شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: صد و سومین شماره فصلنامه‌ نگاه نو به مانند شماره‌های پاییز سال‌های گذشته، پرونده‌ای پر و پیمان را به برنده نوبل ادبی سال ۲۰۱۴ اختصاص داده و در گفت وگویی مفصل و خواندنی با عیسی کلانتری بحران آب در ایران را زیر ذره‌بین نهاده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین بخش ويژة اين شماره به «بحران آب» اختصاص داده شده است با دو مقاله از مهندس مهشيد جعفري و علي ميرزائي و گفت‌وگويي مفصل با عيسي كلانتري كه سال‌ها وزير كشاورزي بود.
در اين گفت‌وگو ضمن تأكيد بر بحران آب و راه‌هاي برون‌ رفت از اين بحران هولناك، به چند موضوع مربوط به كشاورزي و مديريت اين بخش نيز پرداخته شده است.

بخش بعدي اختصاص دارد به جايزة نوبل ادبيات 2014 و ترجمة فارسي‌ تر و تازة رضا رضايي از خطابة نوبل كه پاتريك موديانو (برندة جايزة نوبل ادبيات 2014) در روز شانزدهم آذر 1393 در آكادمي استكهلم قرائت كرد.

بخش مقاله‌ها با مقاله‌های «ماركس و فلسفة تاريخ» (ترجمة عزت‌الله فولادوند) و برنارد لوئيس و رويارويي تمدن‌ها (پژوهش و نوشتة نادر انتخابي) آغاز مي‌شود و با مقاله‌هايي از محمدعلي موحد (دو نكته دربارة مثنوي)، محمد دهقاني (آنچه نبايد از فردوسي بياموزيم)، ضياء موحد (سعدي و سروانتس، دو شهسوار سخن)، كامران تلطّف (عصيان فردي و شورش اجتماعي در آثار فروغ فرخزاد)، ترجمة عبدالرسول شاكري، سعيد رضواني (دوست كافكا كيست؟)، محمد مالجو (نگرش دولت يازدهم به محيط زيست) و مهرداد فراهاني (منوچهر انور: از شور تا ماهور) ادامه پيدا مي‌كند.

بخش داستان داراي دو داستان است: «خوانندة اپرا» از محمد بهارلو، و «آن روز بعد از ظهر» از بهوميل هرابال، به ترجمة‌ پرويز دوايي.

زندگينامة اين شماره را به زنده‌ياد فرخي يزدي داده‌ايم. نويسندة اين نوشته فيض‌علي نجمانف است، و ترجمة آن (به شيوة فارسي تاجيكي) را حسين مسرّت به عهده داشته است.

بخش رويدادها با نوشته‌اي از علي صلح‌جو با عنوان «به ياد هرمز ميلانيان» آغاز مي‌شود، و بعد مي‌رسيم به برندگان جوايز نوبل سال 2014 (تمامي‌ رشته‌ها) و خبري از برندة جايزة‌ گنكور 2014.

پايان بخش اين شمارة‌ نگاه‌نو، «تازه‌هاي كتاب» است از مهشيد جعفري؛ كاريكاتوري از حسن كريم‌زاده، و بخش «انتقاد كتاب» با همكاري آبتين گلكار، احمد كاظمي موسوي، الوند بهاري، مرضيه كهراني، و...

نگاه‌نو شمارة‌ 103، در 260 صفحه در روز 1393/09/26 در تهران منتشر شد و در روزهاي آينده در اختيار نمايندگان شهرستان‌ها قرار خواهد گرفت.

کد خبر 281312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha