برای چندمین سال متوالی دستورالعمل اجرایی پایگاه‌ تغذیه سالم با هماهنگی و مشارکت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت تنظیم و به مدارس کشور ابلاغ شد تا عرضه نوشیدنی‌های گازدار، انواع مواد غذایی فاقد بسته‌بندی و اصول بهداشتی، فرآورده‌های گوشتی مانند کالباس، سوسیس، همبرگر و فلافل و سمبوسه به پایان برسد.

ابلاغ دستورالعمل اجرایی پایگاه تغذیه سالم به مدارس


‌در اين دستورالعمل، ضمن تأكيد بر اصول بهداشتي محيط، ايمني و مكان پايگاه تغذيه سالم، شرايط بهداشتي ويژه مانند كارت معاينه پزشكي، بهداشت فردي شامل كوتاه نگه داشتن ناخن‌ها و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و نظافت روزانه محيط پايگاه براي متصدي اعلام شده است.بر اين اساس بايد جدول مواد غذايي قابل عرضه در پايگاه‌هاي تغذيه در معرض ديد دانش‌آموزان و كاركنان مدارس نصب شود.پيش از اين نيز عرضه انواع پفك، انواع يخمك، بستني‌هاي يخي، نوشابه‌هاي گازدار (به‌جز ماءالشعير)، آدامس، سوسيس، كالباس، همبرگر، سالاد اولويه، فلافل، انواع لواشك، آلو، آلوچه، آبنبات‌هايي كه به سطح دندان مي‌چسبند، آبميوه‌هاي غيرطبيعي كه از آب و قند و اسانس ميوه تهيه شده‌اند، ‌در مدارس ممنوع بوده‌است.

سابقه يك طرح

ابلاغ اين دستورالعمل در حالي است كه اين اتفاق در سال‌هاي گذشته نيز بارها افتاده است اما نتيجه آن هرگز پايان عرضه اين مواد در مدارس نبود؛ آنقدر كه در نهايت وزير بهداشت به وضعيت بوفه‌هاي مدارس اعتراض كرد. دكتر هاشمي حدود يك‌ماه قبل با بيان اينكه ۱۵ درصد دانش‌آموزان ايراني چاق هستند، نسبت به مواد غذايي عرضه شده در بوفه‌هاي مدارس اعتراض كرد و خواستار اصلاح آنها شد.

سيدحسن هاشمي نارضايتي‌ علني خود به وضعيت بوفه‌هاي مدارس را در جريان امضاي تفاهمنامه وزارتخانه‌هاي بهداشت و وزارت آموزش و پرورش و حضور وزير آموزش و پرورش اعلام و تأكيد كرد: فهرست مواد غذايي ممنوعه در بوفه‌هاي مدارس بايد كوتاه‌تر شود.

وزير بهداشت با درك جايگاه بوفه مدارس در سلامت جامعه اعلام كرد كه بخشي از منابع خود را در اختيار آموزش و پرورش قرار مي‌دهد و مشوق‌هايي را به مدارس اعطا مي‌كند تا بيش از پيش به سلامت دانش‌آموزان توجه شود.

خوراكي‌هاي غيرمجاز، سود بيشتر

معمولا بوفه مدارس براي كمك به هزينه‌هاي واحد آموزشي اجاره داده مي‌شود و افرادي كه بوفه مدارس را اجاره مي‌كنند، براي كسب سود بيشتر اقدام به عرضه اقلام خوراكي غيرمجاز مانند انواع ساندويچ، چيپس، نوشابه‌هاي گازدار و... مي‌كنند.در سال‌هاي اخير همواره شعار‌هايي درباره ساماندهي وضعيت بوفه مدارس مطرح شده اما هيچ‌گاه به لحاظ نوع مواد خوراكي عرضه شده و مسائل بهداشتي زير ذره‌بين قرار نگرفته است. سال گذشته برخي مسئولان آموزش و پرورش از توزيع غذاي گرم و سالم در مدارس پايتخت براي توسعه فرهنگ تغذيه سالم در بين دانش‌آموزان، با اولويت دبستان‌ها در بوفه‌هاي مدارس سخن گفتند كه هيچ‌گاه عملي نشد.

حتي بخشنامه‌اي مربوط با ذكر جزئيات توزيع غذاهاي سالم با هدف ايجاد انگيزه و جذابيت براي دانش‌آموزان و همچنين ليست خوراكي‌هاي غيرمجاز براي برخي مدارس ارسال شد كه براساس آن قرار بود غذاهاي گرم و سالم از جمله ‌آش‌رشته، لوبيا، عدسي، ماكاروني با سويا، تخم‌مرغ و سيب‌زميني آب‌پز در بوفه‌ها توزيع شود.

 

کد خبر 279980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha