همشهری‌آنلاین: سخنگوی دولت با اشاره به معرفی وزیر علوم پیشنهادی دولت به مجلس گفت: امیدواریم وزیر جدیدی که برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی شده با رای اعتماد گسترده نمایندگان محترم مواجه شود و وزارتخانه‌ای که ماه‌ها با سرپرست اداره می شد با وزیر اداره شود.

ايسنا نوشت: محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران با مورد توجه قرار دادن مصوبات امروز هیئت دولت اظهار کرد: در جلسه امروز هیئت وزیران با ایجاد 3هزار و 400 پست سازمانی موافقت شد به این دلیل که بیش از 68 شهرستان طی سالهای گذشته به تقسیمات کشوری اضافه شدند و نوع معاملات و حجم فعالیت‌هایی که نیاز به ثبت حقوقی دارد در این راستا مدنظر بود.

وی افزود: بنابراین هیئت وزیران با افزایش 3 هزار و 400 عضو سازمانی موافقت کرد و موارد دیگری در راستای تصویب آیین نامه در مورد ایثارگران و چند مورد دیگر از کارهای اجرایی انجام شد.

وی همچنین با اشاره به معرفی وزیر علوم پیشنهادی دولت به مجلس گفت: امیدواریم وزیر جدیدی که برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی شده با رای اعتماد گسترده نمایندگان محترم مواجه شود و وزارتخانه‌ای که ماه‌ها با سرپرست اداره می شد با وزیر اداره شود.

وی تاکید کرد:‌ آنچه که در این امر مستتر است پایبندی جناب آقای رئیس جمهور به قانون و نظر قانونگذاران محترم است هرچند ممکن است این نظر از دیدگاه دولت متفاوت باشد.

در روزهای حساس مذاکرات، ورود به مسائلی همچون عدم تایید چندمرحله‌ای وزرای پیشنهادی را جایز نمی‌دانیم

نوبخت گفت:‌ از آنجایی که دولت از هر گونه ایجاد حاشیه دور است و معتقد است برای خدمت به مردم وقت زیادی در اختیار نداریم و باید از هر گونه حاشیه سازی کار اقدام و عرصه‌ای که دولت را از وظایف اصلی آن از جمله ایجاد آرامش دور می‌کند، بپرهیزیم. به ویژه در این روزهای حساسی که فرزندان ملت در مذاکرات با پنج قدرت بزرگ جهانی در حال گفت وشنود هستند تا بتوانند نسبت به استیفای حقوق ملی اقدام کنند و در این شرایط دولت اصلا جایز نمی داند به مسائل دیگری از جمله موردی که در خصوص عدم تائید نمایندگان محترم مردم در چند مرحله نسبت به وزیر پیشنهادی رخ داد، مسائلی مدنظر قرار بگیرد.

نوبخت گفت:‌ امیدواریم همه در سایه تعامل و انقیاد به قانون که مناسب‌ترین ابزار و چارچوب برای کنش‌ها و واکنش‌های بین مجلس و دولت است بتوانیم خدمت کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه با مورد توجه قرار دادن ویژگی‌های دکتر فرهادی که از سوی دولت به عنوان وزیر جدید علوم به مجلس پیشنهاد شده است، گفت: ایشان شخصیتی محترم،‌متعهد و مجرب هستند و در دولت های مختلف نیز خدمت کردند.

وی افزود: اینکه دکترفرهادی در دوره‌های مختلف خدمت کرده‌اند نقطه قوت ایشان قلمداد می‌شوند و خیلی از وزرا و نمایندگان مجلس نیز در دوره‌های مختلف فعالیت داشتند. چنانچه مثلا آقای سعیدی‌کیا هم در زمان مهندس میرحسین موسوی و هم آقای خاتمی فعالیت کردند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد:‌ وظیفه دولت تدبیر و امید این است که از انسان‌های با تجربه استفاده کند و ما بر پیمان خود هستیم و به قانون احترام می گذاریم و با هیچ کدام از ارکان و مجلس لجبازی نمی کنیم.

نوبخت خاطر نشان کرد:‌ اگر هم نارضایتی هم وجود داشته باشد آن را طوری عنوان نمی‌کنیم که بین دو قوه مجریه و مقننه مسائل کوچک را مبنای اختلاف قرار دهیم.

وی گفت: نمایندگان فهیم از چنین فرد با سابقه و متعهدی (دکتر فرهادی) که هم اکنون در سمت کار بزرگی هستند استقبال شایسته خواهند کرد.

نسبت به برداشته‌شدن تحریم‌های ظالمانه امید دارم

نوبخت در ادامه در قالب پاسخ به سوال برخی خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا دولت خود را برای برگزاری جشن هسته‌ای در سوم آذرماه آماده کرده است، گفت:‌ من هم مثل شما این امید را دارم که ان‌شاءالله فرزندان این ملت که صادقانه و صمیمانه با همه مساعی خود تلاش دارند که تحریم‌های ظالمانه را از دوش این مردم خوب بردارند، موفق و شادمان باشند و مقام معظم رهبری هم از اینکه ما بعد از سالها مقاومت توانستیم به پیروزی برسیم راضی باشند.

باید بدون خوش‌بینی یا بدبینی بی‌دلیل، خود را برای اتفاقاتی که می‌افتد، آماده کنیم

وی اظهار کرد: شاید اگر اتفاقی بیفتد مردم ما به صورت خودجوش شادمانی‌شان را منعکس کنند ولی آنچه وظیفه ماست این است که بدون خوش‌بینی بی‌جهت و یا بدبینی بی‌دلیل تلاش کنیم که خود را برای همه اتفاقاتی که می‌تواند بیفتد، آماده سازیم.

وی همچنین گفت:‌ ما هم برای وضعیت بدبینانه و هم برای ادامه روند موجود و هم برای وضع خوش‌بینانه برنامه داریم چنانچه این نکته مهم است که در وضعیت خوشبینانه وقتی قرار است ده‌ها میلیارد دلار وارد اقتصادمان شود چطور آن را مدیریت می‌کنیم که بیشترین اثربخشی را برای ما داشته باشد. ما برنامه را در این راستا آماده کردیم و امیدواریم چنین برنامه‌ای روی میزمان قرار بگیرد.

کلیات لایحه بودجه 94، یکشنبه آتی به رای گذاشته می‌شود

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با مورد توجه قرار دادن لایحه بودجه 1394 و با بیان اینکه این لایحه هم اکنون در مراحل پایانی و تلفیقی است، گفت: روز یکشنبه کلیات آن را در هیأت وزیران رسیدگی می کنیم و به رای خواهیم گذاشت و به همین جهت فردا و پس فردا برای هر وزارتخانه یک ساعت وقت گذاشته‌ایم تا آخرین جمع‌بندی‌ها مدنظر قرار بگیرد و اگر نکاتی وجود داشت آن نکات را اضافه کنیم.

وی در ادامه نخستین ویژگی بودجه امسال را تهیه به هنگام آن و تقدیم آن به مجلس در وقت قانونی عنوان و اظهار کرد: این همان کاری است که در سال گذشته انجام دادیم منتهی انتظار می‌رود امسال گام‌های مناسبت‌تری برداریم.

نوبخت با بیان اینکه این بودجه به روش عملیاتی تهیه شده و مبتنی بر عملکرد و نتیجه‌ای است که بودجه خواهد داشت، گفت:‌ از آنجایی که در این راستا قیمت تمام شده خدمات بسیار مهم است نیازمند این بودیم که آموزش همه دستگاه‌ ها را قبل از تهیه لایحه داشته باشیم و طی این موضوع دو هزار نفر ساعت آموزشی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نظر گرفته شده است. همچنین با توجه به اینکه بیش از 2هزار و 900 طرح ناتمام در سال گذشته وجود داشته، امسال هم مصمم هستیم که مبالغ محدودمان را تخصیص بهینه دهیم.

قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده بین 70 تا 80 دلار است

سخنگوی دولت با بیان اینکه واقع‌بینانه‌بودن بودجه از دیگر ویژگی‌های آن است قیمت هر بشکه نفت را مدنظر قرار داد و گفت: برای سال آینده پیش‌بینی ما بین 70 تا 80 دلار است. در این راستا هشت سناریو تهیه کردیم و آثار انتخاب هر یک از قیمت های بشکه نفت بین 70 تا 80 دلار را در نظر گرفتیم و این را هم می‌دانیم که در سال آینده بین دو و نیم تا سه درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت و تورم‌مان حدود 14 درصد خواهد بود. به هر ترتیب ما به دنبال یک عدد مطمئن هستیم و تا روز شنبه قیمت نفت را از بین گزینه‌های 70 تا 80 دلار به دولت محترم تقدیم می‌کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: ما در شش ماه اول امسال هر بشکه نفت را 104 دلار فروختیم. متوسط فروش هر بشکه نفت خام در شش ماهه دوم 82 دلار می‌شود که اگر این مقدار را با 104 جمع کنیم به میانگین 93 دلار می رسیم. امسال با توجه به افت قیمت نفت فروش هر بشکه نفت کمتر از 93 دلار نخواهد بود.

نوبخت همچنین تاکید کرد: در مورد اینکه بعضی می گویند که شما چطور می گویید با کاهش قیمت نفت جهانی با کسری بودجه مواجه نمی‌شوید، باید بگویم که کسری بودجه در هر صورت رخ نمی‌دهد. ممکن است عدم تحقق منابع داشته باشیم. در واقع اگر به همان میزان که درآمدها تقلیل پیدا کرد هزینه‌ها را هم کاهش داد آنگاه کسری بودجه جبران می‌شود و عدم تحقق منابع نامیده خواهد شد.

به گزارش ایسنا نوبخت در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دولت می خواهد قیمت نان را گران کند، گفت: ما در سال جاری هر کیلو گندم را 1050 تومان از کشاورزان خریداری می کنیم و حدود 465 تومان به نانواها می فروشیم و به ازای هر کیلو گندم 685 تومان یارانه پرداخت می کنیم.

وی افزود: چیزی حدود 70 هزار نانوا داریم و متاسفانه طی ماه های گذشته با اعتراض عمومی نانواها مبنی بر اینکه قیمت سوخت و کارگر گران است مواجه بودیم. آنها معتقد بودند که ضرر می‌کنند بنابراین شاید نوعی جبران این موضوع با بی‌کیفیت بودن و کوچک شدن نان انجام شود که البته اگر این طور باشد ناظرین ما برخورد می‌کنند.

تشکیل دو کارگروه‌ برای عرضه نان با کمیت و کیفیت مناسب

وی گفت: ما در بحث نان با ارکانی مثل مصرف کنندگان مواجه هستیم و تمام تلاش‌مان این است که نان ارزان و با کیفیت داشته باشند. همچنین ما با کشاورزان هم مواجهیم و می‌خواهیم گندم را از آنها گران بخریم تا برای‌شان صرف داشته باشد. از طرفی نانوا هم می‌گوید من نباید زیان کنم و این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد. در واقع در سطح ملی و استانی برای اینکه نان با کیفیت و کمیت مناسب تهیه شود همه این موارد را در نظر می گیریم و معتقدیم که نانواها از قشر زحمتکش و شریف هستند و آنها را نیز شایسته کمک می دانیم و به هر ترتیب تلاش می کنیم که هیچ کدام از ارکان گفته شده زیان نبیند و دولت همچنان در هر حالتی پرداخت یارانه‌های خود را ادامه می‌دهد تا اینکه نان باکیفیت و کمیت مطلوب به دست مردم عزیزمان برسد.

به گفته وی، بر این اساس هیات دولت استانداران را مسئول کرد تا در این زمینه گارگروهی تشکیل دهند و در سطح ملی، معاون اجرایی رییس‌جمهور موظف شد کارگروهی تشکیل دهد تا نان با کمیت و کیفیت مناسبی به متقاضیان ارائه شود.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای جایگزینی کارت‌های اعتباری به جای پرداخت نقدی یارانه‌ها وجود دارد، گفت: فعلا برنامه‌ای در این‌باره نداریم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دیوان محاسبات درباره 3 هزار و 700 بورسیه مطالبی را بیان کرده که از گزارش وزارت علوم مشروح‌تر است، گفت: گزارشی تهیه شده ولی ما به جهات عدیده قصد نداشتیم که این مطلب دستاویزی برای اختلافات بیشتر شود اگرچه ما روش قانونی خود را دنبال کرده‌ایم.

سخنگوی دولت درباره شاخص اجاره‌بهای مسکن نیز گفت: برای اینکه عرضه مسکن بیشتر شود در شهرهای بزرگ 50 میلیون تومان وام ارزان قیمت برای بافت‌های فرسوده و شهروندانی که نیاز به مساعدت دارند درنظر گرفته شده‌اند. در واقع دولت ارائه مسکن حمایتی را در کنار مسکن مهر مدنظر قرار داده است.

خبرنگار دیگری در مورد افزایش قیمت‌ها در برخی استان‌ها سوال کرد که نوبخت در این‌باره گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید کننده نظارت‌های لازم را دارند.

کد خبر 278468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha