پس از انتشار گزارشی با عنوان «زنگ خطر کمبود معلم به صدا درآمد» در صفحه ۱۷روز چهارشنبه ۱۴آبان ۹۳درباره مشکل کمبود معلم در کشور، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش جوابیه‌ای ارسال کرده که عینا به شرح زیر است.


عطف به مطلب مندرج در آن رسانه مورخ 14/8/93با عنوان «زنگ خطر كمبود معلم به صدا در آمد» به اطلاع مي‌رساند:

1- قبل از شروع اين برنامه در سال‌جاري، همانطور كه در مقاله فوق‌الذكر هم آمده است پيش‌بيني مي‌شد كمبود نيروي انساني مخصوصا در دوره ابتدايي رقم قابل توجهي باشد. اما با اجراي اين برنامه درحالي‌كه امسال خروج نيرو از آموزش و پرورش به بيش از 25هزار نفر مي‌رسد و حتي يك نيرو هم وارد نخواهد شد با اتخاذ و راهبرد اساسي افزايش بهره‌وري نيروي انساني و تشكيل منطقي كلاس، پرداخت حق‌التدريس غيرموظف (اضافه كاري) نيز قريب به 17‌درصد نسبت به خرداد‌ماه كاهش پيدا كرد. اين در حالي است كه بازگشايي مدارس در مهر‌ماه گذشته با كمترين حاشيه نسبت به سال‌هاي گذشته انجام شد و گزارش قابل اعتنايي نيز درخصوص بدون معلم ماندن كلاس‌ها از هيچ‌يك از نقاط كشور واصل‌ نشد.

2- با تغيير ساختار نظام آموزشي كشور، كلاس نهم (سوم راهنمايي سابق) تشكيل نمي‌شود و ازمعلمان اين كلاس‌ها براي پوشش دروس تخصصي در دوره ابتدايي بهره گرفته شده. در سال تحصيلي آينده (95-94) كلاس نهم تشكيل خواهد شد و كلاس دهم (اول متوسطه دوم يا همان اول دبيرستان سابق) را نخواهيم داشت. باهمين روال سال‌جاري كه در سال آينده نيز به انجام خواهد رسيد، اين وزارت از باب نيروي انساني مشكلي نخواهد داشت.

3- آنچه در مورد بازنشستگي وجايگزيني نيروي انساني در ظرف 10سال آينده در اين وزارت اعلام شده مستند بر مطالعه وتحليل وبرآورد نياز نيروي انساني در آن بازه زماني است كه رشد دانش‌آموزي و افزايش كلاس ناشي از آن نيز درنظر گرفته شده و براي آن برنامه‌ريزي مفصل و منسجمي نيازاست كه به محض اتمام آن اطلاع‌رساني خواهد گرديد.

4- همچنين تأمين نيروي انساني وزارت آموزش وپرورش براساس قانون تعيين تكليف استخدامي معلمين حق التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي انجام مي‌شود. بند 1اين قانون مربوط به پذيرش دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي است. اما در بند 2اين قانون، آموزش وپرورش اجازه يافته كه با گرفتن تعهد خدمت از دانشجويان ساير دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و همچنين حوزه‌هاي علميه نياز خود را به نيروي انساني مرتفع نمايد. با وجود استفاده از ظرفيت اين بند و پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي آموزش وپرورش مي‌توان نيروي انساني آموزش وپرورش را تأمين نمود لذا برنامه‌ريزي نيروي انساني در آموزش وپرورش پيچيده و بسيار علمي است و با برآورد نيروهايي كه بازنشسته مي‌شوند و تعداد معلماني كه از دانشگاه فرهنگيان در سال‌هاي آينده جذب مي‌گردند، اين مسئله تدبير خواهد شد.

‌‌توضيحات همشهري: گزارش همشهري هشدار درباره كمبود معلم به‌ويژه در دوره ابتدايي است كه با استناد به اظهارات و نگراني‌هاي مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش تهيه شده بود. توضيحات وزارت آموزش و پرورش نيز گزارش همشهري را تأييد مي‌كند. به‌نظر مي‌رسد همانطور كه وزير سابق آموزش و پرورش اعلام كرد 70درصد مشكلات اين وزارتخانه مديريتي است. گواه اين سخن مي‌تواند اظهارات غلامرضا عبدالوند، مشاور معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور است كه اعلام كرد آموزش و پرورش 200هزار معلم مازاد دارد كه جايگاه آنان مشخص نيست.

کد خبر 279045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha