همشهری آنلاین: رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای خود حکمت، انعطاف و عقلانیت را به کار گرفته است، به فعالیت‌ سانتریفیوژ گفت: قصد راه اندازی سانتریفیوژ جدید نداریم.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی در حاشیه کنفرانس جهان علیه خشونت و افراط گری در جمع خبرنگاران افزود: روند حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برخلاف تاثیری که ایجاد کرده بودند که ما اهل مذاکره نیستیم و لجاجت می‌کنیم ، نشان داد که ما اهل مذاکره‌ایم و تا جایی که امکان داشت انعطاف لازم را به خرج دادیم.

وی ادامه داد: افکار عمومی نسبت به جمهوری اسلامی ایران روشن شده و اگر به تفاهم نرسیم همه می‌دانند که مقصر کیست. ما با افکار عمومی اتمام حجت کردیم که تمام مسیرهای ممکن را طی کرده‌ایم اما ظاهرا طرف مقابل علاقه‌مند نیست.

صالحی اضافه کرد: برای طرف مقابل راهی جز تفاهم نمانده است. ما به دنبال توافق برد - برد هستیم و اینطور نیست که بخواهیم تمام امتیازات را بگیریم و طرف مقابل برای افکار عمومی حرفی نداشته باشد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه وارد جزییات موارد مذاکره نمی‌شوم، گفت: در حال حاضر موضوع غنی سازی، آب سنگین، تحریم‌ها و فردو مطرح است که در این زمینه‌ها به هم نزدیک شده‌ایم.

صالحی تصریح کرد: برخی از موضوعات بسته شده است و به برخی موضوعات دیگر نیز از نظر فنی و حقوقی کاملا نزدیک شده‌ایم اما برای رسیدن به یک توافق اراده سیاسی لازم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر طرف مقابل این اراده را داشته باشد، احتمال رسیدن به توافق زیاد است. این اراده از طرف ما کاملا وجود دارد. از روز اول هم اعلام کرده‌ایم که نمی‌خواهیم به دنبال مذاکره برای مذاکره باشیم.

صالحی اظهار امیدواری کرد: باتوجه به تفاهم‌های زیاد در ابعاد فنی و حقوقی با اراده سیاسی بتوانیم موضوع را تمام کنیم.
فشار لابی صهیونیستی به وضوح مشاهده می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اختلافات سیاسی در آمریکا وجود دارد، گفت: فشار لابی‌های صهیونیستی به وضوح مشاهده می‌شود. نتانیاهو هم رسما اعلام کرده که ما نگذاشتیم این مذاکرات به نتیجه برسد و کری هم گفته است که مذاکرات را با اسراییل هماهنگ می‌کنیم.

صالحی تصریح کرد: بنابراین طبیعی است رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد این موضوع حل شود تا به عنوان اهرم فشار به جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: البته موقعیت جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که اگر موضوع حل نشود، چیزی را از دست نداده است.

ساختمان تحریم‌ها ترک خورده

وی با بیان اینکه ساختمان تحریم‌ها ترک خورده است و دیگر همچون سابق نیست، افزود: تجربیات ما بیشتر شده و روش‌های مختلفی را پیش رو داریم که بر اساس آن تحریم را کمتر کرده و امور تجاری را در حد مقدورات به پیش ببریم.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: برداشت شخصی من این است که اوباما و کری علاقه‌مند به حل موضوع هستند اما دیگران نمی‌خواهند این موضوع حل شود چرا که اگر مذاکرات به نتیجه برسد برای اوباما پیروزی بزرگی خواهد بود و او را در زمره روسای جمهوری مشهور آمریکا قرار خواهد داد.

صالحی تاکید کرد: ایران تلاش می‌کند تا مذاکرات به نتیجه برسد و آمریکایی‌ها باید از این فرصت استفاده کنند چرا که ممکن است این فرصت دیگر پیش نیاید.

وی با یادآوری تعلیق دو و نیم ساله فعالیت‌های هسته‌ای در سال‌های گذشته افزود: بعد از تعلیق داوطلبانه ما طرف مقابل بدقولی کرد و ما کار را شروع کردیم که الان به ۲۰ هزار سانتریفیوژ رسیده‌ایم.

صالحی به سفر خود به مسکو اشاره کرد و گفت: هفته قبل در مسکو تفاهم ساخت دو نیروگاه را امضا کردیم که البته ساخت آن‌ها ۱۰ سال طول می‌کشد و همچنین یادداشت تفاهم همکاری برای تامین سوخت به شکل مشترک در ایران را هم امضا کردیم.

وی افزود: برخی کشورهای اروپایی هم درخواست‌هایی دارند که ما استقبال کردیم چرا که براساس تکلیف مجلس شورای اسلامی باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم و این یعنی احداث ۲۰ نیروگاه همچون نیروگاه بوشهر.

رییس سازمان انرژی اتمی با ابراز رضایت از استانداردهای نیروگاه اتمی بوشهر اظهار امیدواری کرد تا پایان سال بهره برداری کامل این نیروگاه به ایران سپرده شود.

تزریق نکردن گاز به قریب ۹ هزار سانتریفیوژ

صالحی همچنین درباره تزریق گاز UF۶ به IR۸ هم گفت: ما حدود ۲۰ هزار سانتریفیوژ داشتیم که قریب به ۹ هزار سانتریفیوژ آن را گاز تزریق نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد قصد راه اندازی سانتریفیوژهای جدید را نداریم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه گفته می‌شود یکی از موارد توافق این است که سوخت را در کشور دیگری تولید کنیم؟ گفت: اگر قرار بود این اتفاق بیفتد و در جای دیگری سوخت را بسازیم و منتقل کنیم این پیشنهاد از سال‌های پیش مطرح بود تمام چالش ما این است که در خاک جمهوری اسلامی ایران فرآیند کامل سوخت هسته‌ای انجام شود اگر قرار باشد مواد اولیه را به جای دیگری منتقل کنیم و بعد از تبدیل به سوخت به کشور وارد شود این پیشنهاد‌ها قبلا بوده و ما چنین قصدی را نداریم.

صالحی درباره تلاش کشورهای حوزه خلیج فارس برای تاسیس نیروگاه‌های هسته‌ای گفت: خوشحال می‌شویم که کشورهای اسلامی و در حال توسعه بتوانند از حقوق مقرر در ان. پی. تی استفاده کنند چه عربستان سعودی باشد چه امارات و یا هر کشور دیگری ما هیچ نگرانی نداریم.

صالحی تصریح کرد: کشور‌ها حق دارند که از حقوق هسته‌ای بر اساس مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده ان. پی. تی استفاده کنند و ایران هم پرچمدار این امر است و خوشحال می‌شویم که آن‌ها وارد عرصه استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای شوند.

وی با بیان اینکه آن‌ها در حال ساخت چهار نیروگاه هسته‌ای هستند، گفت: ما استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم تجربیات خود را در زمینه استفاده صلح آمیز هسته‌ای منتقل کنیم.

صالحی همچنین خواستار تشکیل شورای مشترک انرژی هسته‌ای در حوزه کشورهای خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران شد و گفت: ما می‌توانیم همچون آمریکای لاتین کنسرسیوم انرژی هسته‌ای ایجاد کنیم.

کد خبر 280586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha