همشهری آنلاین: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان نیاز روزانه سوخت در نیروگاه‌ها ۱۶۰ میلیون متر مکعب است که ۴۰ میلیون متر مکعب آن از مازوت که سوختی آلاینده است تامین می‌شود.

به گزارش ايرنا، سعید متصدی روز شنبه اظهار کرد: با تدابیری که امسال اندیشیده شده است میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ها کاهش یافته است و بیش‌تر این مراکز از گاز مصرف می‌کنند به طوری که میزان مصرف گاز در نیروگاه‌ها، امسال در مدت مشابه سال گذشته از 80 میلیون متر مکعب به حدود 100 تا 110 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی افزود: از 160 میلیون متر مکعب نیاز روزانه سوخت در نیروگاه‌ها، 40 میلیون متر مکعب مازوت و 10 تا 15 میلیون متر مکعب با گازوئیل تامین می‌شود.

متصدی ادامه داد: استفاده از مازوت نه برای محیط زیست و نه برای صنایع قابل قبول است زیرا مصرف آن موجب افزایش گوگرد و آلودگی هوا و همچنین بالا رفتن استهلاک در نیروگاه‌ها می‌شود که مقرون به صرفه نیست.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست حذف سوخت‌های سنگین و آلاینده از نیروگاه‌ها و صنایع است که در این زمینه هماهنگی‌هایی را با وزارت نفت و نیرو در بخش توانیر داشته‌ایم، همچنین با هماهنگی که با وزارت نفت داشته‌ایم از سال آینده 100 درصد نیروگاه‌ها از سوخت گاز استفاده خواهند کرد که فاکتور اصلی برای رسیدن به این هدف صرفه‌جویی در مصارف خانگی است.

متاسفانه به علت عدم برنامه‌ریزی صحیح در سال‌های گذشته امسال برای تامین گاز به عنوان سوخت برای نیروگاه‌ها در زمستان با مشکل مواجه هستیم که این مشکل سال آینده برطرف خواهد شد.

متصدی اظهار کرد: سازمان محیط زیست با سازمان‌های مرتبط در زمینه فعالیت صنایع تدابیری را اندیشیده‌اند که زمستان امسال با کم‌ترین میزان مصرف مازوت سپری شود بر این اساس از برخی صنایع خواسته شد تا میزان تولید خود را تا حد مقدور کاهش دهند و هم این که تعمیرات خود را در فصل زمستان انجام دهند تا میزان مصرف سوخت برای تولید کاهش یابد.

وی افزود: با تمام هماهنگی‌های انجام شده، سازمان محیط زیست به ادارات کل دستور داده تا با صنایعی که مطابق با استانداردهای مورد نظر این سازمان فعالیت نمی‌کنند و موجب آلودگی می‌شوند برخورد کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکل عمده در تامین گاز مورد نیاز، مصرف بیش از حد این سوخت در بخش خانگی است زیرا در منازل از برخی لوازم گرمایشی مانند شومینه استفاده می‌کنند که نسبت به میزان گازی که مصرف می‌کند راندمان بسیار پایینی دارد و بیش‌تر حرارت و سوخت هدر می‌رود و پرت می‌شود.

وی افزود: با محاسبات انجام شده 90 تا 95 درصد انرژی از طریق شومینه هدر می‌رود و راندمان آن بین 5 تا 10 درصد است که این موضوع موجب افزایش مصرف گاز در منابع خانگی می‌شود در حالی که اگر بین 10 تا 20 درصد از مصارف خانگی کاهش یابد گاز تمام نیروگاه‌های کشور تامین خواهد شد و دیگر نیازی به مصرف مازوت و گازوئیل نیست.

به گفته وی در بخش خانگی روزانه حدود 400 تا 500 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود.

متصدی با بیان این که اولویت شرکت ملی نفت و گاز تامین گاز منازل است گفت: تامین سوخت نیروگاه‌ها و صنایع به ترتیب در اولویت‌های بعدی قرار دارند که در این رابطه امسال در بحث مربوط به صنایع با صنایعی مانند سیمان، فولاد و پتروشیمی‌ها هماهنگی‌هایی انجام شده است تا تعمیرات خود در فصل زمستان را انجام دهند و هم این که در صورت لزوم میزان تولید را کاهش دهند.

وی تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین راه‌ها که می‌تواند کمک کند تا سوخت نیروگاه‌ها و صنایع در فصل سرد سال نیز با گاز تامین شود، صرفه‌جویی در بخش خانگی است.

در فصول سرد سال که میزان مصرف گاز در بخش خانگی افزایش می‌یابد سهمیه گاز نیروگاه‌ها و صنایع قطع می‌شود زیرا اولویت وزارت نیرو و گاز تامین گاز مورد نیاز در بخش خانگی است از این رو به ناچار نیروگاه‌ها و صنایع برای ادامه فعالیت و تولید خود از مازوت به عنوان سوخت استفاده می‌کنند و از آن‌جا که مازوت سوختی آلاینده است مورد قبول سازمان محیط زیست نیست از این رو هماهنگی‌هایی را با وزارت نفت، نیرو بخش توانیر و شرکت پالایش و گاز انجام داده است.

کد خبر 281574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha