همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شهرهای جدید پردیس و پرند در مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است گفت: پیامدهای آن را شهر تهران با این حجم از تراکم و هوای آلوده باید تحمل کند.

پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي نوشت: عباس آخوندی در چهاردهمین «همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران» با بیان اینکه در حوزه مسکن مهر به تعهدات خود پایبند هستیم گفت: میراث دار مسکن مهر هستیم و خود را جای خریداران واحدهای مسکن مهر قرار می‌دهیم.

عباس آخوندی گفت: متاسفانه مسکن به شکل گسترده ای با سیاست گرده خورده و این امر باعث شده بخش عمده ای از متفکران حوزه مسکن را از دست بدهیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های سیاست‌های توسعه مسکن اظهار کرد: جای تاسف دارد که همایشهای این گونه به دلیل یک نوع دل مردگی با استقبال زیادی مواجه نمی شود. خاطرم هست اولین، دومین و سومین همایش سیاست‌های توسعه مسکن را در همین سالن در سال‌های 73، 74 و 75 برگزار کردیم و آن زمان این سالن مملو از جمعیت بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به از بین رفتن اعتماد جامعه علمی به نظام سیاستگذاری توضیح داد: باید این اعتماد به جامعه علمی بازگردانده شود.

وی درباره سیاستهای شهری و مسکن گفت: شهرها و واحدهای مسکن ما قابلیت زندگی باید داشته باشند. آیا شهرهای ما قابل زندگی هستند؟ ما در مقطعی از توسعه شهری در ایران هستیم که باید درباره قابلیت زندگی در شهر بیاندیشیم.

وی افزود: قابلیت جا به جایی در سطح شهرها یکی دیگر از نکات مد نظر است. ما به یک موقعیت 25 هزار نفری و چند خیابان می گوییم شهر و به کلانشهر تهران هم شهر می گوییم، حال آنکه جا به جایی از یک نقطه به نقطه دیگر تهران حتی بیش از دو ساعت به طول می انجامد بنابراین درباره مفهوم قابلیت جا به جایی که شامل زندگی روزمره٬ مواقع حوادث و حتی کالا می‌شود باید گفتگو کرد.

آخوندی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره چگونگی عرضه مناسب مسکن نکاتی را برشمرد و توضیح داد: سهم بخش مسکن از سرمایه ثابت 30 درصد، سهم مسکن از اشتغال مستمر 12 درصد، سهم مسکن از تسهیلات بانکی 25 درصد، سهم مسکن از کل گردش نقدینگی کشور 20 تا 30 درصد، سهم دولت از مسکن نیم تا حداکثر سه درصد و سهم مسکن از بودجه خانوار یک سوم است. سهم مسکن از بودجه خانوار همواره ناچیز بوده به طوری که یک سوم بودجه خانوار به بخش مسکن اختصاص داده می‌شود، پس این نشان می‌دهد که بُعد خانوار و تقاضا در بخش مسکن چقدر مهم است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی سهم دولت از کل سرمایه‌گذاری بخش مسکن که همانا نیم الی 3 درصد و بسیار ناچیز است، این نشان می‌دهد که ساخت‌وساز کاملاً متکی به بخش خصوصی است و دولت نباید حساسیت بی جا در این بخش ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه یک واحد افزایش و ارزش افزوده بخش ساختمان مسکن، تولید ناخالص داخلی را 2.1 واحد افزایش می‌دهد گفت: هر 69.4 مترمربع ساخت مسکن موجب یک فرصت شغلی مستقیم می‌شود و 0.7 نفر نیز به طور غیرمستقیم مشغول به کار می‌شود.

آخوندی با اشاره به اینکه از سال 75 تا 90 جمعیت ایران از 60 میلیون به 75 میلیون نفر رسید که 25 درصد رشد داشت گفت: نکته مهم این است آیا رشد جمعیت با رشد خانوار در ایران همسو بوده است؟ نرخ رشد بُعد خانوار از 4.8 به 3.5 درصد رسیده است در حالی که جمعیت کشور 25 درصد رشد داشته است.

آخوندی گفت: مسکن بر مبنای نرخ رشد بُعد خانوار تنظیم می شود نه نرخ رشد جمیعت بنابراین این اشتباه نباید در برنامه ریزی صورت گیرد. این اصل نشان می دهد که تقاضای زیادی برای مسکن وجود دارد اما به دلیل کوچک شدن بُعدخانوار نیاز امروز به مسکن با نیاز 20 سال قبل متفاوت است.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اینکه نظام توزیع جمعیت در ایران دارای مشکلات جدی است گفت: سواحل شمالی کشور دارای تراکم جمعیت بالایی است اما سواحل جنوبی با یک نوع کمبود جمعیت مواجه است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال 1405 تعداد خانوار ایران با 40 درصد افزایش به 21 میلیون به 28 میلیون خواهد رسید، گفت: روند تحولات موجودی مسکن کشور در 25 سال گذشته نشان می‌دهد 150 درصد رشد در موجودی مسکن رخ داده است اما نکته مهم نحوه توزیع است به طوری که در یکسری از مناطق افزایش تولید و در یکسری از مناطق کاهش تولید داشته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال 92 تعداد خانوارهای شهری 16.2 میلیون خانوار با 15.5 میلیون خانه بوده است، گفت: 645 هزار کمبود مسکن شهری داریم و 517 هزار کمبود مسکن روستایی که جمعا به یک میلیون و 162 هزار کمبود مسکن می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی به کل حجم نیاز به ساخت‌وساز در دوره 93 تا 1405 اشاره کرد و گفت: نظام برنامه‌ریزی مسکن همواره درازمدت است و هیچ دولتی نمی‌تواند بگوید که ظرف دو سال مشکل مسکن را می‌تواند حل کند. هر کسی این حرف را بزند دچار شرایط هرج و مرج دولت قبلی می شود. مداخله گسترده در حوزه مسکن و شعار سیاسی دادن کار خطرناکی است. در حوزه مسکن نمی توان شعار سیاسی داد چون منجر به ایجاد مشکلات دراز مدت و جامعه اسیر شعارهای بی محتوا می شود.

وی به سه منبع تقاضا در حوزه مسکن اشاره کرد و افزود: یک منبع خانوارهای جدید است که حدود 6 میلیون خانوار وارد عرصه تقاضای جدید می شوند. کمبود مسکن موجود دومین منبع تقاضا و مسکن فرسوده سومین منبع است. این سه مورد را که روی هم بگذاریم به این نتیجه می رسیم که حدود 6 میلیون خانوار جدید داریم، یک میلیون خانه کم داریم و یک میلیون خانه هم دچار نوسازی مجدد می شوند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در محیط روستایی هم دو میلیون و 300 هزار واحد مسکونی دچار نوسازی مجدد می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد شتابان شهرنشینی اظهار کرد: رشد جمعیت شهری چیزی حدود 80درصد جامعه ایران است که رقم بسیار بالایی را نشان می دهد. ایران در طی 40 سال با جمعیت 65 میلیونی شهرنشینی مواجه شده که حاکی از رشد 6 برابری را در سال نشان می دهد.

وی گفت: اگر قرار بود این رشد را در یک شرایط معمولی سیاستگذاری کنیم خیلی مهم بود که چگونه می خواستیم این جمعیت را در ایران توزیع کنیم.نظام توزیع جمعیت در ایران دارای مشکلات جدی است.

به گفته آخوندی نظام پس انداز در حوزه مسکن از بین رفته است. شعارهای بی موردی که برای مداخله در حوزه مسکن مهر داده شده این همه گرفتاری در اقتصاد کلان ایجاد کرده است.

وی افزود: حدود 400 هزار واحد مسکونی مهر در شهر تهران است تهرانی که از تراکم دارد می ترکد. تهرانی که همه جور مشکلات از قبیل هوا، آب و برق دارد حالا شاهد بارگذاری وحشتناکی در حوزه مسکن مهر است. این در حالیست که شعار تمرکز زدایی مطرح می شد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه روزانه مسائل مسکن مهر را پیگیری می کند اضافه کرد: تا جایی که توان داشته باشیم مشکلات متقاضیان مسکن مهر را حل می کنیم.

وی تأکید کرد: با یک هرج و مرج سیاسی در این بخش و با یک اغتشاش در حوزه مالی مسکن مواجه هستیم که متأسفانه در دولت قبل قیمت زمین 9 برابر و قیمت مسکن 6 برابر افزایش پیدا کرد حال آنکه اقتصاد دانان بخش مسکن مدام می گفتند بخش مسکن حباب دارد و هنوز این حباب شکسته نشده است. این دولت باید تمام پیامدهای هرج و مرج را تحمل کند.

کد خبر 281152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha