همشهری آنلاین - رضا یغمایی: ابوالفضل ساغر یغمایی در خور به دنیا آمد و در طول حیاتش در امور خیریه اقدامات بزرگی انجام داد.

ساغر یغمایی

ابوالفضل ساغر یغمایی فرزند عبدالغنی ساغر فرزند میرزا جعفر، فرزند اسماعیل هنر، فرزند یغمای جندقی شاعر دوره قاجاریه در سال 1301 در خور به دنیا آمد.

ابوالفضل ساغر یغمایی دوران کودکی خود را در خور گذرانید و پس از اخذ دیپلم در بیرجند وارد دانشکده حقوق شد. او سپس در رشته حقوق قضایی در دادگستری استخدام شد و در شهرهای تهران، شاهرود، بیرجند، شیراز، اصفهان و دامغان فعالیت کرد.

او تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه‌های فرانسه ادامه داد و در سال‌های آخر خدمتش مشاور وزیر دادگستری وقت بود.

ساغر یغمایی در دوره نوزدهم قانونگذاری از حوزه انتخابی شاهرود به نمایندگی مجلس برگزیده شد ولی پس از چندی مجلس منحل شد. وکالت در دادگستری، 6 سال مدیریت روزنامه مسلک و عضویت در هیات مدیره کانون وکلا نیز در کارنامه وی مشاهده می‌شود.

او در سال 1327 با جمیله اقدس یغمایی دختر حسن صهبا یغمایی یکی از شاعران معاصر و از نوادگان یغمای جندقی ازدواج کرد. حسن صهبا یغمایی در وزارت دادگستری فعالیت می‌کرد و در دوره‌ای ریاست دادگاه یکی از استان‌های کشور را نیز بر عهده داشت. ثمره این ازدواج 5 فرزند به نام‌های کامران، بهنام، شوکا، پریسا و شادن بود که شادن بر اثر یک حادثه جان خود را از دست داد.

ابوالفضل ساغر یغمایی در امور خیریه اقدامات بزرگی را انجام داده است. ساغر یغمایی با احداث بیمارستانی در خور و در معیت طبیبان و جراحان متخصصین بارها از تهران به زادگاهش خور سفر کرد تا به مداوای رایگان بیماران آن دیار بپردازد. ساغر یغمایی سال‌ها این بیمارستان را به صورت خیریه اداره کرد و در نهایت به اصرار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آن را به این دانشگاه واگذار کرد. کمک به فقرا و مستمندان یکی از کارهای خداپسندانه وی بود.

ساغر یغمایی برای راه اندازی دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی خور نیز مبالغ قابل توجهی کمک کرد.

مرحوم ساغر یغمایی که از چند روز گذشته به علت سکته مغزی به کما رفته بود در سن 93 سالگی در بیمارستان مرتاض یزد دارفانی را وداع گفت.

کد خبر 279272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha