همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: آمریکا سیاست نظامی‌گری و میلیتاریستی در سطح جهان اجرا می‌کند.

به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار بی.بی.سی که علت رفتار روسیه را در شرایط کنونی در ایجاد مناقشه با غرب پرسید، گفت: روسیه کشور خصومت طلب نیست.

وی گفت: ما سیاست خصمانه اجرا نمی‌کنیم و این آمریکاست که به تنش‌ها در مورد روسیه دامن می‌زند.

رییس جمهوری روسیه افزود: ما تسلیحات خود را در مرز با آمریکا مستقر نکرده ایم و آنها هستند که اجزای سامانه پدافند موشکی خود را در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر می کنند و امروز شاهدیم نه فقط در آلاسکا بلکه در کشورهایی همچون رومانی و لهستان موشک های خود را مستقر می کنند.

پوتین گفت: روسیه همانند اتحاد شوروی سابق در دهه 90 میلادی هواپیماهای بمب افکن دورپرواز خود را به پرواز درنمی آورد اما در این مدت آمریکا دائم در مناطق مختلف جهان ازجمله نزدیکی مرزهای روسیه چنین پروازها را انجام می داد.

وی سپس خاطرنشان کرد: روسیه فقط دو پایگاه نظامی در خارج از کشور دارد که برای مقابله با تهدیدهای تروریستی ناشی از افغانستان در قرقیزستان و تاجیکستان مستقر کرده است.

وی ادامه داد: اما آمریکا در نقاط مختلف جهان پایگاه نظامی دارد.

رییس جمهوری روسیه همچنین با مقایسه بودجه نظامی روسیه با امریکا گفت: بودجه روسیه رقمی معادل 50 میلیارد دلار است اما بودجه پنتاگون 570 میلیارد دلار است.حالا بگویید کدام کشور نظامی گری می کند روسیه یا آمریکا؟

رییس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود در مورد سازمان همکاری شانگهای خاطرنشان کرد: اهمیت سازمان همکاری شانگهای در سطح جهان بتدریج افزایش می یابد.

وی گفت: در ابتدا سازمان همکاری شانگهای برای حل مسایل مرزی و برقراری روابط میان چین و جمهوری های شوروی سابق به وجود آمد.

پوتین گفت: اما با گذشت زمان شاهد هستیم که اهداف این سازمان گسترش یافته و کشورهای عضو آن به توسعه همکاری ها با یکدیگر در چارچوب سازمان همکاری شانگهای می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای ایران، هند و پاکستان به عنوان ناظر در فعالیت های سازمان همکاری شانگهای مشارکت می کنند.

رییس جمهوری روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز که از وی پرسید آیا امکان کودتا در کاخ محل سکونت وی وجود دارد،گفت: امکان وقوع انقلاب رنگی در روسیه وجود ندارد.

وی گفت: من در کاخ زندگی نمی کنم که در آن کودتا شود در اقامتگاه رسمی رییس جمهوری روسیه سکونت دارم که به خوبی محافظت می شود.

وی اضافه کرد: من به نفع مردم روسیه کار می کنم.

رییس جمهوری روسیه همچنین از برکناری حکومت یانوکوویچ در اوکراین با استفاده از زور ابراز تاسف کرد.

پوتین همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد شرکت در دوره آینده انتخابات ریاست جمهوری روسیه سوال کرده بود این احتمال را بعید ندانست.

وی گفت: این امر به نتایج کار من در سطح رییس جمهوری و دولت بستگی دارد.

پوتین خاطرنشان کرد: تصمیم گیری در مورد اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 زودهنگام است.

کنفرانس مطبوعاتی سالانه پوتین دهمین کنفرانس مطبوعاتی بزرگ وی در طول سه دوره ریاست جمهوری بود و بیش از سه ساعت بطول انجامید.

در این کنفرانس مطبوعاتی 1259 خبرنگار داخلی و خارجی شرکت داشتند.

کد خبر 281458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha