یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: قایق‌های پرنده باور ۴ با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قابلیت‌های دیگر، ابزار مناسبی برای حمله به ناوهای متخاصم دشمن هستند.

قایق پرنده

جدیدترین قایق پرنده ایرانی با نام "باور ۴" اخیرا در نمایشگاه صنایع هوایی کیش رونمایی شده است. این قایق ویژگی‌های منحصر به فردی در اجرای ماموریت‌ها و همچنین اجرای مانور و عملیات نظامی دارد که در نوع خود کاربری این پرنده را بسیار بالا برده است.

باور ۴، جدیدترین نسل از قایق‌های پرنده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که طراحی و ساخت آن، تماماً توسط متخصصان کشورمان صورت گرفته و این قایق کاملا بومی و ایرانی است.

طراحی این قایق از طرح دلتای معکوس پیروی کرده و قادر است در ارتفاع بسیار نزدیک به آب یعنی حدود ۱ تا ۴ متری پرواز کند. این پرنده با توجه به اینکه نمونه‌های قبلی آن تک سرنشین بوده‌اند، در دو نمونه تک سرنشین و دو سرنشین طراحی و ساخته شده است.

این قایق مجهز به دوربین‌های پیشرفته با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه است که متخصصان قادرند این دوربین‌ها را در زیر بدنه، روی بال‌ها برای زیرنظر گرفتن سطح دریا و طرفین پرنده و همچنین زیر دماغه قایق، نصب کنند.

باور ۴، قادر است با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و ۱۵۰ تا ۱۸۰ دقیقه مداومت پروازی داشته باشد. البته با توجه به اینکه این پرنده قادر است بال قسمت پشتی هم داشته باشد لذا با نصب این بال، پرنده می‌تواند تا سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد که این در نوع خود سرعتی بسیار مطلوب تلقی می‌شود.

با توجه به اینکه این پرنده‌ها در سطح بسیار نزدیک به آب پرواز می‌کنند، در صورت وجود مانع به مشکل برمی‌خورد لذا برای رفع این مشکل، متخصصان صنایع هوایی کشورمان با طراحی امکانی، این قابلیت را به پرنده داده‌اند که اگر خلبان مانعی را در مقابل خود ببیند، می‌تواند تا ارتفاع ۵۰ متری یا ۲۰۰ پایی ارتفاع بگیرد ولی باید بعد از ردکردن مانع سر راه خود، به سطح آب بازگردد چرا که طرح بال این پرنده طوری نیست که بتواند با همان ارتفاع پرواز کند.

این پرنده از یک موتور ۴ سیلندر با پوششی مناسب برخوردار است که از سوخت بنزین سوپر بهره برده و همچنین دارای یک ملخ ۳ تیغه است که کار پیشران قایق پرنده را برعهده دارد.

نمونه نظامی قایق پرنده باور ۴ که هم‌اکنون به تولید انبوه‌ رسیده است، برای استفاده توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ساخته شده و نمونه‌های دو کابین آن برای مصارف تفریحی به کار گرفته خواهد شد.

ویژگی‌های قایق پرنده کامپوزیتی باور ۴

طول قایق پرنده ۸ متر و ۸۹ سانتی متر
عرض پرنده ۷ متر و ۵۹ سانتی‌ متر
ارتفاع پرنده ۲ متر و ۳۷ سانتی متر
حداکثر ارتفاع اوج‌ گیری ۵۰ متر
حداکثر برد مفید ۳۵۰ کیلومتر
حداکثر وزن پرنده ۹۳۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست پرنده ۹۳۰ کیلوگرم
حداکثر بار قابل حمل ۱۲۰ کیلوگرم
سرعت پرنده ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مسافت لازم برای پرواز پرنده ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلو متر
مسافت لازم برای فرود پرنده

۶۰ تا ۱۰۰ متر

با توجه به اینکه این قایق‌های پرنده قابلیت تجهیز به موشک‌های کروز یا حتی تیربار را دارند، ابزار مناسبی برای حمله به ناوهای متخاصم در میان نبردهای دریایی محسوب می‌شوند.

منبع: تسنیم

کد خبر 280382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha