اسدالله افلاکی: خسارات ناشی از پدیده بیابانزایی در کشور متغیر است و هنوز برآورد دقیقی از آن در دست نیست اما به‌طور تقریبی می‌توان گفت که کشور ما سالانه ۱۰۰۰میلیارد تومان از پدیده بیابانزایی خسارت می‌بیند.

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با اعلام اين آمار گفت كه با وجود اين خسارت سنگين، اعتباري كه امسال براي مقابله با بيابانزايي به سازمان جنگل‌ها اختصاص يافته 30ميليارد تومان است.

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور درحالي از اعتبار 30ميلياردتوماني براي مقابله با پديده بيابانزايي خبر مي‌دهد كه بخش گسترده‌اي از رويشگاه‌هاي جنگلي كشور تا بيابان شدن فاصله اندكي دارند.

30ميليارد تومان براي مقابله با بيابانزايي

براساس آماري كه رئيس سازمان جنگل‌ها درباره پديده بيابانزايي به‌دست مي‌دهد خسارت بيابانزايي در كشور به‌طور روزانه نزديك به 3ميليارد تومان است اما بودجه سالانه‌اي كه براي مقابله با اين پديده اختصاص يافته 30ميليارد تومان و در واقع برابر با 10روز خسارتي است كه به كشور وارد مي‌شود؛ اين در حالي است كه پديده بيابانزايي فراتر از دشت‌هاي كشور، رويشگاه‌هاي جنگلي را هم تهديد مي‌كند. خشكيدگي (زوال) بلوط‌ها در عرصه‌اي به وسعت يك ميليون و 300هزار هكتار مدت‌هاست كه زنگ خطر بياباني‌شدن رويشگاه‌هاي جنگلي را به صدا درآورده است. درعين حال، به باور جلالي، اگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف در حوزه مهار بيابانزايي به وظايف خود عمل كنند مقابله با اين پديده امكان‌پذير مي‌شود.

رئيس سازمان جنگل‌ها مقابله با فقر را از راهكارهاي مؤثر براي مهار بيابانزايي عنوان كرد و گفت كه فقر باعث تخريب سرزمين و بيابانزايي مي‌شود. براي نمونه وقتي روستانشينان و حاشيه‌نشينان جنگل به سوخت فسيلي دسترسي نداشته باشند براي تأمين سوخت به سراغ بوته‌كني و قطع درختان جنگل مي‌روند و در نتيجه پوشش گياهي را تخريب و زمينه بيابانزايي را فراهم مي‌كنند. براين اساس وزارت نفت با سوخت‌رساني مي‌تواند مانع از تخريب سرزمين و بيابانزايي شود.

جلالي، جلوگيري از شور و قليايي شدن آب‌هاي زيرزميني را ازديگر راهكارهاي مقابله با بيابانزايي دانست و تصريح كرد: اجراي طرح‌هاي آبخيزداري و آبخوان‌داري و هدايت رواناب‌ها به سفره‌هاي زيرزميني آب كه منجر به افزايش سطح آب سفره‌هاي زيرزميني مي‌شود ازديگر راهكارهاي مؤثر براي مقابله با بيابانزايي است.

7ميليون هكتار كانون بحران بيابانزايي

رئيس سازمان جنگل‌ها كه در حاشيه نشست كارگروه ملي مقابله با بيابانزايي با ترك اين نشست، دقايقي درجمع خبرنگاران حاضر شده بود با اشاره به عضويت ايران در كنوانسيون مقابله با پديده بيابانزايي و تعهداتي كه در قبال اين كنوانسيون براي ايران ايجاد شده است گفت: در همين راستا با شكل‌گيري « كارگروه ملي مقابله با بيابانزايي» برنامه اقدام ملي براي مقابله با بيابانزايي تدوين شد كه طي آن، علاوه بر شناسايي عوامل بيابانزايي، راهكارهاي پيشگيري با اشاره به نقش دولت و جوامع محلي براي مقابله با پديده بيابانزايي تبيين شده است.

جلالي درباره اعضاي كارگروه ملي مقابله با بيابانزايي هم گفت: وزير جهادكشاورزي با حكم رئيس‌جمهور، رياست كارگروه ملي مقابله با بيابانزايي را برعهده دارد و 11وزير، 5سازمان ملي و يكي عضوهيأت علمي به نمايندگي از جامعه علمي و يك نفر به نمايندگي از سازمان‌هاي مردم نهاد در اين كارگروه عضويت دارند.

آنطور كه رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع مي‌گويد: 7ميليون هكتار كانون بحران بيابانزايي در كشور و در استان مركزي، شمال شرقي و جنوب غربي وجود دارد كه مقابله با آن در اولويت قرار گرفته است. مهم‌ترين اقدام براي مقابله با بيابانزايي در اين مناطق تثبيت شن‌هاي روان با استفاده از بادشكن‌هاي زنده (ايجاد پوشش گياهي) و غيرزنده است.

وي با اشاره به اينكه ايجاد پوشش گياهي با مشاركت جوامع محلي اولويت اول سازمان جنگل‌ها براي مقابله با بيابانزايي است گفت: پوشش گياهي علاوه براينكه باعث تثبيت شن‌هاي روان و مانع از فرسايش بادي مي‌شود مي‌تواند براي جوامع بومي درآمدزا باشد. برهمين اساس سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور با استفاده از گونه‌هاي گياهي درآمدزا تلاش مي‌كند ضمن فراهم كردن زمينه مشاركت جوامع بومي در طرح‌هاي مقابله با بيابانزايي، براي مردم اين مناطق اشتغال و درآمد ايجاد كند و باعث رونق اقتصادي در اين مناطق شود.

جلالي درباره پروژه‌هاي در دست اجراي سازمان جنگل‌ها و مراتع براي مقابله با بيابانزايي هم گفت كه امسال 170هزار هكتار كانون بحران بيابانزايي در قالب پروژه‌ها و طرح‌هاي بين‌المللي و داخلي مهار مي‌شود.

 

کد خبر 279171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha