چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش یونیسف که در اول آگوست (10 مرداد) منتشر شده است، می‌گوید: "تغذیه با شیر مادر بلافاصله پس از تولد به طور قابل توجهی از میزان مرگ و میر نوزادان در کشورهای در حال توسعه می‌کاهد."

بر اساس این گزارش صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، که در  آغاز هفته تغذیه با شیر مادر منتشر می‌شود، نتایج مطالعه‌ای در کشور غنا که در مجله "پزشک کودک" به چاپ رسید، نشان داد که تغذیه با شیر مادر در روز اول تولد می‌تواند تا 16%  از مرگ و میر نوزادان پیشگیری کند و در صورتی که تغذیه با شیر مادر از ساعت اول تولد آغاز شود، این میزان به 22% افزایش می‌یابد.

"شروع تغذیه با شیر مادر از نخستین ساعت تولد" پیام امسال هفته جهانی تغذیه با شیر مادر است.

مدیر اجرایی یونیسف، خانم آن ونمن در این رابطه گفت: "بیش از یک سوم مرگ و میر کودکان در اولین ماه پس از تولد، ماه سست زندگی، اتفاق می‌افتد."

 وی افزود: "تغذیه با شیر مادر از نخستین ساعت تولد مواد مغذی لازم را به کودک می‌رساند و وی را در برابر بیماری‌های مهلک ایمن می‌کند. این امر همچنین باعث تقویت رشد و نمو کودک می‌شود." 

تغذیه با شیر مادر به ویژه در کشورهای صحرای آفریقا که بالاترین میزان مرگ و میر نوزادان را در دنیا دارند اهمیت پیدا می‌کند. حدود 10% نوزادان در این کشورها قبل از یک سالگی می‌میرند و بیشتر مرگ و میر در خانه اتفاق می‌افتند.

اگرچه میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر در کشورهای صحرای آفریقا از سال 1990 دو برابر شده و به 30% رسیده است؛ اما هنوز صدها هزار کودک در معرض بیماری و مرگ هستند.

یونیسف تخمین می‌زند که تغذیه انحصاری با شیر مادر تا سن شش ماهگی، می‌تواند از مرگ و میر  3/1 میلیون کودک زیر پنج سال جلوگیری کند.

کد خبر 27931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز