کارگاه مرد طلاساز جایی بود که گنجینه سکه‌های تاریخی در آنجا پنهان شده بود.

سکه تاریخی

اين مرد قصد داشت اين محموله را به مبلغ 500ميليون تومان به يك تاجر تركيه‌اي بفروشد اما پيش از انجام معامله به دام افتاد.
راز گنجينه مرد طلاساز زماني فاش شد كه مأموران معاونت عمليات و منابع يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران باخبر شدند يك تاجر تركيه‌اي وارد پايتخت شده و قرار است با خريد محموله عتيقه، آن را به اروپا قاچاق كند.

همزمان تيمي از مأموران براي شناسايي فروشنده عتيقه‌ها وارد عمل شدند و بررسي‌ها در اين زمينه شروع شد. با انجام كارهاي اطلاعاتي و زيرنظر گرفتن تاجر خارجي، مأموران به سرنخ‌هايي از مرد فروشنده دست يافتند. اين مرد چندين بار با مشتري خارجي‌اش در 2محل در غرب تهران و خيابان منوچهري ملاقات كرده و در نهايت بر سر فروش يك محموله سكه‌هاي تاريخي به مبلغ 500ميليون تومان با او به توافق رسيده بود. مأموران با به‌دست آوردن اين اطلاعات هماهنگي‌هاي قضايي براي دستگيري فروشنده سكه‌ها را انجام دادند و در نهايت با شناسايي محل نگهداري سكه‌ها آنجا را محاصره كردند.

  • كارگاه حفاظت شده

محلي كه سكه‌ها در آنجا نگهداري مي‌شد يك كارگاه طلاسازي در خيابان منوچهري بود. اين كارگاه ظاهرا متعلق به فروشنده بود و وي با مجهز كردن اين محل به دوربين‌هاي مداربسته، تمامي رفت‌وآمدها در بيرون از كارگاه را زيرنظر داشت. او حتي براي اينكه امنيت كارگاهش را به‌طور كامل تضمين كند، يك به‌پا استخدام كرده‌بود و اين مرد وظيفه داشت در بيرون از كارگاه مراقب اوضاع باشد و به محض مشاهده خطر، مرد طلاساز را باخبر كند.

  • سكه‌هاي طلايي

وقتي همه اطلاعات بارها و بارها از سوي مأموران تجزيه و تحليل شد، در نهايت زمان عمليات دستگيري فرا رسيد. 20آبان امسال، تيم‌هاي عملياتي كه محدوده كارگاه را به‌صورت نامحسوس زيرنظر داشتند، در يك عمليات غافلگيرانه وارد آنجا شدند. مرد طلاساز پيش از اينكه از طريق دوربين‌هاي مداربسته و نگهباني كه استخدام كرده بود در جريان ورود مأموران قرار بگيرد، محاصره شد و چاره‌اي جز تسليم شدن نديد.

درحالي‌كه او مدعي بود بي‌گناه است و مأموران وي را اشتباهي دستگير كرده‌اند، بازرسي داخل كارگاه او شروع شد و مأموران در داخل كشوها و ساكي كه در آنجا جاسازي شده بود، با صدها سكه‌ قديمي روبه‌رو شدند كه ارزش تاريخي داشتند. با دستگيري مرد طلاساز، سكه‌ها نيز در اختيار كارشناس سازمان ميراث فرهنگي استان تهران قرار گرفت و وي پس از بررسي‌هاي لازم اعلام كرد كه تمامي 1048سكه‌ كشف شده از متهم اصالت تاريخي دارد. بررسي‌ها نشان داد كه جنس برخي از سكه‌ها طلا و بقيه از نقره است. اين در حالي است كه طبق گفته كارشناس، سكه‌ها متعلق به دوران سلوكي، اشكاني، ساساني و... هستند.

  • سكه باارزش

در ميان سكه‌هايي كه از مرد طلاساز كشف شد يكي از آنها بيشتر از بقيه نظر كارشناس ميراث فرهنگي را جلب كرد چرا كه اين سكه طلايي متعلق به دوران وليعهدي علي‌بن موسي‌الرضا(ع) بود. به گفته وي، تمامي سكه‌هاي كشف شده داراي اصالت بوده و ارزش موزه‌اي دارند كه پيش از انتقال به خارج از كشور، كشف و ضبط شد.

در همين حال مرد طلاساز نيز در بازجويي‌ها مدعي شد كه اين گنجينه را طي 10سال جمع‌آوري كرده و قصد داشته با فروش آنها به ثروت ميليوني برسد كه ناكام ماند. او گفت: من هركدام از سكه‌ها را كساني كه اقدام به حفاري غيرقانوني كرده بودند يا كساني كه دست به فروش عتيقه در بازار مي‌زدند خريده و در كارگاهم نگهداري مي‌كردم تا در فرصتي مناسب بفروشم اما همه نقشه‌هايم نقش برآب شد.

به گفته فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي استان تهران، براي متهم قرار قانوني صادر شده و پرونده او در اختيار دادسراي ناحيه 5تهران قرار گرفته است. سرهنگ دوم پاسدار، حسن قسمتي در ادامه از شهروندان خواست چنانچه از چنين معاملاتي يا حفاري‌هاي غيرقانوني خبر دارند، اطلاعات خود را در اختيار معاونت عمليات و منابع يگان حفاظت قرار دهند.

کد خبر 278605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha