چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایش «باور کنید من گره گوارسامسا هستم» به کارگردانی آرش واحدی از ۲۳ آذرماه اجرای خود را در تماشاخانه سه نقطه آغاز کرده است.

باور کنید من گره گوارسامسا هستم

به گزارش مهر؛ آرش واحدی کارگردان «باور کنید من گره گوارسامسا هستم» درباره انتخاب این متن برای اجرا گفت: از قبل سمیرامیس بابایی نویسنده نمایشنامه را می شناختم و پیش از این نیز یک اجرای رادیویی از این نمایشنامه ضبط شده بود که من آن را شنیدم و به نظرم جذاب آمد بنابراین آن را برای اجرا انتخاب کردم. این نمایش دو سال قبل در جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز به صحنه رفته و جوایز زیادی از جمله دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را به دست آورده بود.

وی ادامه داد: این نمایش درباره دوره زمانی خاصی در شوروی سابق و علیه نظام توتالیتر آن زمان نوشته شده است و نویسنده با تیزهوشی از اسم شخصیت اصلی داستان «مسخ» کافکا که قبل از تبدیل شدن به موجودی شبیه سوسک، گره گوارسامسا نام داشت، وام گرفته است. داستان از جایی آغاز می شود که شخصیت داستان روزی از خواب بر می خیزد و احساس می کند که گره گوارسامسا است. کل داستان نمایش روایت تغییرات این زن و دلایل این اتفاق است.

نمایش در روسیه رخ می دهد اما...

این کارگردان یادآور شد: خانواده این زن در ادامه او را پیش روانپزشک می برند و او خاطراتش را نزد دکتر روایت می کند و در طول این روایت است که ما و دیگر شخصیت های داستان متوجه می شوند که چطور بازتاب هایی یک جامعه می تواند شخصی را تبدیل به فرد دیگری کند. درست است که نمایش در روسیه رخ می دهد اما ما تمام تلاشمان را کردیم که به جغرافیای خاصی اشاره نکنیم و تمام نظام های تمامیت خواه را زیر سوال ببریم.

واحدی درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: در اجرای نمایش از یک سری المان استفاده شده تا از نشان دادن جغرافیایی خاص جلوگیری شود. این نمایش فضای رئالیستی ندارد و با طراحی نوری که در برخی صحنه ها انجام شده بیشتر به فضاهای اکسپرسیونیستی نزدیک است.

وی درباره اجرا این نمایش در تماشاخانه سه نقطه گفت: این نمایش دو سال قبل در خانه نمایش اداره تاتر نیز اجرا شده بود که در آن اجرا برای نورپردازی امکانات بیشتری در اختیار ما قرار داشت اما متاسفانه کار کردن به شکل خصوصی ما را وادار می کند به سمت سالن هایی برویم که بتوانیم از پس هزینه هایش بر بیاییم در حالی که ممکن است زیاد باب میلمان نباشد. اما ناگفته نماند که مسئولان تماشاخانه سه نقطه کمال همکاری را با ما داشته اند و چون نمایش ما احتیاج به صحنه ای بزرگ ندارد اجرا در این بلک باکس تماشاخانه سه نقطه کاملا برایمان مناسب است.

واحدی در پایان درباره مفهومی که تلاش داشته این نمایش به ذهن مخاطب وارد کند، توضیح داد: این نمایش به شیوه ای طراحی نشده که مخاطب در طول 45 دقیقه اجرا همه اندیشه و مفهوم مستتر در آن را بفهمد بلکه ما تلاش کردیم تماشاگر وقتی از سالن نمایش خارج می شود به فکر فرو رود و در ذهنش نتیجه داستان را متوجه شود.

اين نمايش كه برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی، دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن، برنده جایزه بهترین طراحی لباس و نامزد بهترین موسیقی از شانزدهمین جشنواره دانشگاهی است داستان زنی را روایت می کند كه يک روز از خواب بر می خيزد و خود را فردی ديگر مي پندارد. او به همه می گويد، يكي است كه ديگران باور دارند او آن نيست، ولی او باور دارد، همانی است كه می گويد!

«من گره گوار سامساهستم» از 23 آذر ساعت 20:30 در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه رفته است.

مهدی حسینی نیا، متین فکرآزاد، امیر معراج، شهرام کاشی، سمیرامیس بابایی، سونیا غنیمی، امیرحسین رجبی، سوگند بنای قاسمی بازیگران این نمایش هستند.

کد خبر 281399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha