چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: «گندواش» یا «کینگو» گیاهی با گل‌های زرد کوچک و بومی چین است و هزار سال در طب سنتی این کشور کاربرد داشته است.

 آشنایی با خواص گندواش؛ گیاه دارویی

به گزارش ايسنا، گیاه گندواش به معنی علف گند حاوی ترکیب‌هایی همچون فلاوونوئید، روغن‌های فرار و «آرتمیسینین» است. «آرتمیسینین» ترکیب فعالی است که بیشترین خواص این گیاه را به خود اختصاص می‌دهد.

سایت هلث لاین در مطلبی به معرفی مهمترین فوائد این گیاه در درمان بیماریهایی همچون مالاریا و سرطان اشاره کرده است:

- مالاریا: این بیماری کشنده از طریق پشه ناقل و انگل به انسان منتقل می‌شود. متخصصان معتقدند آرتمیسینین می‌تواند زمانی که انگل وارد خون می‌شود آن را از بین ببرد. به طور معمول داروهای ضد مالاریا حاوی این ترکیب هستند. سازمان غذا و داروی آمریکا داروی «کوآرتم» را به عنوان اولین داروی گرفته شده‌ از گیاه گندواش در درمان مالاریا در این کشور مورد تایید قرار داد. همچنین برخی از پزشکان نسبت به مقاومت آرتمیسینین در کشورهایی که شیوع مالاریا گسترده است نگران هستند.

- سرطان: بررسی متخصصان حاکی از اهمیت تاثیر گیاه گندواش روی سلول‌های سرطانی است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که آرتمیسینین ممکن است در مقابله با سلول‌های تومور روده، پستان،‌ ریه و پانکراس موثر باشد. همچنین نتایج یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد اضافه کردن ترکیب آرتمیسینین به رژیم شیمی درمانی می‌تواند پیشرفت سرطان را بدون عوارض جانبی کاهش دهد. کارشناسان بر این باورند که ترکیب آرتمیسینین مطمئن و کم هزینه است و به نظر نمی‌آید همچون دیگر شیوه‌های درمانی مورد استفاده برای سرطان تاثیرات منفی داشته باشد هرچند لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.

به گزارش ایسنا، گروهی دیگر از بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد آرتمیسینین دارای خواص ضدویروسی و ضدقارچی است که می‌توان از آن برای مقابله با بیماری هایی همچون هپاتیت B و C، آنفلوآنزا و برخی عفونت‌های ویروسی استفاده کرد. این گیاه در عین حال برای درمان و کاهش علائم مشکلاتی نظیر هموروئید (بواسیر)، یبوست، سوءهاضمه، اسهال و دردهای مفصلی مفید است.

کد خبر 281853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha