همشهری آنلاین: نظام الدین امامی‌فر گفت: نقاشی‌های شهری از منظر علوم اجتماعی و انسانی مانند ارتباطات و نشانه‌شناسی هم باید مورد بررسی قرار گیرند و این مسئله تنها به دغدغه‌های هنرمندانه محدود نمی‌شود.

دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری شاهدان شهر

به گزارش تسنيم؛ سیدنظام الدین امامی‌فر دبیر دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری شاهدان شهر، با اشاره به اینکه افق دیدگاه سازمان زیباسازی بالابردن توانایی‌های علمی موضوع دیوارنگاری شهری است، بیان کرد: دیدگاه ما این است با توجه به اینکه فعلاً متولی این برنامه، سازمان زیباسازی شهر تهران شده و آن را هدایت می‌کند، ما به کاربرد و نیاز این سازمان از بحث دیوارنگاری‌ها بپردازیم و توانایی‌های علمی را وارد این بحث کنیم.

این استاد دانشگاه به پرتره‌های کشیده شده ‌بر دیوارهای شهری و لزوم بازنگری در آن‌ها اشاره کرد و گفت: وجود پرتره‌های شهدا در سطح شهر، نشان دهنده خواسته مردم در این موضوع است که برخی ارگان‌ها در برهه‌ای از زمان این کار را انجام دادند. خلق این آثار در زمان خودش بسیار کاربرد داشته است ولی اکنون باید مورد بازنگری قرار گیرند و با حضور دانشگاه‌ها و ورود اساتید و دانشجویان به این عرصه، تغییراتی در آن‌ها اعمال شده و غنی‌تر گردند.

دبیرسومین دوسالانه دیوارنگاری شهری شاهدان شهر تاکید کرد: ما قصد داریم در بخش پژوهش به این موضوع بپردازیم که چگونه باید نقاشی‌های دیواری در سطح شهر انجام شوند. هدف ما از این کار، آشنا کردن اساتید و دانشجویان با فضای کاربردی این مقوله بویژه در ارتباط با زندگی شهری است. بر همین اساس، نقاشی‌های شهری از منظر علوم اجتماعی و انسانی مانند ارتباطات و نشانه‌شناسی هم باید مورد بررسی قرار گیرند و این مسئله تنها به دغدغه‌های هنرمندانه محدود نمی‌شود.

امامی‌فر درباره تاثیر اجرا شدن این دوسالانه ملی با مرکزیت شهر تهران بر دیگر شهرهای کشور، گفت: ما شهر تهران را به عنوان بستری برای آزمایش‌گری مسابقه دوسالانه در نظر گرفتیم و این بستر قابل تعمیم است. هر اتفاقی که در تهران می‌افتد با تغییراتی در شهرهای دیگر نیز اجرا می‌شود که اتفاق خوبی است.

دبیردوسالانه ملی دیوارنگاری شاهدان شهر تصریح کرد: مطمئناً اجرای طرح‌های پرتره شهدا و نقاشی روی دیوارهای شهر، مساجد و مدارس در کل کشور اتفاق می‌افتد. برگزاری این دوسالانه در سطح ملی، برای این است که در آینده نیاز داریم این تفکر گسترش یابد، یعنی بحث دیوارنگاری در سراسر کشور به صورت علمی بررسی شود و هنرمندان نیازهای شهری خودشان را ببینند و احساس کنند.

وی اظهار کرد: شهر تهران، بستری در انجام این فعالیت‌ها است و مطمئناً اگر توانستیم در تهران کاری انجام دهیم که به شهرهای دیگر تعمیم یابد، قابل تحسین و با ارزش خواهد بود.

امامی‌فر تاکید کرد: همه هنرمندان کشور می‌توانند پژوهش یا تحقیق می‌دانی درباره و یا با موضوع نقاشی دیواری در شهر خودشان را برای ما ارسال کنند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی دوسالانه دیوارنگاری پیش‌بینی شده است، افزود: برای برنامه‌ریزی‌های دقیق و صحیح در این عرصه، باید پیش‌بینی دقیق صورت گیرد که با دائمی شدن دبیرخانه، این مهم محقق می‌شود.

سومین دوسالانه دیوارنگاری شهری در دو بخش مسابقه شاهدان شهر و بخش پژوهش از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می‌شود. هنرمندان در بخش مسابقه این رویداد هنری با بکار گیری آیات، اذکار و روایات اسلامی، رویدادهای زندگی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و یاد و خاطره ایثارگران (شهدا و جانبازان) به نقاشی دیوارهای شهر تهران می‌پردازند. کلیه علاقمندان تا ششم دی ماه 1393 فرصت دارند تا ثبت نام کرده و آثار خود را ارسال کنند.

علاقه مندان جهت دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس اینترنتی www. zibasazi. ir مراجعه کنند.

کد خبر 282058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha