دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

بازار سهام واکنش مثبتی به رفع ابهام در مذاکرات هسته‌ای نشان داد، به‌طوری که در مبادلات شاخص بورس تهران نزدیک به یک درصد وشاخص فرابورس ۱.۴ درصد رشد کردند.

بورس

در عين حال ارزش روزانه معاملات بورس به رقم كم‌سابقه 441 ميليارد تومان رسيد.به گزارش همشهري، از روز شنبه بازار سهام وارد دور تازه‌اي شد. با وجود نگراني سرمايه‌گذاران نسبت به آينده مذاكرات هسته‌اي، شاخص‌هاي بورس تهران و فرابورس، واكنش مثبتي به مذاكرات نشان دادند، به‌ويژه آنكه عمق بازار نيز با توجه به رشد ارزش روزانه معاملات با رشد زيادي مواجه شد. اين علائم نشان مي‌دهد بازار سهام نسبت به رفع ابهامات موجود در پرونده هسته‌اي فارغ از مثبت يا منفي بودن مذاكرات واكنش مثبت نشان داده است.

بيشتر از يك سال است معاملات سرمايه‌گذاران در بورس با سرنوشت مذاكرات هسته‌اي گره خورده است.همه اينها باعث شد تا ظرف روز‌هاي شنبه و يكشنبه كه شمارش معكوس ماراتن هسته‌اي آغاز شده بود بازار سهام نيز با رشد مطلوبي به‌كار خود پايان دهد. در عين حال ديروز معاملات بازار سهام يكباره اوج گرفت و سهامداران فقط در بورس تهران 441ميليارد تومان سهام خريدند. متوسط ارزش روزانه معاملات بورس تهران در نيمه اول سال كمتر از 150ميليارد تومان و در ماه‌هاي مهر و آبان به‌طور ميانگين 250ميليارد تومان بود.

همچنين در فرابورس تهران 126ميليارد تومان سهام مبادله شد. به اين ترتيب با احتساب معاملات انجام شده در هر دو بازار، سرمايه‌گذاران در مجموع ديروز 567ميليارد تومان سهام خريدند.افزايش تمايل سرمايه‌گذاران براي خريد سهام در بورس ديروز منجر شد شاخص بورس با 559واحد رشد وارد كانال 76هزار واحدي شود و معادل 0.74درصد افزايش يابد. شاخص فرابورس هم شرايط مشابهي را سپري كرد و در مجموع1.4 درصد رشد كرد. نكته جالب توجه افزايش توجه به سهام بانك‌ها، خودروسازان و برخي شركت‌هاي صنعتي بود كه بيشترين تأثير را از مذاكرات هسته‌اي مي‌پذيرند. در مبادلات روز گذشته بانك‌هاي ملت، پاسارگاد، صادرات، تجارت، پارسيان، كارآفرين وا نصار در گروه بانك‌ها و شركت‌هاي ايران خودرو و سايپا در گروه خودروسازان با استقبال بسيار زياد بازار مواجه شدند و در عين حال بيشترين نقش را هم در صعود شاخص داشتند.

شركت‌هاي مپنا، ملي صنايع مس و مخابرات هم ازجمله شركت‌هايي بودند كه زمينه‌هاي صعود شاخص را در مبادلات ديروز فراهم كردند. به‌دليل رشد قيمت سهام اين شركت‌ها بيشتر از 2500ميليارد تومان به ارزش روز بورس تهران اضافه شد. به اين ترتيب بازار سرمايه با توجه به اخبار مذاكرات هسته‌اي و نيز معامله‌هاي در حال انجام در بورس چشم‌انداز مطلوبي را متصور است. در چنين شرايطي كارشناسان بازار سرمايه هم با توجه به تمديد مذاكرات هسته‌اي چشم‌انداز مثبتي را براي بازار سهام متصورند.

  • پيش‌بيني صعود بوررس

فريبرز پرنا، كارشناس بازار سرمايه درباره اثر مذاكرات هسته‌اي‌ گفت: به‌اعتقاد من، نتيجه نهايي مذاكرات هسته‌اي سفيد و سياه نيست بلكه نتايج حاصل از مذاكرات، خاكستري رو به مثبت است.
او درباره تأثير مذاكرات هسته‌اي بر بورس‌گفت:درصورت رفع تمامي تحريم‌ها، به‌دليل ورود سرمايه‌گذار خارجي و گشايش مراودات بين‌المللي، سودآوري شركت‌هاي بورس افزايش خواهد يافت به‌طوري كه در اين حالت شاهد رشد شارپي قيمت سهام در كوتاه‌مدت خواهيم بود و احتمال مي‌رود شاخص كل بورس نيز از مرز 89هزار واحد عبور كند. در نتيجه در اين شرايط، انتظارات از عوامل بنيادي شركت‌ها سبقت خواهد گرفت.

  • شاخص از۱۰۰هزار واحد هم عبور مي‌كند

مهدي ناسوتي‌فرد، كارشناس بازار سرمايه گفت:با فرض مثبت بودن مذاكرات، شاخص بورس در كمتر از يك‌سال مي‌تواند از ۱۰۰هزار واحد هم عبور كند. او افزود: روشن شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي موجب رشد همه سهام حاضر دربورس و فرابورس مخصوصا بانك‌ها و بيمه‌ها و برخي تك‌سهم‌ها چون ملي مس كه از تحريم‌ها آسيب ديده‌اند، خواهد شد. برخي گروه‌ها هم مانند شركت‌هاي توليد‌كننده سنگ آهن، فولاد و پتروشيمي به‌دليل ركودجهاني و ابهامات داخلي كمتر از ديگرگروه‌ها افزايش قيمت خواهند داشت ولي ميانگين رشد همين گروه‌ها هم حداقل 20درصد خواهد بود.

او افزود: با درنظرگرفتن قابليت‌ها و مزيت‌هاي اقتصاد كشور و ظرفيت‌هاي بازار سرمايه، شاخص بورس مي‌تواند تا يك‌سال با رشد 30درصدي مواجه شود. بنابراين با فرض مثبت بودن مذاكرات و كسب نتايج، شاخص بورس در عرض كمتر از يك‌سال مي‌تواند از ارقام 100هزار واحدي هم عبور كند.

  • دليلي براي نزول وجود ندارد

محمد قصري، كارشناس بازار سرمايه هم گفت: تمديد مذاكرات به‌معناي اين است كه شرايط كنوني استمرار پيدا خواهد كرد و تحريم جديد عليه كشورمان وضع نمي‌شود؛ بنابراين بازار سهام دليلي براي ريزش و سقوط ندارد. او با بيان اينكه بازار سرمايه هميشه فرصت‌هاي خوب و سودآوري را در پيش سرمايه‌گذاران قرار مي‌دهد، گفت: توجه به مسائل بنيادي و تكنيكال بازار و سهام شركت‌ها به همراه چاشني خبرهاي مثبت از نتيجه نهايي مذاكرات، روزهاي پررونقي را تا انتهاي سال پيش روي سرمايه‌گذاران قرار خواهد داد.

کد خبر 279006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha