همشهری آنلاین: نوبخت ضمت تکذیب خبر برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی گفت: ما هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده‌ایم و با توجه به شرایط تحریم همه اقدامات ما در چارچوب قانون است.

ايسنا نوشت: سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان این‌که رقم4.1 یک میلیار دلاری مربوط به صندوق توسعه ملی نبوده است که ما آن را به ریال تبدیل کرده باشیم، توضیح داد: این رقم مربوط به فروش نفت و میعانات گازی بوده است که بین خزانه ، صندوق توسعه ملی و موضوع مربوط به فاینانتس توزیع شده است پس اصلا از منابع صندوق توسعه ملی برداشتی نشده است.

وی اعلام آمادگی کرد که تا با مسوولین هر دستگاه نظارتی که مدعی هستند دولت از منابع صندوق توسعه ملی مبلغ 4.1 میلیارد دلار را به ریال تبدیل و برداشت کرده است، صحبت کنم.

نوبخت با تاکید بر این‌که تراز صندوق توسعه ملی مشخص است و برداشت های آن با اجازه رهبری انجام می گیرد، گفت :‌به طور مثال برای حل موضوع آب از منابع این صندوق استفاده شد که گزارش های دقیق‌آن موجود است و تمام اقدامات زیر نظر قوه مجریه نیست؛ چرا که دادستان کل کشور هم عضو هیأت امنای صندوق است، بنابر این اسناد صندوق طوری نیست که بتوان برداشت 4.1 میلیارد دلار را از آن کتمان کرد.

نوبخت با بیان این‌که نمی دانم در پشت پرده چنین اخباری چه کسانی هستند افزود: عده ای می خواهند مطالب غیر واقعی را به دولت انتساب دهند در حالی که دولت اگر بخواهد برداشتی از صندوق توسعه ملی داشته باشد مسیر قانونی آن را طی خواهد کرد.

نوبخت با اشاره به انتشار این خبر در برخی رسانه‌ها گفت: این خبر، نامه دیوان محاسبات بود که برای مجلس نوشته بود و اگر نامه قید محرمانه نداشت، اما از آن سایت که نام خبرگزاری را دارد انتظار می‌رفت که به حساسیت مساله توجه کند چون انتشار این مصوبه در شرایط تحریم باعث سوءاستفاده دشمنان می‌شود و در این خبر مطلب دروغی اعلام شد که دولت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است.

وی توضیح داد: از این رقم که به معادل ریالی تبدیل شده است، مقداری به خزانه واریز شده همچنین سهم صندوق از آن 20 درصد بوده است و 60 درصد سهم فاینانس درنظر گرفته شده است که این توضیحات در نامه‌ای نیز آمده است و نشان می‌دهد که 4.1 میلیارد دلار از فروش نفت و میعانات گازی بوده است که بخشی از آن به صندوق توسعه ملی واریز شده است.

یو ادامه داد: همچنین برای عیدانه‌ای که سال 91 از صندوق توسعه ملی برداشت شده بود و قرار بود سالانه 2 درصد از فروش نفت بابت آن پرداخت شود به حساب صندوق توسعه ملی واریز داشته‌ایم و 914 میلیون دلار از بابت 2 درصد سهم صندوق، 6 درصد فاینانس معادل 274 میلیون دلار و 14.5 درصد معادل 210 میلیون دلار به شرکت ملی نفت واریز شده است.

نوبخت در این جلسه به دو مصوبه امروز هیات وزیران اشاره کرد و گفت: در مورد موافقت جهت توزیع اعتبارات بین 4 استان تصمیم گیری شد و 165 میلیارد تومان در اختیار استان‌های خوزستان، مازندران، گیلان و چهارمحال و بختیاری قرار می‌گیرد تا مشکلات و خسارت‌های مربوط به سیل و خشکسالی در این استان‌ها برطرف شود. همچنین 67 میلیارد تومان تسهیلات ارزان با کار مزد 4 درصد به واحدهای روستایی و 5 درصد به واحدهای شهری برای جبران خسارت شهروندان اختصاص خواهد یافت.

سخنگوی دولت به مصوبه دیگر امروز هیات وزیران در خصوص رسیدگی و تصویب برنامه جامع اصلاح نظام اداری اشاره کرد و افزود: با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام اداری از سوی رهبری قانون مدیریت خدمات کشوری ، نقشه راه اصلاح نظام اداری را مشخص کرده است و دولت برای این‌که مردم در امور و کارهای مربوط به خود مشارکت کنند و همچنین برای این‌که سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی و تعاونی‌ها فعال‌تر باشند و دولت چابک‌تری داشته باشیم و همچنین شرایط توسعه دولت الکترونیکی فراهم شود و از مراجعات حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی کاسته شود و درنتیجه آن تسریع در انجام کارها و ارائه خدمات بیمه به مردم را داشته باشیم برنامه جامعی را در 8 سرفصل به تصویب رساند که این سرفصل‌ها عبارتند از:

مهندسی نقش و ساختار دولت

توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری

خدمات در فضای رقابتی

چگونگی مدیریت سرمایه انسانی

فناوری مدیریت و سازوکار آن

توسعه فرهنگ سازمانی

صیانت از حقوق مردم و سلامت مردم

نظارت و ارزیابی

که با تصویب این برنامه کارگروهی برای آیین‌نامه زیرنظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل می‌شود و امید است نظام اداری موجود ما که کارآمدی لازم را ندارد اصلاح شود.

نوبخت در این نشست همچنین در جواب سوالی در مورد اظهاراتی مبنی بر پایان یافتن مذاکرات طی 7 ماه گذشته گفت: در روز پایان مذاکرات همه طرف‌ها از اینکه به دستاوردهای قابل ارزشی دست یافته‌اند و می‌توان برای نهایی کردن ظرف 7 ماه آینده اقدام کرد اظهار نظر و اتفاق‌نظرهایی داشتند.

سخنگوی دولت همچنین در جواب سوال دیگری در مورد پایین آمدن قیمت نفت و نحوه تخصیص منابع گفت: آنچه برای قیمت نفت در لایحه از آن صحبت می‌شود براساس قیمت امروز نفت نیست؛ چرا که خیلی دستگاه‌های مطالعاتی عدد بالای 80 دلار را برای هر بشکه در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند. پس اگر قیمت هر بشکه نفت از 72 دلار کمتر باشد با مدیریت تخصیص منابع سعی می‌کنیم کسری نیاوریم و اگر قیمت هر بشکه افزایش یابد مشخص شده است که برای چه طرح‌هایی از آن استفاده کنیم که نیازمند متمم بودجه نخواهد بود.

وی در رابطه با اظهارنظر قائم مقام وزیر نیرو مبنی بر افزایش قیمت آب در سال آینده با توجه به نرخ تورم گفت: تصمیمی نداریم به اندازه نرخ تورم، قیمت آب و یا این‌طور خدمات را گران کنیم. چرا که این موضوعات مربوط به مرحله سوم هدفمندی یارانه‌هاست و صحبت ایشان دقیق نبوده است.

وی همچنین در رابطه با انتشار اخباری مبنی بر ایجاد فشار به دولت برای تغییر وزیر کشور تصریح کرد: خبر تغییر وزیر کشور را تکذیب می‌کنم.

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا یارانه ایرانیان خارج از کشور قطع شده است گفت: بله این خبر درست است و همچنین برای حذف یارانه اقشار پردرآمد نیز به شکل حساب شده عمل خواهیم کرد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که آخرین تصمیم برای معرفی نماینده ایران در سازمان ملل چیست تاکید کرد: ما همچنان بر نظر قبلی مان هستیم و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم . پس هروقت تصمیم دیگر گرفته شود اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح دوباره فروش خدمت سربازی برای تامین کسری بودجه از کاهش قیمت نفت است گفت: خدمت سربازی ربطی به قیمت نفت ندارد، البته آن طور نیست که هرکسی بتواند خدمت سربازی را خریداری کند؛ چراکه آیین نامه دارد که ستاد کل توضیحات آن را داده است و مورد موافقت ستاد کل است.

نوبخت در رابطه با تعطیلی‌های هفته آینده و این‌که آیا دولت برای تعطیلی بین‌التعطیلین اقدامی خواهد کرد گفت: درست نیست که برای دو روز تعطیلی 10 روز کشور را تعطیل کنیم چون مردم کار دارند و قرار نیست برای شادی دانش آموزان کشور را تعطیل کنیم، البته کارمندانی که قصد مسافرت داشته باشند می‌توانند مرخصی بگیرند، اما نباید برای ملت و افرادی که قصد سفر ندارند زحمت درست کنیم.

کد خبر 281379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha