دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پسر بچه عینکی و درس‌خوان آن روزهای مدرسه «لیک ساید» سیاتل در کمرکش قرن بیستم که دنیا می‌رفت تحولی اساسی را تجربه کند، خیلی زود رازهای دنیای صفر و یک را کشف کرد و در همان کودکی یعنی زمانی که تنها ۱۳ سال داشت با رفتن به سراغ برنامه‌نویسی، مسیر خود را برای ورود به دنیای جدید باز کرد.

مایکروسافت

صحبت از بیل گیتس، فرزند گیتس دوم است که بلندپروازی را به خوبی از والدینش یاد گرفته بود. پسر ریزنقش سیاتلی که برخلاف بیشتر آدم معروف‌ها هیچ‌وقت طعم سختی را در کودکی نکشید، برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ به واسطه مدرسه‌ای که در آن درس می‌خواند با کامپیوتر آشنا شد و همین علاقه باعث شد چند سال بعد و زمانی که توانست تحصیل در دانشگاه هاروارد را شروع کند، یک زبان برنامه‌نویسی پایه را برای کامپیوترهای کوچک زمان خودش بنویسد.

او که زمان مدرسه با هم‌کلاسی قدیمی‌اش یعنی پل آلن (یکی از برنامه‌نویس‌های ارشد مایکروسافت) همراه بود، کار و تلاش روی زبان‌های برنامه‌نویسی پایه را آغاز کرد و سرانجام در سال ۱۹۷۵ پس از خواندن یک مقاله در مجله پاپیولار الکترونیکز با میکروکامپیوتری با نام التیر (Altair) آشنا شد و خیلی سریع با سازنده این دستگاه تماس گرفت و ادعا کرد که برای این دستگاه یک نرم‌افزار برنامه‌نویسی طراحی کرده‌‌است.

از این طریق او توانست هشت هفته دیگر با شرکت MITS اولین ملاقات کاریش را بگذارد. ماراتن هشت هفته‌ای بیل جوان و همراه همیشگی‌اش پل آلن به نتیجه رسید و Altair BASIC به عنوان اولین دستاورد این نابغه مورد قبول مدیران MITS قرار گرفت.

همین بهانه خوبی بود تا گیتس که خود را به‌شدت از سطح کلاس‌های درسی بالاتر می‌دانست، دانشگاه هاروارد را رها کند و با نقل مکان به آلبوکرکی در نیومکزیکو -جایی که شرکت MITS در آن قرار داشت- شرکت خود را با نام MICRO-SOFT تاسیس کند.

مایکروسافت تا سال ۱۹۸۰ به کار خود در نیومکزیکو ادامه داد و سپس به واشنگتن نقل مکان کرد. در همین سال گیتس و همکارانش اولین سیستم‌عامل خود را با نام زینیکس روانه بازار کردند. این سیستم‌عامل همان‌طور که انتظار می‌رفت فروغ چندانی نداشت و هیچگاه نتوانست به‌صورت مستقیم به فروش برسد.

در کنار این سیستم‌عامل، مایکروسافت از یک پدیده دیگر نیز رونمایی کرد. نرم افزار مالتی ‌تول ورد -که پدربزرگ همین وردهای امروزی است- برای نمایش و همچنین ویرایش متن‌ها وارد بازار شد. این نرم‌افزار با چنان استقبالی روبه‌رو شد که مجله معتبر پی‌سی ورلد (PC World) همراه شماره نوامبر سال ۱۹۸۳ یک نسخه از این نرم‌افزار را نیز توزیع کرد.

این اولین نرم‌افزار تاریخ بود که در یک مجله و روی دیسک توزیع می‌شد. گیتس در بازار کم رقیب آن سال‌های کامپیوتر و نرم‌افزار، فوت و فن لازم را به‌خوبی یاد گرفته بود و همراه با همکلاسی قدیمی‌اش آلن و هم‌دانشگاهی‌اش در هاروارد -یعنی استیو بالمر که به‌تازگی به آنها ملحق شده بود-کشتی مایکروسافت را در دریای دیجیتال به پیش می‌راند.

در این بین و در سال ۱۹۸۳ اپل برای کامپیوترهای مکینتاش خود برای اولین بار از سیستم‌عامل جدیدی استفاده کرد که رابط کاربری متفاوت و گرافیکی داشت.

این تحول، انقلابی را در دنیای سیستم‌عامل‌ها ایجاد کرد.این شد که مایکروسافت دو سال بعد در نوامبر سال ۱۹۸۵ از نسخه ابتدایی ویندوز رونمایی کرد. سیستم عاملی که عملا همان رابط کاربری سیستم‌عامل ام‌اس‌داس بود.

اولین ویندوز با آنکه فضایی متفاوت را برای کاربران محدود آن سال‌ها ایجاد کرده بود، چندان محبوب از آب در نیامد، اما دوران واقعی ویندوز دو سال بعد شروع شد زمانی که مایکروسافت دومین نسخه از ویندوز را روانه بازار کرد.

یعنی همان زمانی که استیو جابز، مدیر و خالق شرکت اپل این شرکت را دزد خطاب کرد و دعوای مشهور میان مایکروسافت و اپل به این ترتیب آغاز شد.. با آمدن نسخه سوم ویندوز در سال ۱۹۹۱ مایکروسافت اعلام کرد به‌طور رسمی کار روی داس را متوقف خواهد کرد و پیشبرد پروژه ویندوز هدف اصلی این شرکت خواهد بود.

در آن سال‌ها سه سیستم عامل یونیکس، مکینتاش و ویندوز حرف اول و آخر را می‌زدند، اما یونیکس آن‌قدر انحصاری و محدود بود که بازار کامپیوترهای خانگی به سراغش نمی‌رفت.

از طرف دیگر کامپیوترهای اپل بهترین‌های بازار بودند، اما قیمت آنها آن‌قدر بالا بود که کمتر کسی قدرت خرید و استفاده از آنها را پیدا می کرد. تمام این عوامل صحنه را برای مایکروسافت خالی‌تر از قبل می‌کرد. به این ترتیب دوران طلایی ویندوز شروع شد.

منبع:همشهري دانستنيها

کد خبر 278932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha