چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پنجاهمین شماره‌ داستان همشهری در ۲۶۰ صفحه به قیمت ۶۰۰۰ تومان برای آذرماه ۹۳ منتشر شد.

پنجاهمین شماره‌ی داستان همشهری

در اين شماره از ماهنامه‌ی داستان همشهری با آثاری از: پیمان اسماعیلی، فیروزه جزایری‌دوما، کامبیز درم‌بخش، محمدحسن شهسواری، روبرت صافاریان، اصغر عبداللهی، هوشنگ مرادی‌کرمانی، شمیم مستقیمی، آیین نوروزی، اصغر نوری، ارما بومبک، شانن جِنسن، ریچارد رُدریگرز، سم شپرد، یان فریزر، شرمن الکسی، خولیو کورتاسار، پاتریک مودیانو، کورت وُنه‌گات، والدیر ویرا و یادداشت‌هایی از: ابراهیم حقیقی، علی خدایی، مژده دقیقی، مجید دوخته‌چی زاده، محمدرضا زائری، مرتضی سرهنگی، فریدون صدیقی، مهدی محسنیان‌راد، هادی مقدم‌دوست، ساسان مویدی، امیرعلی نجومیان منتشر شد.

بخش درباره زندگی این شماره پنج روایت دارد که با باجناق‌ها آغاز می‌شود. در این روایت روبرت صافاریان، با زبانی طنزآلود از رابطه‌ی غریب دو مرد که با دو خواهر ازدواج می‌کنند می‌گوید. رابطه‌ای که پتانسیل‌های صمیمیت و تنش زیادی دارد. در «باغ و مارکت»، شمیم مستقیمی، شمه‌ی از تقابل تجربه‌ی تجارت و کسب‌وکار با روحیه‌ی هنری و آفرینش هنری را روایت می‌کند. «چهره‌ها» روایت والدیر ویرا (سرمربی برزیلی سابق تیم ملی فوتبال) است که در آن ویرا به درخواست داستان از تجربه‌ی صعود ایران به جام جهانی فرانسه (1998) می‌گوید. اتفاقی که بعد از بیست‌سال برای تیم ملی ایران افتاد. در روایت «زرنگی» فیروزه جزایری‌دوما از تجربه‌ی مواجهه با فرهنگ جدید که از ویژگی‌های مهاجرت است و انتقال آن به فرزندانش می‌گوید. در روایت پنجم با عنوان «به سوی مرز» ریچارد رُدریگرز با زبانی شاعرانه از سودای مهاجرت و عبور غیرقانونی مکزیکی‌های از مرز آمریکا می‌گوید.

بخش «داستان» شماره‌ی آذرماه هفت داستان دارد. «عقربه‌ها» نوشته‌ی هوشنگ مرادی کرمانی، «خواب‌ها را نمی‌شود تایپ کرد» نوشته‌ی اصغر عبداللهی، «داستان هندی» نوشته‌ی آیین نوروزی، «سرزمین زندگان» نوشته‌ی سم شپرد، «کایوت علیه اکمی» نوشته‌ی یان فریزر، «یک شاخه گل زرد» نوشته‌ی خولیو کورتاسار و «دنیای سبز» نوشته‌ی شرمن الکسی.

آغازگر «روایت‌های مستند» این شماره «دوتا اومدین،سه‌تا می‌رین» گفت‌وگوهای مستندی در بیمارستان با محور بچه‌ای که خواهد آمد مکتوب شده‌اند. دومین مطلب با عنوان «هم‌راه» روایت تصویری شانون جنسون است از کفش‌های پناهندگانی که پیاده سفر کردند. آخرین مطلب این بخش، «خط‌الراس» خاطرات یک کوهنورد از صعود به قله‌ی جیاجی‌کانگ است که به مناسبت بیستم آذر روز کوهستان تنظیم شده است.

بخش «درباره‌ داستان» این شماره چهار مطلب دارد. دو مطلب اول خرده‌پرونده‌ی است درباره‌ی مهاجرت و تاثیر آن در ادبیات امروز. «رویای برج بابل» میزگردی درباره‌ی تاثیر مهاجرت بر ادبیات و مفهوم ادبیات جهانی است و مطلب دوم با عنوان «داستان‌هایی از دوردست» روایت پیمان اسماعیلی است از درگیری‌اش با سوالاتی در مورد نوشتن بعد از مهاجرت. سوالاتی که ذهن یک نویسنده‌ی مهاجر را بیش از هر مهاجر دیگری درگیر می‌کند. مطلب سوم «فقط نوشتن واقعی است» گفت‌وگوی ماریلین اِک با پاتریک مودیانو برنده‌ی نوبل ادبیات (2014) درباره‌ی انگیزه‌های مودیانو برای نوشتن است. آخرین مطلب این بخش «در جست‌وجوی داستان به یاد ماندنی» قسمت ششم از سرفصل آموزشیِ دنباله‌داری با عنوان کارگاه رمان است که محمدحسن شهسواری در آن تجربیات خود را از نوشتن رمان و تدریس آن در کارگاه‌های متعدد با مخاطبان علاقمند به نویسندگی در میان می‌گذارد.

در بخش پایان خوش علاوه بر داستان‌های دیدنیِ کامبیز درم‌بخش و مسابقه داستان یک‌خطی سه مطلب دنباله‌دار هستند که اولین قسمت‌شان در شماره‌ی تیرماه چاپ شده بودند. «به طرف گوهرهای حکمت» قسمت ششم چهارپایه، نوشته‌ی زهرا درمان، «خوشبختی چند؟» از ارما بومبکِ طنزپرداز با ترجمه‌ی احسان لطفی و «به جای شماها چی دارم؟» گزیده‌ای است از نامه‌های کورت وُنه‌گات نویسنده که بیش از شصت سال پیش نوشته شده‌اند و از دریچه‌ی نثر و نگاه طنازانه‌ی او، دوره‌ها و جنبه‌های مختلف زندگی‌اش را مرور می‌کنند.

شماره‌ی آذر‌ماه ماهنامه‌ی داستان همشهری در ۲۶۰ صفحه و با قیمت ۶۰۰۰ تومان در تهران و شهرستان‌ها توزيع شده است.

کد خبر 279289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha