سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

فاطمه عسگری آزاد: نام بسیاری از شهرها، تورها و خلاصه سفرها در ذهن بیشتر ما تکراری شده‌است. با این حال، گردشگرانی که به دنبال کشف شهرهای ناشناخته هستند ،کم نیستند. سفر به جزیره کِرت به این قبیل افراد توصیه می‌شود؛ شهری با طبیعت زیبا، تاریخی کهن و فرهنگی دوست داشتنی که در بین گردشگران کشورمان کمتر شناخته شده است.

ceret

کرت يكي از جزیره‌هاي بزرگ یونان و پنجمین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است؛ شهری که روزگاری مرکز كهن تمدن اروپا بوده است. نام قدیمی این جزیره «اقریطس» به معنای جزیره بزرگ است.

این نام با مسمي است؛ زیرا این شهر به تنهایی می‌تواند یک کشور باشد! کرت مهد تمدن مینوسی يا تمدن باستاني اروپاست. بر اساس یافته‌های تاریخی، قدمت این شهر بیش از این تمدن است. جدای از ارزش تاریخی، این شهر امروز یکی از مقصدهای مهم گردشگری در اروپاست و هر ساله میلیون‌ها نفر از نقاط مختلف دنیا برای گشت و گذار به کرت سفر می‌کنند. سواحل شنی این شهر در بیشتر فصل‌های سال قابل استفاده است و شما می‌توانيد حتی در فصل پاییز تن خود را به آب بزنید و از ورزش‌های ساحلی آن لذت ببرید. برای کسانی که علاقه مند به تاریخ هستند، کرت گزینه‌های بسیاری فراهم آورده است؛ کلیساهای قرن 14 ، کاخ‌های سلطنتی و اشیای باستانی شما را با اين تمدن کهن و باستانی اروپا آشنا خواهد کرد. کرت افسانه‌های بسیاری در دل خود دارد؛ از نبردهای اساطیری گرفته تا جنگ استقلال یونان، همه و همه در این شهر هنوز زنده است.

بخشی از معماری شهر به تاریخ عثمانی و حضور مسلمانان در کرت باز می‌گردد. گرچه امروز معماری مدرن جای این معماری را گرفته اما آثار آن هنوز در شهر می‌درخشد. کرت شهری است با سواحل درخشان، رشته کوه‌های چشم نواز، دره‌های حاصلخیز و فرهنگ غنی. در یک کلام كرت شهري است کوچک با گنجینه‌هایي فراوان که برای کشف آن باید یک عمر زمان صرف کرد.

چگونه برویم؟

ویزای توریستی یونان شینگن است و به افرادی تعلق می‌گیرد که قصد بازدید از این کشور را دارند. شما در اولین مرحله باید فرم تقاضای روادید را از وب سایت سفارت یونان دانلود کنید و سپس به صورت تلفنی وقت بگیرید و برای مصاحبه حضوری آماده شوید. شناسنامه ایرانی، سه قطعه عکس رنگی، اسناد رسمی شغلی و منابع مالی، گواهی کار و اسناد بانکی، بلیت هواپیما و رزرو هتل و سند مالکیت از مدارکی است که باید برای درخواست روادید همراه خود داشته باشید. برای رفتن به جزیره کرت می‌توان از تورهای ترکیبی یونان استفاده کرد که شامل آتن، دلفی و کرت می‌شود. برای رسیدن به کرت باید یک پرواز داخلی در یونان داشته باشید یا بوسیله کشتی خود را به این شهر برسانید. برای رسیدن به آتن می‌توانید از پروازهای آلیتالیا، امارات، ترکیش، قطر، الاتحاد و یا لوفتهانزا استفاده کنید.

طعم خوش سبزیجات کوهی

آشپزی سنتی کرت یکی از رژیم‌های سالم غذایی در جهان است. غذاهای مردم این شهر از اساس خوشمزه هستند و طعم منحصر به فرد آن مربوط به سس یا ادویه خاصی نمی‌شود. کیفیت و تازگی مواد تشکیل دهنده و استفاده از سبزیجات و گیاهان وحشی، مزه غذاهای شهر را برای همیشه در ذهن ماندگار می‌کند. در غذاهای کرت از روغن زیتون به وفور استفاده می‌شود و عطر غذا در طعم آن بسیار تاثیر گذار است. تپه‌های اطراف شهر مملو از گیاهان و سبزیجات خوش طعم است که مردم شهر با درایت از آنها به خوبی در آشپزی استفاده می‌کنند. طعم پونه کوهی، گل مریم وحشی، ریحان، رازیانه، جعفری، آویشن و مرزنجوش در غذاهای این شهر حس می‌شود. سالاد سبزیجات کرت از 30 نوع سبزی وحشی که در کوه‌های شهر رشد کرده تهیه می‌شود. اگر فکر می‌کنید در زندگی‌تان طعم گوجه فرنگی را حس کرده‌اید بهتر است یک گوجه را در کرت گاز بزنید تا تفاوت طعم آن را احساس کنید. تمام مواد اولیه غذایی از فلفل گرفته تا انار در این شهر کاشته می‌شود و بسیار تازه و باطراوت هستند. اگر فوت و فن آشپزی مدیترانه‌ای هم به طعم سبزیجات اضافه کنید، متوجه می‌شوید که در کرت با چه غذاهایی روبه رو خواهید بود. دلمه، فاسولیکا و انواع غذاهای دریایی در کرت طرفداران بسیاری دارد.

گردش در جاده‌هاي سرسبز

کرت انواع و اقسام وسایل حمل و نقل عمومی را دارد، اما از آنجایی که این جزیره خلوت است و طبیعت بکری هم دارد توصیه ما این است که یک وسیله نقلیه برای خودتان دست و پا کنید. شما می‌توانید با مراجعه به موسسات کرایه اتومبیل و ارائه مدارک شناسایی یک ماشین نقلی کرایه کنید و خودتان را به جاده‌های سرسبز کرت بزنید. همچنین در قسمت‌های تاریخی شهر اسب‌هایی برای تردد وجود دارند و می‌توان با سوار شدن بر یک کالسکه‌ تزئین شده خود را در قلب تمدن روم باستان حس کرد. اگر علاقه مند به قایق سواری هم هستید، این را بدانید که این بندر انواع و اقسام قایق‌ها را پیش روی تان می‌گذارد و شما می‌توانید شهر را با آنها بگردید.

موسیقی و رنگ

کرت دارای سابقه فرهنگی بسیار غنی است و در طول سال‌های گوناگون و برخورد با ملت‌های مختلف مانند رومی‌ها، ترک‌های عثمانی و آلمان‌ها این فرهنگ دستخوش تغییراتی شده است. تاریخ کرت از زمان سلطه تا دموکراسی امروز افت و خیزهای بسیاری را تجربه کرده است. مناطق باستان شناسی کنوسوس، کلیساهای بیزانس، صومعه‌های ونیزی و معماری نئوکلاسیک و حتی کناره‌ها و مساجد واقع در این شهر نشان دهنده یک دوره تاریخی خاص هستند.

موسیقی و رقص سنتی نقش مهمی در زندگی روزمره مردم کرت دارد و هنوز هم در اکثر جشن‌ها و مراسم این موسیقی نواخته می‌شود. از سوی دیگر کرت امروز با 20 سال پیش قابل مقایسه نیست. اتحادیه اروپا برای یکپارچه کردن و نوسازی شهر تلاش كرده و این تغییرات تاثیرات بسیاری بر فرهنگ محلی داشته است. جوانان امروز شهر بیشتر مستقل و تحصیل کرده‌اند، اما هنوز رگ و ریشه روابط قوی خانوادگی در این شهر احساس می‌شود. طلاق در شهر افزایش یافته اما هنوز یک تابو است.

کرت امروزه درگیر تضاد بین زندگی روستایی و شهری است. بسیاری از روستاها هنوز ساختار سنتی خود را حفظ کرده‌اند.مردان در کافه‌ها مشغول سرو کردن قهوه یونانی هستند و زنان مشغول قلاب بافی اما این افراد غالبا قشر مسن جامعه کرت را تشکیل می‌دهند و نسل جوان این جزیره به قسمت‌های پیچیده‌تر و شهری نقل مکان کرده‌اند. مهمان نوازی کرت زبانزد تمام اروپاست. امکان ندارد شما در مناطق روستایی مشغول گشت و گذار باشید و اهالی آنجا به شما تخم مرغ تازه، سبزیجات و یا میوه تعارف نکنند. مذهب غالب مردم این شهر ارتدکس است و جشن‌های مذهبی در این شهر با شكوه بسیاری برگزار می‌شود. در ایام تعطیلات ملی و مذهبی مردم با لباس‌های رنگارنگ در شهر تردد می‌کنند و از هر گوشه‌ای صدای آواز و موسیقی شنیده می‌شود. افسانه‌های بسیاری در مورد شهر کرت بر سر زبان‌هاست و رایج‌ترین آن زندگی موجودات نیمه انسان و نیمه حیوان در این شهر است. در افسانه‌ها آمده پادشاه تمدن مینوآن نیم تنه انسان و نیم تنه گاو نر بوده داشته و مجسمه‌های بسیاری از این پادشاه در سراسر شهر دیده می‌شود.

نگین گردشگری یونان؛مارک دوبین

مارک دوبین بیش از 3 دهه است که در مورد یونان می‌نویسد؛ او نویسنده کتاب‌های گردشگری بسیاری درباره یونان است؛ مانند آشپزی یونانی و نقاط گردشگری یونان.

تا زمانی که کرت را ندیده باشید نمی‌توانید ادعا کنید که از تمدن اروپایی چیزی می‌دانید. همچنین بدون دیدن کرت نباید یونان را ترک کنید، زیرا نگین ارزشمند گردشگری کشور یونان کرت است. شما با سفر به کرت به اعماق تاریخ بشری سفر می‌کنید و با گذشتن از دوره‌های حکومتی متفاوت می‌توانید سرگذشت این شهر را به خوبی درک کنید؛ دوره‌های جنگ، بیماری و صلح. گرچه مردم شهر آرام و دوست داشتنی هستند اما زمانه با آنها خوب نساخته است. باید قبل از سفر به کرت چند نکته مهم را درباره این شهر بدانید؛ اولین نکته این است که به هیچ وجه نیاز نیست لباس رسمی با خودتان همراه داشته باشید. اینجا همه لباس‌های خنک و رنگ روشن به تن دارند. نکته دوم این که رانندگی مردم شهر افتضاح است و ممکن است شما در خیابان دیوانه‌ای را ببیند که با سرعت بسیار در کسری از ثانیه از سمت چپ خیابان به سمت راست برود. بنابراین بهتر است در عبور و مرور از خیابان‌ها دقت داشته باشید. نکته سوم این است که امنیت شهر بالاست و معمولا توریست‌ها در این شهر با مشکل خاصی روبه رو نمی‌شوند، اما در نگهداری از مدارک شناسایی‌تان بهتر است کمی محتاط باشید. اگر به کرت سفر کردید حتما غارنوردی و کوه نوردی را در برنامه گردشی خود قرار دهید؛ زیرا مناظر این شهر بکر و ناب است.

تقویم سفر

زمان خاصي برای سفر به کرت وجود ندارد؛ زیرا این شهر در هر فصلی از سال دیدنی است. در ماه‌های آذر و دی جزیره کرت آرام است و آب و هوای آن ملایم و دلپذیر. در این دو ماه می‌توان در آب شنا کرد و از تفریحات ساحلی هم لذت برد. البته بد نیست یک چتر هم همراه خود داشته باشید؛ زیرا ممکن است بارش باران ناگهان شما را غافلگیر کند. در تابستان نرخ هتل‌ها افزایش می‌یابد، ضمن این که گرمای هوا می‌تواند در برخی روزها برای گردشگران کلافه کننده باشد. بنابراین توصیه ما این است که فصل پاییز یا بهار را برای رفتن به کرت انتخاب کنید که هم هوا مناسب‌تر است. هم قیمت هتل‌ها.

 بهترین مکان اقامت

کرت انواع مکان‌ها را برای كساني كه مي‌خواهند با خیالي راحت چمدان‌شان را باز کنند و شبي آرام را سپری کنند، فراهم کرده است. اگر اهل هتل‌های لوکس، اقامت در خانه‌های ویلایی روستایی و یا مهمان‌خانه هستید کرت تمام این امکانات را دارد. در قسمت جنوب و مرکز این جزیره می‌توان با قیمتی ناچیز یک خانه ویلایی مجهز کرایه کرد و از تماشای طبیعت بکر این شهر لذت برد. اگر دوست دارید صبح‌های‌تان را با نگاه به ساحل شنی آغاز کنید بهتر است در شمال شهر به دنبال خانه بگردید که البته تراکم رفت و آمد در آن بیشتر است. قسمت غربی جزیره در حال توسعه است و هتل‌ها و مکان‌های اقامتی لوکس و باشکوه بيشتر در همین منطقه قرار دارند. از سوی دیگر شرق جزیره فضای آرام و مساعدی برای سپری کردن یک تعطیلات آرامش‌بخش دارد. به هر حال انتخاب با شماست؛ زیرا در این شهر گزینه‌های بسیاری پیش‌روی‌تان قرار دارد.

  • باب دل دوستداران ورزش‌های آبی

هتل الوندا یک هتل ویلایی لوکس است که تمام اتاق‌های آن با امکانات و دکوراسیون مدرن تزئین شده است. شما می‌توانید برای حفظ حریم خصوصی در این هتل از استخرهای شنا، باغ اختصاصی و اسکله هتل استفاده کنید.غذاي بيشتر رستوران‌های این هتل در فضای باز سرو می‌شوند و می‌توان با یک نوشیدنی خنک خستگی تمام روز را در هتل در کرد. برای کسانی که پر انرژی هستند، هتل امکانات متنوعی از جمله غواصی، اسکی روی آب و سایر ورزش‌های آبی فراهم کرده است. قیمت اقامت در این هتل برابر با شبی 220 دلار است.

  •  عمارت ونیزی

در قلب قسمت قدیمی شهر، عمارت ونیزی متعلق به قرن 17 قرار دارد که سرویس مناسبی در اختیار مشتریان خود می‌گذارد. هر کدام از اتاق‌های هتل کاسا دلفینو ترکیب دلنشینی از دنیای قدیم با امکانات رفاهی مدرن را به همراه دارد. حمام سنگ مرمر، پارچه‌های ونیزی، تلویزیون ال سی دی، اینترنت رایگان از خدمات این هتل سنتی است. هر روز در حیاط هتل، صبحانه مجللی انتظار شما را می‌کشد و از امکانات دیگر هتل می‌توان به استخر، سونا و جکوزی اشاره کرد. قیمت یک شب اقامت در این هتل تاریخی برابر با 120 دلار است.

  • سويیت‌های رویایی

سويیت‌های هتل پلاکیاس 20 متر از فضای ماسه‌ای ساحل را همراه با یک چتر و دو تخت در اختیار شما قرار می‌دهد تا به راحتی بتوانید در فضای اختصاصی خود از چشم‌انداز ساحل استفاده کنید. سوئیت‌های این مجموعه به امکانات مختلفی از جمله اینترنت رایگان، سالن پذیرایی و آشپزخانه مجهز هستند. مهمانان این مجموعه می‌توانند به آسانی خود را به مرکز شهر برسانند . رستوران هتل به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی است. قیمت سوئیت‌های این هتل از 80 دلار به بالاست.

  • تاریخی اما مدرن

هتل ونتو دقیقا در قسمت تاریخی شهر قرار دارد؛ عمارتی که متعلق به قرن 14 میلادی است و با اتاق‌های زیبایش هر توریستی را برای اقامت وسوسه می‌کند. دیوارهای سنگی و روشنایی‌های قدیمی به این هتل جو صمیمانه‌ای داده و از سوی دیگر تمام امکانات رفاهی در ونتو فراهم است. رستوران سنتی این هتل شما را با طعم غذاهای اصیل کرت آشنا می‌کند و می‌توان در کمتر از چند دقیقه خود را به مرکز خرید رتیمون و موزه‌های شهر رساند. قیمت اقامت روزانه در این هتل 60 دلار است.

72ساعت در قلب جهان باستان

در حالی‌که کرت بخشی از یونان است، اما تاریخ و فرهنگ مختص به خود را دارد. در این شهر نقاط گردشی بسياري برای بازدید وجود دارد مانند بازدید از مرکز تمدن مینوآن در کنوسوس یا راه رفتن در غارهای تاریخ کهن. علاوه بر این‌ها کرت برای کسانی که به دنبال آرامش و دوری گزیدن از فضاهای شهری هستند یک فرصت استثنایی است. اینجا انگار زمان مرده است. مردم شهر همه آرام و با لبخند به کارهای روزمره خود مشغولند؛ آرامشی که بعد از چند روز به شما هم سرایت خواهد کرد.

  •  روز اول؛ سفر به افسانه‌ها

کرت یک شهر تاریخی است و هر گوشه‌ آن برای باستان شناسان و علاقه مندان به تاریخ ارزشمند است. شما می‌توانید روز اول سفر را به آشنایی با تاریخ و تمدن شهر بگذرانید.

  • کنوسوس باستان

تمدن اروپایي در شهر کرت از 9 هزار سال پیش آغاز شد. از این تمدن اولیه بقایای اندکی به جای مانده است، اما بازمانده‌هايي از تمدن بزرگ مینوآن در شهر کرت و اطراف دریای مدیترانه وجود دارد که تاريخ آن به 2هزار و 700 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. مرکز تمدن مینوآن در شهر کنوسوس قرار داشت. هنوز تا حدودي بازمانده‌هاي خانه پادشاه مینوسي که افسانه‌هاي بسیاری درباره آن نوشته شده پابرجاست. این بقایا در سال 1900 توسط کاوش‌های یک باستان شناس انگلیسی به نام ایوانز کشف شد و امروزه برای علاقه مندان به تاریخ ارزش بسیاری دارد.

  • موزه باستان شناسی ایراکلیون

بخشی از موزه باستان شناسی ایراکلیون برای بازسازی تعطیل است، اما شما می‌توانید از قسمت اصلی این موزه که اطلاعات بسیاری در مورد تمدن مینوآن در اختیار شما قرار می‌دهد بازدید کنید. در این موزه بقایای به جای مانده از تمدن کهن اروپایی نگه داری می‌شود.

  • شهر قدیمی و بندرگاه

احتمالا شما هم بعد از سفر تصدیق خواهید کرد که شهر قدیمی چانیا يكي ازقسمت‌هاي زيباي شهر و به طور خلاصه سرمایه اصلی توریستی کرت است.اين شهر قدیمی در کنار بندرگاه قرار دارد و خیابان‌های باریک و معماری پنجره در پنجره آن هر رهگذری را به خود جذب می‌کند. در این قسمت شهر می‌توانید کافه‌های عجیب و جالبی بینید و در قسمت قديمي آن دوران اوج روم باستان را از نزدیک مشاهده کنید. در نزدیکی بندر موزه‌ای از آثار باستانی این دوره تاریخی وجود دارد و شما می‌توانید سوار بر کالسکه اطراف بندرگاه را ببینید.

شیرجه در طبیعت

کرت با طبیعت منحصر به فردش در تمام دنیا مشهور است این جزیره با داشتن زمین‌های سرسبز و حاصلخیر و سواحل شنی طلایی یک بهشت به تمام معناست.

  •  تنگه سامره گرجی

تنگه سامره با طول 16 کیلومتر یکی از تنگه‌های زيبا و طولاني اروپاست. در نزدیکی این تنگه یک پارک ملی حیات وحش و باغ گیاه شناسی قرار دارد. این تنگه معمولا در فصل زمستان به دلیل خطر سیل بسته است، اما می‌توان در سایر فصل‌های سال از طبیعت آن لذت برد. برای رسیدن به تنگه باید 6 ساعت پیاده روی کرد. پس بهتر است کفش مناسب همراه داشت.

  • دریاچه کورناس

زیبایی طبیعی این دریاچه وصف‌ناپذير است؛ دریاچه‌ای که توسط زمین‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه احاطه شده و تنها دریاچه آب شیرین طبیعی شهر کرت است. در اطراف این دریاچه می‌توانید قسمت باستانی لاپپا را ببنید که حمام و قنات روم باستان در آن قرار دارد.

  • فلات لاسیتی

فلات لاسیتی یک دشت بزرگ حاصلخیز به مساحت 25 هزار کیلومتر مربع است که با صدها آسیاب بادی سفید تزئین شده است. در اسطوره‌ها آمده كه کوه غار این فلات زادگاه زئوس بوده است. این غار بالای نوک کوه فلات قرار دارد و می‌توان با یک پیاده روی 30 دقیقه‌ای خود را به دهانه غار رساند.

خوشگذرانی

شهرهای ساحلی با تفریحات آبی خود شناخته می‌شوند. شما می‌توانید در کرت انواع و اقسام تفریحات آبی را در کنار غارنوردی و کوه نوردی تجربه کنید.

  • غار زونیانا و آنگویا

آنگویا تاریخچه غم آلودی با خود دارد؛ در جنگ جهانی دوم زمانی که ارتش آلمان به خاک این شهر رسید تمام مردان روستا را به قتل رساند . امروزه بنای یادبودی برای این رویداد غم انگیز در شهر قرار داده شده است. این روستا كه همچنین زادگاه نیکوس خیلوریس موسیقدان افسانه‌ای یونان بوده است ، هر ساله در ماه جولای میزبان جشنواره موسیقی است.

  • بندر آگیوس نیکولاس

یکی دیگر از نقاط زیبای ساحل شهر کرت بندر آگیوس نیکولاس است که برای تفریحات آبی بهترین انتخاب است. شما می‌توانید در اطراف این بندر به تماشای ماهیگیران محلی بنشینید و یا در کافه‌های اطراف آن نوشیدنی‌های خنک محلی بخورید. این بندر دارای امکانات تفریحاتی مناسبی برای کودکان است و به همین دلیل برای گشت و گذار خانوادگی بسیار مناسب است.

  • جزیره اسپینالونگا

800 سال پیش ونیزی‌ها در این جزیره دژ محکمی برای محافظت از شهر ساختند و بعدها این جزیره خانه مبتلایان به جذام در سراسر یونان شد. این جزیره در سال 1957 از قرنطینه خارج شد و امروز به یکی از مکان‌های تفریحی شهر بدل شده است. شما می‎توانید با قایق در عرض 30 دقیقه خود را به این جزیره برسانید.

منبع: همشهري 6و7

کد خبر 280569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha