محمد عدلی: ارقام پیشنهاد شده برای هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال۹۴ نشان می‌دهد که دولت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده را کمتر از آنچه در سال‌جاری رقم خورد، درنظر گرفته است.

طبق برآوردهاي آماري از پيشنهاد درآمد 48هزار ميليارد توماني هدفمندي يارانه‌ها در بودجه سال‌آينده، ميانگين افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي حدود 15درصد خواهد بود كه با هدف تورم 14درصدي دولت در سال‌94 سازگاري دارد.

  • حساب و كتاب هدفمندي

درآمدها و هزينه‌هاي پيشنهادشده از سوي دولت در بخش هدفمندي يارانه‌ها نشان مي‌دهد كه ميزان درآمد پيشنهاد شده براي سال‌آينده حدود 15درصد بيشتر از درآمدهاي فعلي دولت است. جعفر قادري عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس به همشهري گفت: در سال‌جاري مبلغ 48هزار ميليارد تومان ذكر شده در بودجه، محقق نشده است به همين دليل با وجود عدم‌تغيير اين مبلغ، دولت مي‌تواند از سقف اين درآمد با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بهره ببرد.

سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز به همشهري گفت: رقم درآمد 48هزار ميليارد توماني پيشنهادي دولت براي سال‌آينده در هدفمندي يارانه‌ها دقيقا مشابه رقم فعلي در بودجه‌93 است اما از آنجا كه در سال‌جاري دولت افزايش قيمت‌ها را تا حدي كه بتواند اين درآمد را كسب كند، پيش نبرد، در سال آينده قصد دارد به اين درآمد برسد.

غلامرضا كاتب ادامه داد: برآوردها نشان مي‌دهد كه در سال‌جاري درآمد دولت از اصلاح قيمت‌ها 41هزار و 500ميليارد تومان است درحالي‌كه حدود 40هزار و 500ميليارد تومان براي پرداخت يارانه نقدي هزينه مي‌كند. براي ساير مصارف هدفمندي نظير سهم بهداشت و درمان و توليد نيز از محل بودجه عمومي به ميزان 11هزار و 500ميليارد تومان به يارانه‌ها كمك كرده است. به‌گفته اين نماينده مجلس، دولت براي رسيدن به اين ميزان درآمد 6هزار و 500ميليارد تومان ديگر نياز دارد كه بايد از محل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي حاصل شود.

وي افزود: دولت سال گذشته درآمدها را از 32هزار ميليارد تومان به 41هزار و 500ميليارد تومان رساند، يعني 9هزار و 500ميليارد تومان را با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به‌دست آورد كه به‌طور ميانگين افزايش 30درصدي قيمت‌ها را رقم‌زد اما امسال رقم بسيار كمتري براي افزايش قيمت درنظر گرفته است كه با توجه به تأكيد دولت در كنترل تورم، اقدام پسنديده‌اي است. اين رقم نشان مي‌دهد كه به‌طور ميانگين 15درصد افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي خواهد بود.

  • پول يارانه‌ها چگونه هزينه مي‌شود؟

به غير از درآمدهاي هدفمندي، دولت از بودجه عمومي به منابع هدفمندي كمك مي‌كند تا بتواند سهم توليد و بهداشت را پرداخت كند. سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه گفت: در بخش هزينه دولت 42هزار ميليارد تومان را براي پرداخت نقدي و غيرنقدي طلب كرده است كه مي‌تواند با صرفه‌جويي در پرداخت نقدي امكان پرداخت غيرنقدي نظير حمايت غذايي را پيدا كند. مانند سال‌گذشته 4800ميليارد تومان براي بخش بهداشت و 5200ميليارد تومان براي كمك به توليد درنظر گرفته شده است. غلامرضا كاتب ادامه داد: در سال آينده 2رديف پيشنهادي جديد هم در لايحه آمده است كه يكي از آنها اعطاي 1300ميليارد تومان براي پرداخت سود تسهيلات مسكن جوانان و ديگري يك هزار ميليارد تومان براي كمك به اشتغال است.

کد خبر 280920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha