همشهری آنلاین: نمایشگاه آثار منتخب بخش تجسمیِ دومین جایزه هنر و ادبیات محتشم ۲۶ آذر با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

مرادخانی

به گزارش روبط عمومي فرهنگسراي نياوران، بخش هنرهای تجسمی دومین جایزه هنر و ادبیات محتشم ، در رشته های نقاشی، نقاشی خط، نگارگری، پوستر و تصویرسازی برگزار شد که از میان 410 اثر رسیده به دبیرخانه، 110 اثر با نظر هیات انتخاب آثار، به بخش نمایشگاهی راه یافت.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ، سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری در گالری فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این برنامه اظهار داشت: برگزاری برنامه‌هایی مانند جایزه محتشم ارتباط نزدیکی با فرهنگ قومیت ایرانی اسلامی ما دارد و برآمده از باور دینی و ذوق هنرمندان ایرانی است.

وی در ادامه گفت: برنامه و کارهای زیادی در عرصه فرهنگ و هنر کشور انجام می‌شود اما در زمینه کارهایی که مربوط به فرهنگ و هنر خودمان باشد، دچار کم کاری هستیم. ما باید بیش از پیش برای معرفی مشاهیر فرهنگ و هنر اسلامی سرمایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: جایزه محتشم در ابتدای راه است و تا رسیدن به شرایط مطلوب نیاز به تلاش و اهتمام بیشتر مسئولان دارد، اما آغاز حرکتی است برای معرفی هر چه بیشتر تلاش و فعالیت هنرمندان ایران اسلامی در زمینه‌های اعتقادی، دینی و مذهبی.

وی به ضرورت ورود نخبگان فرهنگ و هنر در خلق آثار هنری برای شرکت در برنامه‌هایی همچون جایزه محتشم اشاره کرد و گفت: ما باید حمایت جدی از خلق آثار فرهنگی و هنری به عمل آوریم که این حمایت می‌تواند از طریق عرضه مناسب و به فروش رسیدن این آثار که عواید مالی و معنوی آن متوجه خود هنرمند می‌شود به انجام رسد.

مرادخانی تاکید کرد: باید بتوانیم در آینده نزدیک به حوزه فضای مجازی در معرفی آثار فرهنگ و هنر ایرانی ورود پیدا کنیم، آثاری که هنرمندان ایرانی می‌آفریند فقط مربوط به مخاطب ایرانی نیست بلکه آنها را باید همه جهان ببینند. به نظر می‌رسد که آهسته آهسته باید معرفی درخوری از آثار هنرمندان ایرانی از طریق فضای مجازی در این دنیای کوچک بسیار بزرگ داشته باشیم.

وی ادامه داد: خاطرم هست زمانی یکی از دوستان می‌گفت اگر چند هزار دلار پول داشته باشیم می‌توانیم با استخراج بیشتر منابع نفتی و گازی صدها میلیارد دلار درآمدزایی کسب کنیم و در جواب این نکته دوست دیگری گفت ای کاش همان ده میلیارد دلار را داشتیم تا با استفاده از آن کاری موفق‌تر و مؤثرتر در زمینه شناساندن هر چه بهتر و بیشتر فرهنگ و هنر ایرانی به انجام می‌رساندیم.

وی گفت: آثار ایرانی معرفی آنها و بیان جایگاه والای فرهنگ ایرانی اسلامی به واسطه آنها نیاز به حمایت، برنامه‌ریزی و انجام کارهای پژوهشی رفع نقاط ضعف و هم‌افزایی همه مسئولان و نهادهای فرهنگی و هنری دارد که امیدواریم در آینده نزدیک با تشریک مساعی همه هنرمندان و نقطه نظرات کارشناسان و مسئولان به این مهم دست یابیم.

وی در پایان گفت: قطعاً هدف از برگزاری جایزه ای همچون جایزه محتشم نظر به ارتقای کیفی آثار است؛ مفهومی ارزشی که در تک تک این آثار است باید از سوی کارشناسان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و به نظر می‌رسد بیش از آنکه به ارائه خود اثر وابسته باشیم، نیاز و وابستگی به آن داریم که این آثار در گستره وسیع‌تری و در فضاها و اماکن فرهنگی فراوانی برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر به نمایش گذاشته شود.

در ادامه برنامه، برزین ضرغامی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به ایراد سخن پرداخت و گفت: آنچه که امروز شاهد آن هستیم حرکتی بزرگ و فرهنگی با عنایت همکاران و سعی و تلاش مسئولان در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران است.

وی ادامه داد: سال گذشته اقدامی برگزار شد که آن برگزاری نخستین جایزه محتشم در بخش شعر و ادبیات بود امسال احساس کردیم می‌توانیم معارف عاشورایی را با استفاده از زبان هنر نیز به نسل جوان معرفی کنیم لذا بخش هنری به این جایزه اضافه شد و در دومین دوره برگزاری آن جایزه در بخش‌های شعر و ادبیات تجسمی و فیلم برگزار می‌شود.

وی افزود: بخش فیلم با اکران فیلم‌های شرکت‌کننده در این بخش هفته گذشته به میزبانی سینما فلسطین برگزار شد، امروز شاهد افتتاح بخش تجسمی این جایزه هستیم که امیدواریم با کامل شدن همه بخش‌های آن به هدف والای برگزاری این جایزه یعنی معرفی درست و ریشه‌دار فرهنگ عاشورا که مصادیق آن را در انقلاب اسلامی و آرمان‌های والای نیز می‌توان مشاهد کرد، دست یابیم.

گفتنی است نمایشگاه آثار منتخب جایزه هنر و ادبیات محتشم از روز چهارشنبه 26 آذر تا دوم دی ماه همزمان با دهه پایانی ماه صفر و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، امام رضا (ع) و رحلت پیامبر اکرم (ص) در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد بود.

کد خبر 281494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha