همشهری آنلاین: امام‌جمعه موقت تهران، شرط محبوب ماندن یک روحانی را حفظ زی طلبگی دانست و گفت: اگر یک روحانی به زی طلبگی خود بماند محبوب است و اگر زی طلبگی را رعایت نکرد، حقش است که از چشم مردم بیفتد.

به گزارش رسا، آیت‌الله سید احمد خاتمی در همایش «ضیافت رضوی» در محل دفتر تبلیغات اسلامی مشهد، افزود: ؛ وقتی مردم می‌بینند که روحانی می‌تواند از ماشین ساده استفاده کند و ماشین گران‌قیمت سوار می‌شود، وقتی ببینند فرزندان یک روحانی با رانت پدرشان سوءاستفاده می‌کنند، حق‌دارند که به آن فرد بدبین شوند، این ضعف مردم نیست.

وی ادامه داد: دشمن درصدد به بی‌طرفی کشاندن روحانیت است، آنان با واژه آخوند دولتی، روحانیان را به آخوندهای درباری دوران طاغوت یکی کرده‌اند؛ روزی حکومت طاغوتی وجود داشت که همراهی با این حکومت منکر بود؛ آخوندی که به اداره اوقاف آن حکومت می‌رفت از چشم می‌افتاد، از همین پیشینه استفاده کرده، نظام اسلامی را با نظام طاغوت شبیه‌سازی و همراهی با نظام اسلامی را ضد ارزش تلقی می‌کنند.

  • طلبه برای خدمت به دین خستگی‌ناپذیر است

استاد عالی حوزه علمیه قم، عافیت‌طلبی را دیگر آفت یک روحانی دانست و بیان کرد: امام‌جمعه‌ای را دیدم که گفت: «هر کار می‌خواهند بکنند، بکنند، من به این کارها کاری ندارم»، می‌گویند سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند اما سر ما درد می‌کند برای خدمت دین، آمدیم خادم دین باشیم، باید خستگی‌ناپذیر باشیم.

  • وظیفه روحانیان در زمان کنونی چیست؟

امام‌جمعه موقت تهران خطاب به طلاب حاضر در این همایش با بیان این‌که شما در مسیر خدمت فرهنگی به زائران آستان مقدس ثامن‌الحجج (ع) حضور دارید که موقعیت بسیار مهمی است، اظهار داشت: در این مسیر دیگران تورهایی پهن کرده‌اند و شما باید با روشنگری‌های خود، کسانی را که در معرض این دام‌ها قرار دارند را نجات دهید.

وی، روحانیت را دارای سه وظیفه اصلی دانست و بیان داشت: اولین مأموریت یک روحانی، وظیفه اعتقادی است؛ بینش مردم امانتی در دست ماست و هر گامی که در مسیر تحکیم اعتقادات مردم برداریم، آن گام یک گام ارزشمند دینی است.

  • در جنگ تمام‌عیار فرهنگی قرار داریم

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری به هجمه‌های فرهنگی موجود در فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: می‌بینیم که در فضای مجازی چه خبر است و چه هجمه‌هایی به اعتقادات ما وارد می‌شود، ما در یک جنگ تمام‌عیار فرهنگی قرار داریم، جنگی که در طول تاریخ اسلام و شیعه بی‌سابقه بوده و بی‌سابقه‌تر نیز خواهد شد.

وی، راه‌حل بی‌اثر کردن این تهاجم را تحکیم اعتقادی جوانان دانست و ابراز داشت: تنها عاملی که در مقابل این موج مقاومت می‌کند، ضد ضربه کردن مردم و جوانان است؛ ما در این حوزه باید در دو عرصه تحکیم اعتقادات و همچنین بیان مفاهیم تشیع حرکت کنیم؛ باید شفاعت، زیارت و توسل را به‌طور منطقی بیان کنیم و در کنار آن، مبانی اعتقادی تشیع را محکم ارائه دهیم، هیچ‌کس ارائه مبانی تشیع را ضد تقریب نمی‌داند.

آیت‌الله خاتمی به فضاسازی‌های علیه اعتقادات تشیع اشاره و اظهار کرد: برخی فضاسازی کرده و می‌گویند این‌ها نمی‌خواهند شیعه مطرح شود در حالی‌ که ما ترویج شیعه اثنی عشری و شیعه جعفری را تجلی اسلام ناب رسول‌الله (ص) می‌دانیم.

  • شبکه‌های فارسی‌زبان بیگانه بر متلاشی کردن فرهنگ اسلامی خانواده تمرکز دارند

وی، دومین مأموریت یک طلبه را مأموریت اخلاقی عنوان کرد و بیان داشت: اخلاق یعنی همان‌ که مقام معظم رهبری به‌ عنوان سبک زندگی مطرح کردند؛ مباحث خانواده همیشه تازه است و با توجه به این‌ که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بیگانه بر متلاشی کردن خانواده‌ها و به هم زدن فرهنگ اسلامی خانواده‌ها تمرکز کرده‌اند، این نیاز را ایجاد کرده که در این حوزه وارد شویم.

استاد عالی حوزه علمیه قم اضافه کرد: سومین مأموریت، مأموریت سیاسی است؛ مأموریت سیاسی ما، حفظ و تقویت نظام اسلامی است؛ خیز نظام سلطه، خیز نظام براندازی است همان‌طور که می‌بینیم مشکل 5+1 با برنامه هسته‌ای ما نیست بلکه این است که چرا در یک‌گوشه دنیا حکومت دینی شکل‌گرفته؛ آنان به خیال خود فرصتی پیداکرده‌اند که به هویت نظام دینی ضربه بزنند.

  • محور تحلیل سیاسی ما فرمایشات ولایت است

وی با تأکید بر این‌که رهبر این نظام که مشروعیت دینی و سیاسی دارد، مقام معظم رهبری است و ما نیز در محور سخنان ایشان مطالب سیاسی را مطرح می‌کنیم، تصریح کرد: حمایت نظام، حمایت ناصحانه است؛ ما منتقد حرفه‌ای نیستیم که دائم انتقاد کنیم بلکه محور تحلیل سیاسی ما، فرمایشات ولایت است.

آیت‌الله خاتمی، بخش اعظم موفقیت یک روحانی را مربوط به سلوک او دانست و بیان داشت: 80 درصد موفقیت روحانیان مربوط به سلوک آنان است و 20 درصد به خطابه آنان بازمی‌گردد، وقتی روحانی با مردم است، مردم احساس می‌کنند این آقا به دنیا و آخرتشان توجه دارد، این سلوک مردمی جوابگوی عمیقی است چه‌بسا کسانی که خطابه نیز ندارد اما مردم آنان را دوست دارند زیرا سلوک سلف صالح را در او می‌بینند.

وی، چشم نداشتن به امکانات دیگران را دیگر لازمه کار طلبگی بیان کرد و گفت: آیت‌الله واعظ طبسی پس از یک سال در سال 54 از زندان آزاد شد، آقایی که بحثشان بود و از دنیا رفته به خیال خود که آقا طبسی نیاز مادی دارد، مقدار زیادی پول آورد و اصرار کرد که شما این پول را قبول کنید اما ایشان گفت یک ریال آن را هم قبول نمی‌کنم؛ سال 54 بزرگی این مرد در نظر من خود را نشان داد؛ عظمت روحانیت به این است که خود را بی‌نیاز از مال دیگران بداند.

  • روحانیت سرمایه‌ای نفیس است که جلودار انقلاب بود

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، روحانیت را یک سرمایه نفیس دانست که یک انقلاب بزرگ را به وجود آورده است و بیان کرد: روحانیت جلودار این انقلاب بوده و 37 سال است که آن را حفظ کرده است؛ تلاش دشمن در جهت ضربه زدن به این ستون خیمه عزت است.

وی افزود: دشمن در تلاش است که القا کند روحانیت از چشم مردم افتاده است؛ گاهی می‌گویند روحانی سنتی اندک احترامی دارد اما روحانی همراه انقلاب به‌کلی از چشم افتاده، ما نباید تحت تأثیر چنین فضاسازی روانی قرار بگیریم، روحانیت، هم مرجعیت و هم محبوبیت خود را حفظ کرده است.

  • منطق یا صد درصد یا هیچ، منطق امیرمؤمنان (ع) نیست

وی به سخنی که مقام معظم رهبری به خبرگان فرمودند: «مأموریت رهبری این است که نگذارد قطار انقلاب از ریلش خارج شود»، اشاره کرد و بیان داشت: اگر موفق نشدیم که صد در صد قوانین اسلام را اجرا کنیم، برای 80 درصد آن تلاش می‌کنیم؛ مهم این است که اساس را حفظ کنیم، این منطق که برخی می‌گویند یا صد درصد یا هیچ، منطق امیرمؤمنان (ع) نیست.

آیت‌الله خاتمی به لزوم حفاظت از نظام در برابر آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: عزیزانی که نگران هستند و این نگرانی را روی کل نظام سرریز می‌کنند باید توجه داشته باشند که اگر نظام آسیب ببیند، جشن هنر شیراز به وجود می‌آید؛ جشنی که در ماه رمضان برگزار شد که زبان از گفتن آن شرم دارد.

وی ادامه داد: سفیر وقت انگلیس می‌گوید اگر این حادثه در هر یک از ایالت‌های انگلیس رخ می‌داد، آن ایالت سرنگون می‌شد؛ باید دغدغه داشته باشیم اما این دغدغه را سرریز روی نظام نکنیم؛ مرحوم آیت‌الله فاضل جمله‌ای دارند که می‌فرمایند: «کسانی که با نظام اسلامی درمی‌افتند نظام طاغوت را نشناختند».

  • چالش‌های موجود در کشور

وی، یکی از چالش‌های پیش رو را ایجاد یأس و ناامیدی در کشور بیان کرد و اظهار داشت: دشمن القا می‌کند که نظام به آخر خط رسیده، طوری وانمود می‌کنند که گویی فردا نظام سرنگون می‌شود، می‌خواهند مردم را خسته نشان دهند و متأسفانه برخی در داخل می‌گویند: «مردم رفاه می‌خواهند، مردم عافیت می‌خواهند، تا کی شعار مرگ بر آمریکا»، این‌ها تلاش برای خسته نشان دادن مردم است.

عضو هیات رییسه خبرگان رهبری، القای حاکمیت دوگانه در کشور را دیگر چالش پیش روی فعالیت‌های فرهنگی و انقلابی دانست و ادامه داد: آنان وانمود می‌کنند که در کشور طیفی طرفدار دولت هستند و طیفی طرفدار ولایت؛ باید هوشیار باشیم که در این دام نیفتیم، صریح بگوییم که کشور یک رهبر و یک رییس‌جمهور دارد، همگی در کنار هم یک نظام هستند و تنها راه آن، تأکید بر محوریت ولایت است.

  • باید نقاط مثبت دولت را بیان کنیم

وی با تأکید بر این‌که وظیفه‌داریم تا نقاط مثبت دولت را بیان کنیم، تصریح کرد: چه دلیلی دارد نقاط مثبت دولت را نگوییم؟ وقتی دولت در عرصه سلامت کار خوبی انجام می‌دهد باید تشویق کنیم.

امام‌جمعه موقت تهران اضافه کرد: همه باید حرف‌های رهبر معظم انقلاب را دنبال کنیم؛ رهبری فرمود: «فتنه خط قرمز ماست»، این‌که تنها حمایت رهبری را بگیریم و فرموده ایشان مبنی بر خط قرمز بودن فتنه را نگیریم یعنی گزینشی برخورد کردن؛ ما اپوزسیون دولت نیستیم اما متأسفانه رسانه‌های مکتوب اصلاح‌طلب می‌خواهند خلاف این را القا کنند.

وی افزود: رهبری فرمودند در قصه هسته‌ای باید نقدها سازنده باشد، ایشان حمایت کردند، خوب و لازم هم بود اما فرمودند جلوی انتقاد را نباید گرفت؛ این‌که بگویند افراطی‌های ایران و افراطی‌های آمریکا مایل نیستند توافق هسته‌ای صورت بگیرد یعنی چه؟ افراطی‌های آمریکا صهیونیست ها هستند و افراطی‌های ایران به تعبیر شما، برخی نمایندگان مجلسی هستند که سابقه‌های جبهه طولانی دارند.

  • برخی می‌خواهند ذلت را تئوریزه کنند

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: برخی می‌خواهند ذلت را تئوریزه کنند و باید مراقب بود که تئوریزه شدن ذلت در شأن ملت ایران نیست بلکه فرهنگ ملت ایران، فرهنگ عاشورا و فرهنگ «هیهات منا الذله» است.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای آن‌چنان به بیگانه امید دارند که می‌گویند اگر این توافق حاصل شود ایران گلستان می‌شود درحالی‌که خداوند در قرآن می‌فرماید: «از دشمن جز بدی نباید انتظار داشته باشید».

این استاد عالی حوزه علمیه بابیان این‌که می‌خواهند آرامش فرهنگی جامعه را برهم بزنند، یادآور شد: مسابقه بی‌حجابی و بدحجابی که در کشور به راه انداخته‌اند یک جلوه از برهم زدن آرامش فرهنگی جامعه است.

کد خبر 280717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha