چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تخمین زده می‌شود که بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ گونه دورگ (هیبرید) وجود دارد. بعضی آن قدر کوچک‌اند که در پوسته تخم مرغ جای می‌گیرند و بعضی دیگر آن‌قدر بزرگ‌اند که یک سمت دیوار گلخانه را می‌پوشانند.

بگونیا Begonia

چند نوع بگونیا انتخاب و به گونه‌ای پرورش داده شده‌اند که بتوان از آن‌ها به عنوان گیاه خانگی استفاده کرد.

همه انواع بگونیا به‌طور کلی چند خصوصیت اصلی دارند. خصوصیت کلیدی آن‌ها این است که گل‌هایشان یا نر است یا ماده و معمولا دسته دسته روی شاخه‌ ظاهر می‌شوند. ساقه‌هایشان ترد و برگ‌هایشان یک‌وری است. از لحاظ گیاه‌شناسی، بسته به بخش زیر زمینی بگونیا، سه گروه عمده وجود دارد: بگونیاهای ریزوم دار که ساقه‌های گوشتی زیر زمین به‌وجود می‌آورند و از این ساقه‌ها در تکثیر گیاه استفاده می‌شود. بگونیا رکس از آن جمله است.

بگونیاهای غده‌دار، ریشه‌های ضخیم دارند که برای تکثیر به‌کار می‌روند. در این گروه بگونیاهایی قرار می‌گیرند که برگ‌های درشت دارد.
بگونیاهای دارای ریشه افشان که این نوع ریشه‌ها در تکثیر گیاه کارایی ندارند. مهم‌ترین بگونیای این گروه، بگونیای مومی (بگونیا سمپرفلورنس) است.

این روش رده‌بندی ممکن است برای گیاه‌شناسان ارزشمند باشد، اما پرورش‌دهندگان بگونیا، این گیاه را بر حسب اینکه در خانه نگهداری شوند یا در گلخانه، تقسیم‌بندی می‌کنند. به همین دلیل در این جا بگونیای گلدار و بگونیای برگی از هم تفکیک شده‌اند.

  • بگونیاهای گلدار

این نوع بگونیاها را برای تولید گل‌هایی درخشان به‌طور موقت در جایی نگهداری می‌کنند. سه نوع بگونیای گلدار وجود دارد: بگونیای غده‌ای، لورن و الاتیور.

چشمگیرترین آن‌ها انواع غده‌ای است که در تابستان و پاییز گل می‌دهد. این بگونیاها را می‌توان با کاشت غده در بهار در جعبه‌های محتوی پیت مرطوب رویاند. دما باید 10 تا 12 سانتی گراد باشد. وقتی ساقه‌ها به 12 تا 15 سانتی متر رسیدند، آن‌ها را به گلدان منتقل می‌کنند. در پایان گلدهی، آبیاری قطع می‌شود، ساقه‌ها را می‌برند و غده‌ها را در پیت خشک نگه می‌دارند.

آشنایی با بگونیا Begonia

بگونیاهای نوع لورن در زمستان گل می‌دهند و اندازه آن‌ها به 45 سانتی‌متر می‌رسد. اگر نوک ساقه‌های گیاه جوان را بچینید، پرپشت می‌شود.

آشنایی با بگونیا Begonia

نوع سوم، هیبریدهای الاتیور، تا حدودی شبیه به نوع لورن هستند اما گل‌های درشت‌تری دارند؛ آن‌ها را می‌توان در حالی که غرق گل هستند، در سراسر سال از فروشگاه‌های گل خریداری کرد.

روش نگهداری:

  1. دما: به گرمای متوسط نیاز دارد- حداقل دما در زمستان 12 درجه سانتی‌گراد، دما نباید بالای 21 درجه سانتی‌گراد باشد.
  2. نور: در محل رویش و دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری شود.
  3. آب: آب فراوان نیاز دارد، مخصوصا وقتی در حالت گل‌دهی است، اما خاک پای گلدان نباید همیشه پر آب باشد.
  4. رطوبت هوا: پاشیدن آب به برگ‌ها ضروری است. اطراف خاک گلدان را با پیت مرطوب بپوشانید.
  5. مراقبت بعد از گلدهی: در مورد بگونیاهای غده‌ای در متن توضیح داده شده است. بقیه انواع بگونیا را معمولا دور می‌ریزند. می‌توان آن‌ها را هرس کرد و در جای خنک گذاشت و آب کمی به آن‌ها داد. در بهار میزان آب زیادتر می‌شود. از ساقه‌های جدید می‌توان قلمه تهیه کرد.

آشنایی با بگونیا Begonia

منبع: دنياي سبزتر

کد خبر 279933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha