یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

رئیس سازمان غذا و دارو از ایجاد مراکزی برای انجام شیمی درمانی در کشور خبر داد که با آغاز فعالیت آنها فروش داروهای شیمی‌درمانی در داروخانه‌های خاص متوقف می‌شود و دارو تنها در اختیار این مراکز قرار می‌گیرد. به این ترتیب دیگر نیازی نخواهد بود بیمار برای تهیه دارو به داروخانه‌ها مراجعه کند.

بیمار-سرطان


دكتر رسول ديناروند با تأكيد بر اينكه ايجاد زيرساخت‌هاي اجراي اين طرح حدود 6‌ماه طول مي‌كشد، گفت:حمايت از بيماران يكي از فوايد اين طرح است و نكته ديگر كنترل تجويز و مصرف داروهاي شيمي درماني است چرا كه اين داروها گران قيمت هستند بنابراين راهكارهايي در اين زمينه در حال تدوين است كه از حيف و ميل و خروج دارو از چرخه درمان جلوگيري كند. علاوه بر اين بر ارائه خدمات نيز نظارت بيشتري خواهد شد.

همزمان مديركل نظارت و ارزيابي دارو و مواد‌مخدر سازمان غذا و دارو با بيان اينكه چون ممكن است در بخش بيمارستاني توانايي لازم را براي ارائه خدمت به همه بيماران سرطاني نداشته باشيم، عده‌اي از بيماران به اجبار و با پرداخت هزينه‌هايي بسيار بالاتر، براي شيمي درماني وارد مطب‌ها شوند، گفت: متأسفانه در مطب‌ها، اينگونه تزريق‌ها در شرايط استاندارد انجام نمي‌شود، چراكه داروها بايد در شرايط خاص تهيه، در سرنگ كشيده و سپس تزريق شوند و شرايط اتاق تزريق بايد خاص باشد. در مطب نمي‌توان شرايط مناسب به اين منظور را ايجاد كرد.

دكتر مهدي پيرصالحي با تأكيد بر اينكه اكنون هم 90درصد هزينه‌هاي مربوط به داروهاي بيماران مبتلا به سرطان تحت پوشش بيمه قرار دارد، افزود: گاهي تأمين اين 10درصد هزينه نيز براي بيماران مشكل است. بر همين اساس درنظر داريم در مناطق محروم، اين 10درصد هزينه را پوشش داده و داروي ضد‌سرطان براي اين بيماران رايگان شود. اعتبار لازم به اين منظور درنظر گرفته شده و اين بسته حمايتي در آينده نزديك عملياتي مي‌شود.

شيمي درماني چيست؟

شيمي‌درماني يكي از روش‌هاي درمان سرطان و يا تخفيف موقت آن با استفاده از برخي داروهاي خاص است. كار اصلي اين داروهاي خاص از بين بردن عضو سرطاني بدون صدمه به بافت‌هاي مجاور آن است. اين نوع از درمان اثراتي هم روي سلول‌ها و بافت‌هاي بدن دارد. يكي از اثرات اين درمان ريزش موهاي بدن و خشك شدن پوست است. شيمي درماني يك شيوه رايج در معالجه بيماري‌هاست كه سلول‌ها و به‌خصوص سلول‌هاي ميكروارگانيسم‌ها و سلول‌هاي سرطاني را با استفاده از داروهاي شيميايي و مواد شيميايي از بين مي‌برد. معني شيمي درماني تنها به داروهايي كه براي درمان غدد سرطاني استفاده مي‌شود محدود نمي‌شود بلكه آنتي بيوتيك‌ها را نيز در بر مي‌گيرد.

کد خبر 278802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha