مهرماه امسال بالغ بر ۴.۱ میلیون برگ چک در شبکه بانکی رد و بدل شده که حدود ۱۲.۶ درصد آن معادل ۵۲۳ هزار برگ برگشت خورده است.

چک

بانك مركزي اعلام كرد كه در مهرماه سال‌جاري نسبت به‌ماه مشابه پارسال تعداد و ارزش چك‌هاي رد و بدل شده به‌ترتيب 6.6 و 16.2درصد بيشتر وليكن نسبت به شهريور امسال به‌ترتيب 2.5 و 3.4درصد كمتر شده است.اين درحالي است كه تعداد و ارزش چك‌هاي برگشتي مهرماه امسال نسبت به شهريور گذشته به‌ترتيب 4.6‌و15.3درصد و نسبت به مهرماه سال گذشته23.3 و 70.8درصد افزايش يافته است.

افزايش تعداد و ارزش چك‌هاي برگشتي نشانه‌هايي از كاهش ضريب اعتماد بازار به چك و ركود در اقتصاد را نمايان مي‌سازد. تازه‌ترين شاخص‌هاي ماهانه اقتصادي نشان مي‌دهد كه در 7‌ماه نخست امسال 12.2درصد از كل چك‌هاي مبادله شده در شبكه بانكي برگشت خورده به‌نحوي كه از 27.7ميليون برگ سند رد و بدل شده حدود 4/3ميليون برگ برگشت خورده است. همچنين تعداد چك‌هاي برگشتي در 7‌ماه نخست امسال به نسبت مدت مشابه پارسال 19.4درصد و از حيث ارزش 30.2درصد بيشتر شده است.

  • رونق سفته و برات در پايتخت

بي‌اعتمادي بخشي از فعالان اقتصادي و بنگاه‌ها به اعتبار چك باعث شده تا فروش سفته و برات در فعاليت‌هاي اقتصادي به‌ويژه شهر تهران افزايش يابد. بانك مركزي گزارش داده كه در 7‌ماه نخست امسال حدود 783ميليارد ريال سفته و برات در شهر تهران فروخته شده كه در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته معادل 48.8درصد افزايش يافته است.

به گزارش همشهري، بخشي از افزايش فروش سفته در ايران ناشي از استفاده از اين اوراق بهادار به‌عنوان تضمين شغلي و يا خدمت و حتي جايگزيني براي چك در مبادلات اقتصادي و تجاري است. افزايش 48.8درصدي فروش سفته و برات در پايتخت در 7‌ماه نخست امسال يك ركورد دست‌كم در 10سال گذشته محسوب مي‌شود. البته روي ديگر اقبال به سفته و برات هم اين است كه شعبه واخواست دادگستري استان تهران اعلام كرده كه در 7‌ماه نخست امسال 12هزار و500 برگ سفته و برات در پايتخت واخواست شده است.

کد خبر 279018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha