همشهری آنلاین: سیر تحول هنر خوشنویسی و تذهیب در موزه رضا عباسی به نمایش گذاشته می‌شود.

خوشنویسی

به گزارش ايسنا؛‌ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از برگزاری نمایشگاه سیر تحول هنر خوشنویسی و تذهیب در موزه رضا عباسی خبر داد و گفت: در این نمایشگاه 90 اثر برگزیده از قرن 4 تا 14 هجری به نمایش عموم علاقه‌مندان و هنر دوستان گذاشته می‌شود.

رجبعلی خسروآبادی ادامه داد: بسیاری از هنرهای اسلامی در کنار قرآن کریم به کمال رسیده‌اند، در این میان هنر تذهیب در کنار خوشنویسی قرآن جایگاه ویژه‌ای دارد.

او ادامه داد: معرفت دینی ایرانیان در روره اسلامی، خوشنویسی را به هنری والا در خدمت کلام وحی تبدیل نمود است. پس از ظهور اسلام حوزه هنر و به تبع آن نگارش خط، جهشی شگرف یافت و کم‌کم هنر خوشنویسی چهره خود را نشان داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه همان‌گونه که سایر مظاهر تمدن بشری دارای مسیر تکاملی و ادواری بوده است، خط نیز مراحل تکاملی را طی کرده تا بدین شکل و صورت در اختیار جهانیان قرار گرفته است، افزود : چشم هیچ گردشگر داخلی و خارجی نیست که از دیدن خطوط زیبائی که بر پیشانی گنبدها و گلدسته‌های فیروزه‌ای رنگ مساجد نقش بسته است لذت نبرده است.

خسروآبادی گفت : عجین بودن هنر خوشنویسی با قرآن و ادعیه و همچنین با شعر و ادب فارسی در تار و پود روح و جان هنرمند ایرانی تنیده شده است.

نمایشگاه آثار تذهیب و خوشنویسی توسط معاون میراث فرهنگی کشور حسن طالبیان در 29 آبان افتتاح و به مدت یک ماه در موزه رضا عباسی واقع در خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان پلاک 892 دایر خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت 9 الی 16 به این موزه مراجعه کنند

کد خبر 278523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha