پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان بسیج هنرمندان کشور، پس از برگزاری کنگره شهدای هنرمند عکس، دومین کنگره را که مختص به ۴۵۰ شهید تئاتر کشور است با عنوان «ملکوتیان صحنه» برگزار می‌کند.

به گزارش مهر؛ تجلیل از خانواده شهدای تئاتر در اردبیل، دیدار مدیر کل هنرهای نمایشی با رایزن فرهنگی اسپانیا، 2 اجرایی شدن نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه» در آخرین روز اجرا، پایان اجرای نمایش «هفت پرده» و تعزیه خوانی شهادت حضرت رقیه (س) در خیمه بلوار میرداماد مهمترین اخبار تئاتر آذرماه هستند.

همچنين حسین مسافر آستانه دبیر کنگره «ملکوتیان صحنه» در مصاحبه با ستاد خبری این کنگره بیان داشت: این کنگره مخصوص شهدای تئاتر است، شهیدانی که هنرمند تئاتر بودند و علاوه بر فعالیت های تئاتری بر روی صحنه در مصاف واقعی تر در جبهه های جنگ به فیض شهادت نائل شدند.

مسافر آستانه در ادامه افزود: یاد کردن از این شهدا به ویژه شهدای هنرمند تئاتر، مسئولیت پذیری را در این دوره از زندگی به ما گوشزد می کند. اینکه بدانیم هنرمندان در طی دوران هشت سال دفاع مقدس چه حماسه هایی خلق کردند و به ملکوت اعلا پیوستند، برای هنرمند تئاتر امروز تعهد آور است.

دبیر کنگره «ملکوتیان صحنه» در ادامه متذکر شد: هدف از برگزاری این کنگره علاوه بر ذکر یاد و خاطره این شهدای عزیز، هنرمندان امروز کشور را به پایبندی بیشتر به تعهدات و رسالت هنری خویش رهنمون  خواهد نمود و سبب خواهد شد که نسبت به ارزش های آن دوران بی تفاوت نیاشند.

مسافر آستانه درباره برنامه های این کنگره گفت: از برنامه های اصلی این کنگره معرفی و الگوسازی هنرمندان شهید تئاتر در دوران دفاع مقدس است. از میان رشته های مختلف هنری، تئاتر با بیشترین تعداد هنرمند یعنی 450 شهید نقش فعالی در دوران جنگ تحمیلی داشته است. در این کنگره ضمن دعوت از خانواده های شهدای تئاتر، از دو هنرمند شهید شاخص در حوزه هنرهای نمایشی تجلیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه کنگره «ملکوتیان صحنه» در اردبیل برگزار می شود، افزود: هر سال سازمان بسیج هنرمندان یکی از شهدای هنرمند را به عنوان شهید شاخص سال معرفی می کند که این انتخاب بر اساس ویژگیهای فردی و میزان فعالیت هنری بررسی و صورت می گیرد.

کنگره 450 شهید تئاتر کشور با عنوان «ملکوتیان صحنه» به دبیری حسین مسافر آستانه 12 آذر ماه سال جاری در اردبیل برگزار می شود.

  • دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با رایزن فرهنگی اسپانیا

حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی با کارلوس آراگون رایزن فرهنگی سفارت اسپانیا در ایران دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که با حضور اردشیر صالحپور دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سید اشرف طباطبایی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و علی اکبرطرخان مدیر روابط بین الملل برگزار شد طاهری ضمن خوش آمد گویی به هیات اسپانیایی گفت: در سال های گذشته هنرمندان اسپانیایی حضور خوب و پر رنگی در جشنواره های ایرانی داشته اند و امیدواریم امسال نیز جشنواره فجر بهانه ای برای دیدار هنرمندان هر دو کشور باشد.

سپس اردشیر صالحپور به بازگوکردن روابط خوب هنرمندان ایران و اسپانیا پرداخت و از ادبیات غنی این کشور یاد کرد و ادامه داد: مردم ایران به خوبی با ادبیات شما آشنایی دارند و نمایشنامه های نویسندگان اسپانیایی در ایران تدریس شده و به زیبایی بر صحنه  ها جان می گیرد. البته بسیار خوشحال خواهیم شد که با ترجمه نمایشنامه های جدید کشور شمابتوانیم با ادبیات معاصر اسپانیا نیز آشنا شویم.

صالحپور از آراگون خواست تا برای حضور هنرمندان کشورش در جشنواره تئاتر فجر تعامل سازنده ای صورت دهد.

در ادامه این ملاقات کارلوس آراگون ضمن ابراز خوشحالی از این ملاقات گفت: مدتی بود که سفارت اسپانیا به لحاظ فعالیت های فرهنگی منفعل عمل کرد اما با آمدن سفیر جدید تصمیم براین شد تا این بخش فعال تر شود. ما ازتعاملات و ارتباطات فرهنگی هنری بین دو کشور استقبال می کنیم و امیدواریم که بتوانیم شاهد حضور هنرمندان اسپانیایی در بخش  های مختلف جشنواره فجر به خصوص تئاتر خیابانی باشیم.

طباطبایی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی نیز ضمن خوش آمدگویی اظهار کرد: ما می خواهیم ارتباط عمیق تری بین هنرمندان دوکشور برقرار شود و هنرمندان ایرانی و اسپانیایی بتوانند با سفر به نقاط مختلف دو سرزمین با آداب و رسوم و سنت های بومی آشنا یی بیشتری پیدا کنند.

در پایان نیز علی اکبر طرخان با اشاره به حضور پر رنگ گروه‌های اسپانیایی در جشنواره کودک و نوجوان همدان بیان کرد: بدلیل شباهت های فرهنگی و قومی دو کشور همواره در جشنواره های مختلف از نمایش های اسپانیایی استقبال خوبی صورت می گیرد. ما امید واریم با حضور شما ارتباطات عمیق‌تر و سازنده‌تری بین هنرمندان ایرانی و اسپانیایی برقرار شود.

  • نمایش «هفت پرده» به اجرای خود پایان داد

نمایش «هفت پرده» به کارگردانی میکاییل شهرستانی دوشنبه سوم آذر ماه با تقدیم اجرا به هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران از تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر خداحافظی کرد.

 پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر بعد از پایان اجرای این اثر نمایشی ضمن تقدیر از گروه اجرایی، خطاب به تماشاگران گفت: هم اکنون در شرایط بازسازی تعدادی از تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر قرار داریم و به طور حتم این شرایط نیز، شرایط مناسبی برای اجرای یک اثر نمایشی نیست اما گروه نمایش «هفت پرده» به کارگردانی آقای شهرستانی با سعه صدر همراهی بسیار مناسبی با ما برای عبور از مرحله بازسازی داشتند.

وی ادامه داد: برخودم لازم می دانم که از صبوری و تحمل این گروه اجرایی صمیمانه قدردانی کنم و این امید را داشته باشم که به زودی و بعد از پایان مرحله اول بازسازی مجموعه تئاتر بتوانیم بهتر و با کیفیت تر در خدمت شما تماشاگران فهیم تئاتر و هنرمندان ارزنده در این مجموعه نمایشی باشیم.

میکاییل شهرستانی کارگردان و یکی از بازیگران نمایش «هفت پرده» نیز با گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندان از دست رفته فرهنگ و هنر کشورمان طی هفته های گذشته گفت: در این ماهی که گذشت ما تعدادی از هنرمندان این سرزمین را ازدست دادیم و از سویی دیگر دیدیم که شما مردم هنر دوست چه عکس العملی بی نظیری در بدرقه آنها داشتید. شما مردم بسیار قدرشناس و بی نظیری هستید که این چنین برای کسانی که در راه فرهنگ و هنر این سرزمین قلم می زنند، می نوازند، می خوانند و  روی صحنه بازی می کنند احترام می گذارید و من ضروری می دانم که به سهم خودم از شما عزیزان تشکر کنم.

وی با اشاره به مشکلاتی که اجرای همزمان نمایش «هفت پرده» با فاز اول بازسازی تعدادی از تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر داشت، توضیح داد: با اینکه زنده یاد احمد آقالو همواره با آن زبان طنز خود درباره ماجرای خاک صحنه خوردن به ما توصیه می کرد که خاک صحنه خوردن کار خوبی نیست و آدم را مریض می کند، اما ما اینجا واقعا خاک خوردیم اما با تمام این احوال وظیفه داشتیم که در صحنه حاضر بوده و میزبان شما تماشاگران دوست داشتنی تئاتر باشیم.

این بازیگر صاحب نام تئاتر ایران در بخش پایانی صحبتهای خود با تجلیل از حضور هنرمندان در اجرای پایانی نمایش گفت: امشب در میان شما تماشاگران و هنرمندان عزیز نگین تئاتر این سرزمین، کسی که سالها عمرش را به پای تئاتر ایران گذاشت و سینما و تصویر وسوسه اش نکرد میهمان ماست. امشب ما در خدمت هنرمندی هستیم که من روی صحنه تئاتر از او درس های زیادی آموختم و افتخار می کنم که شاگردی وی را کرده ام و حالا در این لحظه دست به سینه در محضرش نمایش پایانی خود را به این هنرمند شریف استاد اکبر زنجانپور تقدیم می کنم.

اکبر زنجانپور نیز با تقدیر از گروه اجرایی نمایش خطاب به تماشاگران گفت: امشب واقعا جای اکبر رادی بسیار خالی است. امشب دیالوگ های رادی با اجرای خوب میکاییل شهرستانی و هنرمندان شایسته این اثر نمایشی من را نوجوانی و جوانی برد. زمانی که ما یک ایل بودیم اما تا امروز آمدیم و رنج کشیدیم و رنج کشیدیم.

  • تعزیه خوانی بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س) در خیمه بلوار میرداماد

همزمان با سالروز شهادت دختر سه ساله امام حسین(ع) و چهارمین روز از ماه صفر، تعزیه بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س) در خیمه بلوار میرداماد برگزار می شود.

این مجلس تعزیه یک مجلس تعزیه غریب است که در آن، داستان شهادت نازدانه امام حسین (ع) و همچنین حضور اسراء و اهل بیت حضرت در کاخ یزید ملعون و آن خطبه معروف حضرت زینب (س) شبیه خوانی می شود.

حضرت رقیه (س) دختر سه ساله امام حسین (ع) است که همراه پدر به کربلا می آید، وقتی پدر به شهادت می رسد به اسارت برده می شود، وقتی وارد شام می شوند آنها را در خرابه ای جای می دهند. سر پدر را در تشتی گذاشته و پیش رقیه می آورند وقتی سر پدر را می بیند از رنج های کشیده در این اسارت می گوید و جان می دهد، در ادامه نیز نمایشی از گرداندن اسرا و اهل بیت امام حسین (ع) در بازارشام اجرا می شود و...

از بخش های جانبی مجالس، برپایی نمایشگاه عکس عاشورا و شهدا، سقاخانه و ایستگاه صلواتی است.

علاقمندان برای حضور در مجلس تعزیه خوانی که با مشارکت هیات کهف الشهدا برپا شده است، می توانند از ساعت 19 به بلوار میرداماد، نبش خیابان شمس تبریزی مراجعه کنند.

  • تغییر ساعت نمایش «در پوست شیر» در فرهنگسرای نیاوران

نمایش «در پوست شیر» به کارگردانی میکائیل شهرستانی به دلیل درخواست تماشاگران در هفته سوم اجرای خود ساعت 19 روی صحنه می‌رود.

«در پوست شیر» نوشته شون اوکیسی و کارگردانی میکائیل شهرستانی که اجرای خود را از 18 آبان ماه در سالن گوشه نیاوران آغاز کرده است به دلیل درخواست تماشاگران با 2 ساعت تغییر، ساعت 19 روی صحنه می‌رود. به دلیل محدودیت فرهنگسرای نیاوران، این نمایش سه شنبه ها اجرا ندارد و اجرای جایگزین این روز، شنبه ها خواهد بود.

در پوست شیر زمانیکه ارتش آزادیخواه ایرلند مبارزات خود را بر علیه استعمار انگلیس قوت می بخشد را روایت می کند.

علی کشوری، حسین تفرشی، مهدی ارجمند، مجتبی مجیدی، گلناز اصل دینی، امیرحسین قیاسی، شیرین فرخنده نژاد،الکساندر اوانسیان،مریم محمودزاده،رضا صفائی حائری ومعصومه اسمی بازیگران این نمایش هستند.

  • دو اجرایی شدن «بالاخره این زندگی مال کیه؟»

نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» به کارگردانی اشکان خیل‌نژاد در آخرین روز اجرای خود فردا پنجشنبه 6 آذرماه در 2 نوبت به صحنه می رود.

این نمایش فردا پنجشنبه در حالی به اجرای خود در تماشاخانه استاد ناظرزاده پایان می دهد که در دو نوبت 17 و 20 اجرا خواهد شد.

نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» نوشته برایان کلارک و بازی نوید محمدزاده، ندا گلرنگی، الهه شه‌پرست، محمدهادی عطایی، آزاده صمدی، هومن کیایی، مینا کریمی‌جبلی، کیوان ساکت‌اف، حمید رحیمی، شهاب‌الدین حسین‌پور، سینا بالاهنگ و محمد اشکان‌فر ساعت 20 با مدت زمان 90 دقیقه و قیمت بلیت 25 هزارتومان روی صحنه می رود.

کد خبر 279269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha