌بینی سه پایان متفاوت برای مذاکرات وین، افزود: نخستین پیش‌بینی، حصول توافق سیاسی است که پس از چند ماه به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران منجر می‌شود.

دومین پیش‌بینی بر تمدید مهلت مذاکرات مبتنی است که این امر خود می‌تواند مذاکرات را از قالب توافق اولیه ژنو (نوامبر 2013 ) خارج کند؛ چرا که در این توافق تنها دو دوره شش ماهه برای تمدید مذاکرات پیش‌بینی و مهلت رسیدن به توافق نهایی 24 نوامبر اعلام شده بود.

این گزارش سومین پیش‌بینی خود را عدم امضای توافقنامه نهایی عنوان کرد و با اشاره به خوشبینی 'تییری کویل' کارشناس مسائل ایران در موسسه روابط بین‌المللی و راهبردی پاریس در مورد آینده مذاکرات هسته‌ای به نقل از وی نوشت: هر چند که امروز هیچ کس نمی‌تواند نتیجه قطعی مذاکرات را پیش‌بینی کند اما می‌توان تایید کرد که تاکنون هیچگاه تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌ایم.

پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری 'فرانس 24' نیز در گزارشی با انتشار خبر آغاز مذاکرات در وین، نوشت: دور نهایی مذاکرات میان ایران و قدرت‌های بزرگ به منظور دستیابی به توافقی تاریخی بر سر برنامه هسته‌ای تهران آغاز شد.

این گزارش با بیان این که همه طرف‌های مذاکره به نحوی تمایل خود را برای دستیابی به توافق اعلام کرده‌اند، افزود: جان کری مذاکرات پیش رو را 'بهترین شانس برای حل مسالمت آمیز مسئله' دانست.

روزنامه فرانسوی 'لو فیگارو' نیز در گزارشی نوشت: سومین ماراتن هسته‌ای در یک سال اخیر میان ایران و کشورهای گروه 1+5 برگزار می‌شود.

این گزارش حاکی است: ایران می‌تواند در صورت لغو تحریم‌ها در صورت توافق هسته‌ای جایگاه خود را در میان تولیدکنندگان جهانی نفت، بازیابد.

روزنامه فرانسوی 'لو موند' نیز در گزارشی با اشاره به آغاز مذاکرات وین، نوشت: پس از یک دهه تلاش ناموفق، کمتر از یک هفته به دستیابی به توافقی باقی مانده است که می‌تواند راه عادی سازی روابط با تهران را گشوده و تاثیر عمیقی بر خاورمیانه بگذارد.

این روزنامه نوشت: هرچند که اختلافات میان ایران و غرب در مواردی به قوت خود باقی است اما مذاکرات هیچگاه تا این اندازه به هدف نزدیک نبوده است. به گفته یک کارشناس، اکنون پس از ده سال شکست، این مذاکرات هم از منظر پیچیدگی‌های فنی، هم از نظر تعداد فعالان پرونده و نیز از منظر راهبردی در سیر دیپلماتیک بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است.

کد خبر 278461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha