جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلم سینمایی «خانه پدری» کیانوش عیاری پس از چهار سال با محدودیت سنی و تعداد سئانس‌ها و سینماهای محدود، بالاخره اکران شد و حالا فرصتی فراهم است تا تماشاگران بیشتری آن را ببینند و درباره حواشی به‌وجودآمده آن قضاوت کنند.

خانه پدری

به گزارش ايسنا؛ با توجه به تعداد سالن‌ها و سئانس‌های محدود برای این فیلم، شاید به کار بردن لفظ "اکران عمومی" چندان برایش مناسب نباشد، اما همین هم برای کارگردانی که از سال 89 تا به حال مدام تاکید کرده فقط به دنبال مطرح کردن یک آسیب اجتماعی بوده، آن هم براساس واقعه‌ای که سال‌ها قبل شنیده، شاید غنیمت باشد.

با وجود این شرایط اکران برای جدیدترین ساخته کیانوش عیاری شاید این سوال پیش بیاید که چرا نمایش «خانه پدری» این قدر پرماجرا شد تا آن جا که هنوز هم مخالفت‌ها و اظهارنظرهای تندی در پی همین اکران محدود هم به وجود آمده است؟!

مروری بر اخبار گذشته این فیلم شاهدی است بر اینکه شاید همه چیز از واکنش «ناجی هنر» به عنوان شریک سازنده فیلم کلید خورد، طوری که در نهایت از فیلمی که برایش سرمایه‌گذاری کرده بودند، صرف نظر کردند. البته قبل از آن هم «خانه پدری» در جشنواره فیلم ونیز شرکت کرده بود که در آنجا مورد تحسین قرار گرفت، ولی بعد، مدیران وقت سازمان سینمایی و نیز مسئولان «ناجی هنر» اعلام کردند با یک صحنه فیلم مشکل دارند و باید حذف شود.

درواقع سردار منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، براین باور بود که «تأثیرات منفی سکانس ابتدایی فیلم بیشتر از تأثیراتی است که به عنوان پیشگیری از یک آسیب می‌تواند داشته باشد.» او هم چنین درباره اینکه چرا با فیلمنامه‌ای که در این نهاد تصویب شده مخالفت می‌شود، گفته بود که «ماجرای تصویب این فیلم به زمان‌های گذشته برمی‌گردد. با این حال آن چه که در نوشته وجود دارد ممکن است در اجرا به صورت دیگر درآید. » و به این ترتیب طبق توافقی تمام مالکیت فیلم به کیانوش عیاری واگذار شد تا خیال ناجی هنر از فیلمی که فقط « یک سکانس آن آزاردهنده بود، حتی با وجود اینکه با رویکرد آن مشکلی نداشت»، راحت شود.

اگرچه بر سر این خشونت یا آزادهندگی سکانس ابتدایی فیلم که دختری توسط پدر و برادرش کشته می‌شود، میان دو گروه موافق و مخالف اکران «خانه پدری» اختلاف نظر خاصی وجود ندارد، اما گروهی از منتقدان نیز معتقدند که در همین تلویزیون خودمان تصاویری به مراتب خشن‌تر و گاهی بدون هیچ هشداری به خانواده‌ها، نمایش داده شده و می‌شود که یکی از نمونه‌های بارز آن سریالی با نمایش شکنجه‌ها در کنار برخی فیلم‌های سراسر خشونت‌آمیز آمریکایی بود و این سوال ازسوی جمعی از منتقدان مطرح شد که چرا به چنین رسانه‌ای که مخاطب میلیونی در سراسر کشور دارد اعتراضی نشد و الان به «خانه پدری»ای که به تعداد انگشتان دست هم سالن نمایش ندارد، حمله می‌شود؟!

این‌ها همه در حالی است که عیاری بارها به صورت رسمی و علنی تاکید کرده، قصد سیاه‌نمایی نداشته و فقط آسیبی اجتماعی را مطرح کرده است. او حتی درباره اصرار خود بر حذف نشدن صحنه قتل تصریح می‌کند که این خشونت برای درک آرامش بعدی فیلم لازم و ضروری است و گرنه تمام هستی فیلم از هم می‌پاشد.

این کارگردان در نشست پرسش و پاسخ فیلمش در جشنواره فجر سال گذشته این خواسته را مطرح کرد که «مسائل «خانه پدری» ممکن است تمام جامعه را دربرنگرفته باشد، اما در سطوح پایین‌تر تعصبات کوری وجود دارد .»

«خانه پدری» از روز گذشته 4 دی ماه در سه سانس محدود در پردیس سینمایی کورش و سینما تک خانه هنرمندان به نمایش درآمده است و امروز نیز طبق برنامه اعلام شده در 3 تا 4 سانس در پردیس سینمایی کورش و خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید که اغلب بلیت‌های این سانس‌ها پیش‌فروش شده است.

کد خبر 282048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha