رضا کربلایی: «بدانید در آینده نزدیک سرمایه‌گذاران فراوانی به کشور ما وارد می‌شوند. » این تازه‌ترین وعده حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران است که در مجمع عمومی بانک مرکزی خطاب به مسئولان بانک مرکزی و بانک‌های سراسر کشور گفت: مردم به حقوق حقه خود دست پیدا خواهند کرد و شما نیز خود را برای تعامل با دنیا آماده کنید.

روحانی

او همچنين در جمع بانكداران، چشم‌اندازي از مذاكرات هسته‌اي ايران با كشورهاي 1+5و تأثير آن بر اقتصاد كشور ارائه كرد و گفت: ما زنجير غلط ظالمانه تحريم را پاره مي‌كنيم و اين تحريم‌ها را از پيش پاي ملت ايران برمي‌داريم. به گزارش ايرنا، رئيس شوراي‌عالي امنيت ملي در پنجاه و چهارمين مجمع سالانه بانك مركزي، در جمع اعضاي مجمع عمومي اين بانك، مديران و سرپرستي شعب بانك‌ها افزود:

ممكن است يك عده هم از برداشتن تحريم‌ها خوششان نيايد، اين تعداد كم هستند كه از آب گل‌آلود ماهي مي‌گيرند و نمي‌خواهند كه آب صاف شود. رئيس‌جمهور تصريح كرد: اكثريت قاطع ملت، فرهيختگان، دانشگاهيان، علما، بزرگان، رهبري و همه ما به‌دنبال اين هستيم كه تحريم‌ها رفع شود. روحاني با بيان اينكه دنيا نيز چاره‌اي جز اين ندارد كه پاي ميز تعامل با جمهوري اسلامي ايران بنشيند، گفت: آنها راه ديگري ندارند؛ چرا كه راه‌هاي ديگر اشتباه است؛ اين راه‌ها را قبلا تجربه كرده‌اند و اگر بخواهند دوباره تجربه كنند ضرر بيشتري مي‌كنند. وي با تأكيد بر فعاليت صلح آميز، قانوني و شفاف هسته‌اي ايران اظهار داشت: ما با دنيا مذاكره منطقي و حساب شده مي‌كنيم. روحاني گفت: روزي كل مذاكرات ما پخش خواهد شد، مردم و دنيا خواهند ديد كه مذاكره‌كنندگان ايران با چه سختي و تلاش مذاكره كردند چرا كه اين مذاكرات بسيار پيچيده است.

رئيس شوراي‌عالي امنيت ملي با بيان اينكه به مذاكره‌كنندگان خود 100درصد اعتماد فني، علمي و حقوقي دارم، يادآور شد: آنها كاركشته هستند؛ مردم هم اعتماد داشته باشند، راه ما درست است و اين راه را پيش خواهيم برد كه اگر هرچه زودتر پيش رود بهتر خواهد بود اما بايد حواسمان جمع باشد. روحاني ادامه داد: سنگي را 12سال توي چاهي انداختند كه برخي مي‌گويند آن را زود درآوريد و برخي نيز مي‌گويند آن را رها كنيد. ما هم طناب و هم زور داريم و هم راه اين كار را بلديم.

  • نگذاريد به‌حساب مردم دستبرد بزنند

رئيس‌جمهور با بيان اينكه بانك مركزي رسالت‌ها و وظايف بزرگي برعهده دارد كه نخستين گام آن كنترل تورم است، تأكيد كرد: هدف نهايي بانك‌ها خدمت به مردم است و اگر اين خدمت در بخش توليد باشد، خير و منفعت آن براي مردم بيشتر خواهد بود. روحاني بارديگر بر ضرورت حفظ حساب‌هاي بانكي مردم تأكيد و اظهار كرد: مردم سرمايه، پس انداز و زندگي خود را در جايي به امانت مي‌گذارند كه به آن دستبرد زده نشود، در واقع اين جزو اسرار زندگي مردم است كه چقدر در حسابشان پول دارند. وي خطاب به بانكداران گفت: شما هم در بانك‌ها يك پزشك هستيد كه رازدار مردميد و آنها نمي‌خواهند كه اسرار زندگي‌شان فاش شود؛ چرا كه در اين صورت امنيت و راحتي از مردم سلب مي‌شود.

رئيس قوه مجريه در بخش ديگري از سخنان خود مسئله تورم را يكي ديگر از مسئوليت‌هاي بانك مركزي ذكر و اضافه كرد: پايه پولي يكي از مسائل اساسي در تورم است و پول پرفشار خطرناك‌ترين وسيله در مبادلات پولي است. به گفته وي، هنگامي كه بانكي دستش باز گذاشته مي‌شود، دولت شروع به بي‌انضباطي مي‌كند و بانك مركزي را مجبور به چاپ اسكناس مي‌كند بلافاصله در جيب مردم اثر گذاشته و قدرت خريد مردم و ارزش پول را پايين خواهد آورد.

روحاني با اشاره به اينكه ديديد كه يك تصميم‌گيري براي مسكن مهر چه بلايي بر سر كشور آورد گفت: ديديم كه آنها چگونه تصميم گرفتند و چگونه پول چاپ كردند و به ميزان بيش از 40درصد پولي كه در تاريخ ايران چاپ شده بود، براي بانك مسكن پول چاپ كردند. رئيس‌جمهور با اشاره به قرارداد 45هزار ميليارد توماني با بانك مسكن براي مسكن مهر گفت: اكنون ما در اين دولت مجبور شديم كه مسكن مهر را ادامه دهيم زيرا مردم به دولت اعتماد كرده‌اند و چاره‌اي جز ادامه راه نيست البته راه‌هايي را پيش‌بيني كرده‌ايم كه فشار كاهش يابد.

  • تورم در سال 95تك رقمي شود

رئيس‌جمهور با يادآوري اين نكته مهم كه تورم از40.4درصد در سال گذشته اكنون به 18.2 درصد رسيده است گفت: ما 22واحد درصد تورم را كاهش داديم و اين كار در طول يك سال در تاريخ ايران بي‌نظير است. رئيس‌جمهور خطاب به مسئولان بانك مركزي گفت: به شما اعلام مي‌كنم كه كاهش تورم كار بسيار بزرگي بود كه با تلاش بانك مركزي و دولت انجام شد اما حفظ آن بسيار مهم‌تر است. وي با تأكيد بر اينكه بايد كاهش تورم را قدم به قدم پيش ببريم، اظهارداشت:

تورم بايد تا پايان امسال كمتر از 18درصد شود و در نهايت به تورم يك رقمي برسد. روحاني خطاب به مسئولان بانك مركزي گفت: برنامه‌ريزي ما در سياست پولي و مالي بايد به‌گونه‌اي باشد كه تورم ما سال آينده كمتر از امسال و پايان سال 95به مرز تك رقمي برسد و اگر مردم اين اطمينان را پيدا كنند در رونق تأثيرگذار خواهد بود.

  • خواسته‌هاي سيف از روحاني

رئيس‌كل بانك مركزي هم با اشاره به ‌دستاوردهاي دولت در حوزه پولي و ارزي نظير انتشار بموقع آمار و اطلاعات، كنترل پايه پولي، كاهش رشد نقدينگي، مهار تورم، توقف رشد منفي اقتصادي، مهار نوسانات نرخ ارز، مهار انتظارات تورمي، هدايت ارز به بخش توليد و بهبود وضعيت تأمين مالي توليدكنندگان، گفت: توقف ركود اقتصادي پس از چند فصل متوالي، ثبات در بازارهاي مالي و اعتماد ميان فعالان اقتصادي از علائم خروج از ركود محسوب مي‌شود و بانك مركزي بر اين اصول بيش از پيش متمركز خواهد شد. سيف همچنين به بدهي دولت، مؤسسات و سازمان‌ها و شركت‌هاي دولتي و نيز بانك‌ها به بانك مركزي اشاره كرد و خواستار افزايش سرمايه بانك مركزي، تسريع در پرداخت بدهي‌ها و تعديل سقف تسهيلات تكليفي ابلاغي به بانك مركزي شد.

  • توصيه‌هاي بانكي رئيس‌جمهور

1. كاري كنيم كه از لحاظ ديني و مذاهب مختلف مردم بتوانند راحت‌تر پولشان را در بانكي قرار دهند كه هم سود ببرند و هم مطمئن باشند كه فعاليت توسط اين پول، اسلامي و در چارچوب مقررات ديني انجام مي‌شود.

2.‌ به بانك مركزي اعلام مي‌كنم در برخي استان‌ها كه حساسيت‌هاي ويژه‌اي وجود دارد به افرادي كه تمايل دارند مجوز دهيد تا بانك اسلامي تاسيس كنند و دقيق تر، روشن‌تر و شفاف‌تر سود و زيان داشته باشند. اجازه دهيد مردمي كه مي‌خواهند دقيقا پولشان در چارچوب مقررات اسلامي باشد بتوانند اين كار را انجام دهند.

3. تعداد بانك در دنيا معيار دارد. بايد ببينيم كه طي 10سال اخير در دنيا چه تعداد بانك در كشورهاي مختلف تاسيس شده و در اين مدت بانك‌هاي تاسيس شده در كشور ما چه ميزان بوده است. هر جا كه ساختمان‌سازي‌ مي‌شود بخشي از آن نيز به ايجاد شعبه بانك اختصاص مي‌يابد كه اين اشكالاتي به‌وجود مي‌آورد، ما بايد به جاي اينكه پول‌ها را صرف ايجاد شعبه‌ها كنيم بايد آن را وارد توليد كنيم.

4. بانك‌هاي دولتي هم بايد سرمايه‌هاي خود را به پول تبديل كنند و آن را در اختيار كارآفرينان مولد قرار دهند زيرا به نفع كل كشور است.

کد خبر 281172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha