همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی از افتتاح خط آهن گرگان - اینچه برون در روز ۱۲ آذر ماه ۹۳ با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی اعلام اين خبر گفت: این کریدور پس از گذر از ایران، ترکمنستان و قزاقستان در انتقال کالاهای ترانزیتی در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب کشورهای آسیایی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

وی افزود: بخش عمده ترانزیت در جهان بین چین و غرب انجام می‌شود و هم اکنون 350 میلیون تن سالانه در این مسیر ترانزیت می‌شود، ضمن آنکه این کریدور در اتصال چین به اروپا و روسیه به خلیج فارس نقش محوری خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کنار کریدورهای شمال و جنوب کریدورهای شرقی و غربی دریای خزر نیز برای ما اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه محور شرق دریای خزر با تلاش مثبت سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و ایران به بار نشسته است.

آخوندی با بیان آنکه افتتاح این خط آهن آثار مثبتی در منطقه خواهد داشت، افزود: ملت‌های ایران، قزاقستان و ترکمنستان از سابقه دیرینه تاریخی برخوردارند و این مسیر در جهت توسعه تجارت صلح‌آمیز بین ملت‌های آسیای میانه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: درصدد هستیم در نخستین سال‌های افتتاح این خط آهن حدود سه میلیون تن بار در این مسیر جابجا شود و پس از آن میزان ترانزیت کالا در این کریدور به پنج میلیون تن و سپس به ده میلیون تن افزایش یابد.

آخوندی بر ضرورت انعقاد موافقت‌نامه‌های حمل‌ونقل بین کشورهای این مسیر تاکید کرد و گفت: در صورت امضای موافقتنامه‌های حمل‌ونقل، مسافر و بار در این مسیر این کریدور مهم شرق خزر همچنان به صورت عملیاتی باقی خواهد ماند.

وی گفت: بر اساس زیرساخت‌های موجود در این مسیر قطارهای مسافری می‌توانند در این کریدور با سرعت 160 کیلومتر و قطارهای باری با 120 کیلومتر سرعت حرکت کنند.

وی گفت: برای استقبال دیگر کشورهای منطقه از این مسیر باید نرخ تعرفه عبور در این مسیر به حداقل برسد تا این کریدور مهم کشور بتواند با بقیه کریدورهای فعال دراین عرصه رقابت کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همزمان با افتتاح این کریدور افزایش ظرفیت محورهای داخلی هم در دست اقدام قرار گرفته است، گفت: برای افزایش حمل‌ونقل در این مسیر باید پشتیبانی‌های لازم را انجام دهیم و متعاقب آن به دنبال فعال کردن کریدور خواف به هرات هستیم تا ترانزیت کالا در این مسیر نیز از ایران به افغانستان افزایش یابد.

وی با اشاره به مزیت‌های کریدور غرب دریای خزر نیز افزود: این مسیر از تهران، رشت، انزلی و پس از گذر از آستارا به خط آهن جمهوری آذربایجان متصل می‌شود و این سومین کریدور ما در غرب دریای خزر است تا نقش ایران را در ترانزیت کالا در منطقه افزایش دهد.

کد خبر 278999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha