همشهری‌آنلاین: کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد با نوشتن نامه‌ای سرگشاده از اوباما رئیس جمهور آمریکا خواستند گزارشی از شکنجه زندانیان و شیوه بازجویی توسط سازمان سیا ارائه کند.

ben emerson

گروهی از متخصصان  بازرسان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته با نوشتن نامه‌ای به باراک اوباما ،رئیس‌جمهور آمریکا، از او خواستند تا به حقوق شکنجه شدگان و خانواده های آنها احترام بگذارد و گزارشی شفاف و کامل از شکنجه زندانیان توسط سازمان سیا منتشر کند.

سنای آمریکا  اوایل سال 2009  کمیته‌ای را برای انجام بررسی درباره میلیون‌ها سند درباره شیوه‌های بازجویی از زندانیان در آمریکا تعیین کرد. تحقیقات این کمیته  چهار سال طول کشید و قرار شد تا این تحقیقات در آوریل 2014 منتشر شود. درخواست‌های سازمان سیا و دخالت‌هایش برای حذف برخی از بخش‌های این تخقیق درباره شیوه‌های بازجویی و دیگر اطلاعات باعث شده است تا انتشار آن به‌تاخیر بیافتد. 

کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل در نامه‌شان با ذکر این‌که ما کارشناسانی مستقل هستیم ،همچنین نوشته‌اند تصمیم اوباما برای انتشار چنین گزارشی می‌تواند خوشحالی بسیاری از شکنجه‌شدگان و هواداران حقوق بشر در آمریکا و دیگر نقاط جهان را در پی داشته‌باشد.

به گزارش بخش خبری سایت سازمان ملل، در این نامه همچنین خطاب به اوباما آمده‌ است: ایالات متحده آمریکا بایستی معیارهایی را که برای خود و دیگر کشورهای جهان در ارتباط با رعایت حقوق بشر عنوان کرده‌است ، رعایت کند...و  اگر شما درخواست‌های سازمان سیا برای ادامه مخفی‌کاری درباره شکنجه و نقض حقوق زندانیان و بازداشت‌شدگان را بپذیرید؛ نقض‌کنندگان حقوق بشر به کارهای خود ادامه خواهند داد و برخوردهای ضدبشری در سراسر جهان بیشتر از قبل خواهد شد.

پیشتر نیز بن امرسون،گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشریا ارائه گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار انتشار هر چه سریع تر این گزارش شده‌بود.

کد خبر 279315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha