مجموع نظرات: ۰
جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

عربستان سعودی پرونده‌ای قطور در نقض حقوق بشر دارد اما حالا ارجاع پرونده ۲ زن به‌خاطر رانندگی در این کشور به دادگاه ویژه رسیدگی به اقدام‌های تروریستی باعث نگرانی‌ در صحنه بین‌المللی شده است.

رانندگی زنان

در تنها كشور جهان كه در آن زن‌ها حق رانندگي ندارند اكنون 2 زن به جرم نشستن پشت فرمان خودرو بايد در دادگاه ضدتروريسم حاضر شوند كه احتمالاً مجازات بسيار سنگين برايشان به‌دنبال خواهد داشت.لجين الهَذلول،كه از اول دسامبر در بازداشت به‌سر مي‌برد قصد داشت تا در حركتي اعتراضي از امارات با خودروي خود وارد عربستان شود كه بازداشت شد. مَيساء العمودي خبرنگار زن هم با فهميدن اين ماجرا براي حمايت از اين فعال حقوق بشر به منطقه مرزي رفته بود كه او هم به جرم رانندگي بازداشت مي‌شود.

اين فعالان حقوق‌بشر طي ماه‌هاي گذشته بارها نظرات خود را درباره نقض حقوق زنان در عربستان اعلام كرده بودند و افراد نزديك به آنها در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز گفته‌اند دليل اصلي بازداشت آنها فعاليت درباره حقوق زنان عربستاني ازجمله حق‌رانندگي است.ديده‌بان حقوق بشر به‌تازگي در گزارشي هشدار داده كه عربستان سعودي به‌صورت سازماندهي شده در حال سركوب و بازداشت مخالفاني است كه در فضاي مجازي فعاليت مي‌كنند. هر‌چند بازداشت زنان به جرم رانندگي در عربستان سابقه دارد اما براي نخستين‌بار است كه پرونده آنها به دادگاه ضدتروريسم اعاده مي‌شود.

ممنوعيت رانندگي براي زنان در عربستان عرفي است و هيچ قانوني درباره ممنوعيت رانندگي زنان در اين كشور وجود ندارد. با وجود اين با زناني كه در اين كشور رانندگي كنند برخورد سختي مي‌شود. طي سال‌هاي گذشته اعتراض زنان عربستان براي به‌دست آوردن حق ساده‌اي مانند رانندگي به يك موضوع جهاني تبديل شد. زنان عربستاني تلاش كرده‌اند تا با رانندگي مخفيانه در شهرهاي مختلف و قرار دادن فيلم‌هاي آن روي اينترنت اعتراض خود را به رژيم آل‌سعود اعلام كنند. در دهه ۱۹۹۰ هم اعتراض‌ها به ممنوعيت رانندگي زنان باعث شد تا تعداد زيادي از فعالان حقوق‌بشر بازداشت شوند و تعداد زيادي از زن‌ها كارشان را از دست دادند.

نهادهاي حقوق بشر اكنون اعتقاد دارند كه ارجاع پرونده اين زن‌ها به دادگاه ضد‌تروريسم رياض تلاشي جدي براي سركوب كردن فعاليت‌هاي حقوق بشري در اين كشور است. سال گذشته حدود ۱۷‌هزار نفر با امضاي يك طومار خواستار آن شدند كه يا به زنان اجازه رانندگي داده شود يا دليل اين ممنوعيت به اطلاع عموم برسد.

  • پرونده قطور نقض حقوق‌بشر

رانندگي تنها محدوديتي نيست كه زنان عربستان سعودي با آن مواجهند. زنان در اين كشور براساس آخرين آمارها تنها ۵‌درصد نيروي كار اين كشور را تشكيل مي‌دهند كه كمترين سهم در ميان كشورهاي مختلف جهان به‌حساب مي‌آيد. بسياري از زنان عربستاني با وجود داشتن تحصيلات دانشگاهي هيچ وقت شانس كار كردن را پيدا نمي‌كنند. زنان عربستان حتي تا چندي پيش حق نامزد شدن يا رأي دادن در هيچ انتخاباتي را نداشتند. فقدان آزادي مذهب، زيرپاگذاشتن حقوق كارگران خارجي، محدوديت آزادي‌بيان و رسانه‌ها ازجمله موارد مهم نقض حقوق بشر در عربستان به‌حساب مي‌آيد.

کد خبر 282088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha