یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: به دنبال حفر چاه با هدف ایجاد فاضلاب در بافت تاریخی منطقه ۱۲ تهران، تکه‌های سفال، استخوان و آجر با قدمت تخمینی ۴۰۰ ساله در این منطقه کشف شدند.

کشف آثار ۴۰۰ ساله در تهران

به گزارش ايسنا،‌ مهسا وهابی، دانشجوی رشته‌ باستان‌شناسی دانشگاه تهران در تماس با ايسنا از وجود آثار تاریخی متعلق به حدود 400 سال پیش در نزدیکی میدان اعدام (محمدیه) در ناحیه‌ی چهار منطقه 12 تهران خبر داد.

وی که به طور اتفاقی با تکه‌های سفال و آجرهای لعاب‌دار و یک پی سنگ در زمان انجام حفر چاه برای لوله‌گذاری فاضلاب مواجه می‌شود، با پیدا کردن پیمانکار این پروژه از وی می‌خواهد با توجه به شواهد موجود برای بررسی و مطالعه‌ی بیشتر در این محوطه، از ادامه کار جلوگیری شود، که پیمانکار نیز با وی همکاری می‌کند. او سپس با اساتید باستان‌شناس خود تماس گرفته و از آن‌ها می‌خواهد در محل حضور پیدا کنند تا آثار به دست آمده و محوطه بررسی شوند.

خبرنگار ایسنا نیز با حضور در این محل، نظر پیمانکار پروژه و باستان‌شناسان حاضر در محل را در این زمینه جویا شد.

به اعتقاد باستان شناسان، با توجه به قرار گرفتن این منطقه در بافت تاریخی تهران، احتمال قدمت این آثار تا 400 سال امکان دارد. آنها معتقدند با این وجود باید با صدور مجوز مطالعه و کاوش از سوی پژوهشکده باستان شناسی در این منطقه، هرچه سریع‌تر‌ این محوطه بررسی و نتایج آن اعلام شود.

در حال حاضر نیز با توجه به گذشت چند روز از آغاز کار و حفر چاه در این محوطه، تعداد زیادی از سفال‌ها و اآجرهای لعاب‌دار با خاک از داخل چاه‌ها بیرون ریخته شده‌اند، به همین دلیل کارگران شهرداری در حال حاضر در حال جمع‌آوری تکه‌های سفال‌ بیرون ریخته شده از گودال‌ها هستند، اما تقریبا همه آثار ارزشمند درآمده از این گودال‌ها تخریب یا شکسته شده‌اند.

کیوان کمایی، پیمانکار شرکت آب و فاضلاب در این منطقه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روز جمعه (30 آبان‌ماه) از وجود تکه‌های تاریخی سفال و آثار تاریخی مطلع شدم. از همان زمان ادامه کار در منطقه متوقف شد. این عملیات در مساحتی حدود 60 متر و از پنج روز گذشته در این منطقه آغاز شده است.

وی افرود: ما اصلا اطلاعی از وجود چنین آثاری در این منطقه نداشتیم، حتی اکنون نیز شناختی از نوع آثار تاریخی نداریم؛ چند روز پیش نیز تعدادی آجر دیدیم، اما فکر نمی‌کردیم آن‌ها قدیمی و ارزشمند باشند. به همین دلیل در حال حاضر تا رسیدن به یک نتیجه مطلوب از ادامه کار جلوگیری می‌کنیم.

او افزود: امیدواریم هرچه سریع‌تر کار پژوهش و مطالعه در این محدوده انجام شود تا ما نیز بتوانیم به تعهد خود برای پروژه لوله‌کشی فاضلاب عمل کنیم. چون در شرایط کنونی احتمال بروز هر نوع آسیبی در این منطقه به افراد و مغازه‌داران وجود دارد.

وی با اشاره به وجود معتادان زیاد در منطقه و نداشتن خانمان گفت: با توجه به شرایط این منطقه احتمال مستقر شدن معتادان در چاه‌های فاضلاب حفر شده وجود دارد که این اقدام خود می‌تواند به آسیب یا دیدن حتی مرگ آن‌ها منجر شود، به همین دلیل از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهم هر چه زودتر کار خود در این محدوده را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، اواخر فروردین 1391 نیز تکه‌های سفال و لایه‌هایی تاریخی در گودال‌هایی که توسط شرکت آب و فاضلاب در منطقه‌ شمال غرب تهران ایجاد شده کشف شدند، ولی اما و اگرهای فراوانی برای مطالعه و بررسی آثار به دست آمده از آن منطقه و گودال‌های حفر شده در آن وجود داشت که هنوز هم پاسخ تکمیلی به آن داده نشده است.

کد خبر 278829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha