احمد مبارکی: روستای میلکی با جمعیت ۸۰۰ نفری در ۴ کیلومتری غرب شهرستان پارسیان هرمزگان در کنار جاده سراسری بوشهر بندر عباس واقع شده است.

کودکان سبز روستای میلکی و کتابخانه محیط زیستی در مجاورت پارس جنوبی

نزدیکی به مرکز شهر باعث شده تا اغلب جوانان روستا در ادارات دولتی مشغول به کار باشند و یا به عنوان مغازه‌دار مشغول به ‌کار باشند. همچنین عده‌ای دیگر از این اهالی به دامداری و کشاورزی مشغول هستند. روستای میلکی یکی از روستاهای مطرح در سطح شهرستان و استان هرمزگان است. از عواملی که در مطرح شدن این روستا موثر بوده می‌توان به نکات زیر اشاره کرد. اکثر مسئولان ادارات شهرستان از این روستا هستند و به همین خاطر این روستا به‌عنوان روستای رییس پرور شناخته می‌شود.

در این روستا هیچ فرد معتاد و یا سیگاری وجود ندارد و قلیان در هیچ خانه‌ای پیدا نمی‌شود. هیچ جوان بیکاری وجود ندارد و همه سر کار هستند. تمام اهالی روستا حضوری فعال در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی دارند. وجود گروه همیار سلامت روان و گروه فرهنگی هنری نشان خود تاکیدی بر این موضوع است.

دبستان روستا اولین دبستانی بود که به همت اهالی در سطح شهرستان هوشمند شد. مهد کودک این روستا که به‌صورت هیات امنایی اداره می‌شود نیز اولین مهد کودکی است که هوشمند شده است. گروه همیار سلامت این روستا در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی کاملا فعال بوده و هر ساله با توجه به مناسبت‌های مختلف نظیر روز جهانی ایدز- هفنه مبارزه با مواد مخدر و ... اقدام به برپایی مراسم و همایش می‌کند.

همه این اقدامات باعث شده تا روستای میلکی روستایی متفاوت نسبت به بقیه روستاها باشد. از اقدامات جدید و زیبایی که به تازگی در این روستا اتفاق افتاد راه‌اندازی اولین کتابخانه محیط زیستی ویژه کودکان و نوجوانان با عنوان کتابخانه سبز روستا بود.

کودکان سبز روستای میلکی و کتابخانه محیط زیستی در مجاورت پارس جنوبی

نزدیکی روستا به تاسیسات و پالایشگاه‌های پارس جنوبی - صنایع انرژی بر و چاه‌های گازی تابناک یکی از مهم‌ترین عوامل در راه اندازی این کتابخانه بود. اهالی روستا معتقدند آن‌ها نمی‌توانند در کاهش آلایندگی که توسط تاسیسات گازی و نفتی ایجاد می‌شود کاری بکنند. اما می‌توانند به کودکان خود آموزش دهند که چگونه با این موارد برخورد کنند تا کمتر آسیب ببینند.

اهالی معتقد هستند که آن‌ها زمین را از نیاکان خود به ارث نبرده‌اند تا به دلخواه در ان دخل و تصرف کنند. بلکه معتقدند آن را از نس بعدی به امانت گرفته‌اند و باید این امانت را به‌طور صحیح به کودکان خود برسانند. اهالی به این مساله واقف هستند که اگر کودکان با محیط زیست خود آشنا شوند و مسایل و مواردی را که به تخریب آن می‌انجامد بشناسند، نسبت به محیط زیست خود بیشتر حساس می‌شوند و با جان دل در پی حمایت از آن بر می‌آیند.

وجود چنین نگرش‌ها و نگرانی‌هایی در دل اهالی باعث شد تا در صدد راه‌اندازی کتابخانه‌ای در سطح روستا با موضوعیت و محوریت محیط زیست باشند که الحمدلله به همت اهالی و گروه همیار سلامت، دهیاری و شورا این امر مهم محقق شد تا کودکان و نوجوانان روستای میلکی جزء اولین کودکانی باشند که صاحب چنین کتابخانه‌ای می‌شوند.

امید است که این کتابخانه تاثیر مثبتی در دیدگاه این عزیزان به‌عنوان دوستان محیط زیست بگذارند و با اقدامات آن‌ها حال این زمین خراب اندکی به شود. انشاالله

منبع: دنياي سبزتر

کد خبر 280426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha