جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

طی هفته‌های اخیر بازار ارز از شرایط عادی خارج شده و چندین تنش را پشت سر گذاشته است.

دامنه نوسانات قيمت دلار پس از يك سال و نيم آرامش در بازار ارز، افزايش يافته و اين موضوع نگراني‌هايي را به‌وجود آورده است. در اين 3 هفته رئيس‌كل بانك مركزي و ديگر مقامات دولتي سعي كرده‌اند با اظهارات خود آرامش را به بازار ارز بازگردانند اما واقعيت‌هاي بازار شرايط را براي رسيدن به اين هدف دشوار ساخته است.

طي اين 3 هفته تنش دلار با افزايش قيمتي حدود 250تومان مواجه شده است تا رشد 7.5 درصدي را در بهاي خود تجربه كرده باشد. رسيدن بهاي دلار به 3هزار و 500تومان واكنش‌هاي زيادي را به‌دنبال داشته است. سخنگوي دولت اما اين نرخ را غيرمعتبر دانست و تأكيد كرد كه كاهش قيمت ارز رقم خواهد خورد. رئيس‌كل بانك مركزي هم در اظهارنظرهايي اعلام كرده كه بازار به آرامش خواهد رسيد.

محمدباقر نوبخت درجمع دانشجويان واستادان پرديس بين‌الملل كيش دانشگاه تهران گفت: ما نمي‌توانيم نرخ برابري ريال و دلار را بيش از اين تحمل كنيم، از نظر ما همين رقم موجود در بازار آزاد غيرمعتبر است و بايد با مديريت ارز شناور اين رقم را كاهش دهيم. برخي منتقدان اما نوع دخالت بانك مركزي و اظهارات ولي‌الله سيف رئيس‌كل بانك مركزي را مورد انتقاد قرار داده و آن را عاملي بر هيجانات بازار دانسته‌اند. بانك مركزي در اطلاعيه‌اي مفصل در مورد بازار ارز و وظايف بانك مركزي از اظهارات سيف به‌عنوان بخشي از راهكارهاي كنترل بازار ياد كرد.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: معمولاً روساي كل بانك‌هاي مركزي تنها بر حسب ضرورت درباره موضوعات مربوط يا تحت نظارت خود صحبت مي‌كنند. بانك مركزي نيز حسب وظيفه قانوني خود در قبال تحولات بازار ارز حساسيت داشته و در مواقعي رئيس‌كل آن درخصوص موضوعات ارزي اعلام نظر مي‌كند. بازار ارز ايران و تحولات آن طي سال‌هاي اخير (پس از تلاطم‌هاي بي‌قاعده سال‌هاي 1390و 1391)‌ از اهميت ويژه‌اي براي افكار عمومي و فعالان اقتصادي و تجاري برخوردار بوده است.

يكي از وظايف نهادهاي متولي و سياستگذار، ايجاد شفافيت درخصوص روند تحولات متغيرها و بازارها و كنترل تأثيرگذاري هيجانات زودگذر و ناپايدار بر تحولات بازارهاست. بانك مركزي در اين بيانيه تأكيد كرده است: يكي از بزرگ‌ترين دغدغه‌هاي بانك مركزي در حوزه ارز، كاستن از دامنه نوسانات نرخ ارز و محدود كردن كرانه‌هاي تغيير آن است.

اين نكته در مصاحبه‌هاي مقامات بانك مركزي نيز بارها مورد تأكيد قرار گرفته و كاهش قابل توجه ضريب تغييرات نرخ ارز ازجمله دستاوردهاي مهم و ملموس دولت يازدهم شناخته مي‌شود. در اين بيانيه آمده است: پس از گسترش دامنه تحريم‌هاي اقتصادي به حوزه نقل ‌و انتقالات ارزي و به موازات كاهش فروش نفت ايران، نرخ ارز در بازار غيررسمي در برخي مقاطع، بيش از آنكه متاثر از عوامل بنيادين اقتصادي و روند بلندمدت خود باشد، تحت‌تأثير اخبار و هيجانات زودگذر درخصوص تعاملات بين‌المللي كشور نوسان كرده است.

کد خبر 281520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha